دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
مجموعه مقالات «نشانه‌شناسی مکان» در یک کتاب

«نشانه‌شناسی مکان» حاوی مجموعه مقالات هفتمین هم‌اندیشی نشانه شناسی با کوشش فرهاد ساسانی منتشر شد. احمد پاکتچی، حمیدرضا شعیری، بهمن نامورمطلق، فرزان سجودی، مریم محمدی، مرتضی بابک معین، علی عباسی و فرهاد ساسانی نویسندگان این مقالات هستند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نشانه شناسی مکان» شامل مجموعه مقالات هفتمین هم‌اندیشی نشانه‌شناسی است که در پاییز سال 1389 از سوی حلقه نشانه‌شناسی تهران در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی و با دبیری علی عباسی برگزار شد. 

کتاب شامل هشت مقاله است. «تحلیل نشانه‌شناختی هویت دوگانه در یک محله شهری و کارکرد آن» احمد پاکتچی، «فرآیند معناپردازی در برج آزادی» فرهاد ساسانی، «مکان، جنسیت و بازنمایی سینمایی» فرزان سجودی و «نوع شناسی مکان و نقش آن در تولید و تهدید معنا» حمیدرضا شعیری به ترتیب چهار مقاله نخست کتاب است. 

چهار مقاله دوم کتاب نیز از این قرار است: «تهران: گسست و پیوست معنا» علی عباسی، «بررسی فرم شهر از منظر نشانه‌شناسی لایه‌ای: نمونه موردی مجله باغ شاطر تهران» مریم محمدی، «قنادی کاکا در کلاردشت: شکل‌گیری فضایی میانه و غشایی با تنش بالا در بطن فرهنگ خودی» مرتضی بابک‌معین و «فضای متحرک، فضاهای بینافضایی: مطالعه موردی تراگفتمانی فضایی» بهمن نامورمطلق. 

پیوست این کتاب نوشتاری درباره معرفی، پیشینه و فعالیت‌های علمی حلقه نشانه‌شناسی تهران است. این حلقه در سال 1382 به عنوان نخستین گروه پژوهشی فرهنگستان هنر اعلام موجودیت کرد. در ادامه این حلقه در سال 1388 از فرهنگستان جدا شد و همکاری خود را با مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی شروع کرد. 

حمیدرضا شعیری، احمد پاکتچی، بهمن نامورمطلق، فاطمه بنویدی، فرزان سجودی، فرهاد ساسانی، مرتضی بابک‌معین، علی عباسی و امیرعلی نجومیان اعضای حلقه نشانه‌شناسی تهران هستند. 

کتاب مجموعه مقالات «نشانه‌شناسی مکان» به کوشش فرهاد ساسانی، با شمارگان هزار و 100 نسخه، 236 صفحه و بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات سخن روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

این کتاب پنجمین جلد از مجموعه مقالات «نقدهای ادبی – هنری» است که زیر نظر بهمن نامورمطلق در انتشارات سخن منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها