سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
تشریح نقش شک در فلسفه دکارت

نقش شک در فلسفه دکارت در قالب کتابی با عنوان «دکارت» اثر جان کاتینگم بررسی شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ نشر نی به‌تازگی کتاب دکارت را با ترجمه سید مصطفی شهرآیینی منتشر کرده است.

 این اثر از شش فصل تشکیل می‌شود که طی آن زندگی دکارت و زمانه او به همراه‌ اندیشه‌ها و نظریات این فیلسوف غربی بررسی می‌شود.

فصل نخست این تالیف با عنوان «زندگی دکارت و زمانه‌اش» مطالب مختلفی را درباره این فیلسوف غربی به مخاطب ارایه می‌دهد که از جلمه آن‌ها می‌توان به «نسل دکارت: علم و فلسفه در سده هفدهم»،‌ مکتب مدرسی،‌ سال‌های آغازین زندگی دکارت و سال‌های فرجامین زندگی دکارت اشاره کرد.

در فصل دوم این اثر با عنوان روش دکارتی، مطالبی مانند شناخت و شهود، نقش شک در فلسفه دکارت و‌ اصول اولیه بیان شده است.

فصل سوم این کتاب با عنوان از خود به سودی خدا برای شناخت عالم،‌ از برهان وجودی،‌ پرهیز از خطا،‌ دور دکارتی و نقش خداوند‌ سخن می‌گوید.

«عالم ماده»‌ عنوان چهارمین فصل این تالیف است که در آن،‌ شناخت ما از عالم عقل و حواس،‌ جوهر ممتد،‌ علم، ‌ریاضیات و الگوهای مکانیکی، ‌علم و دین بررسی شده‌اند.

در فصل پنجم با عنوان انسان دکارتی نیز برهان بر اساس شک،‌ برهان تقسیم‌پذیری، ‌احساس و تخیل، ‌سه‌گانه‌انگاری،‌ دوگانه‌انگاری دکارتی و مشکلات آن مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

در فصل پایانی این کتاب هم با عنوان وضعیت انسان مباحثی نظیر درک ما از عالم و چیستی واقعی آن، ‌تصورات فطری، ‌اختیار و عقل و ‌زندگی خوب بررسی می‌شوند.

 کتاب دکارت اثر جان کاتینگم ‌با ترجمه سید مصطفی شهرآیینی با شمارگان هزار نسخه، در 328 صفحه و‌ ‌به قیمت 128 هزار ریال نخستین چاپ خود را در سال 92 تجربه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط