دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
طنزپرداز باید جامعه را از همه وجوه تحلیل کند

خلیل جوادی، شاعر طنزپرداز که مجموعه شعر «بهشت بی امکانات» را در دست انتشار دارد، درباره شعرش گفت: وظیفه طنزپرداز این است که مسایل مختلف جامعه را از ابعاد گوناگون ببیند و نقد کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، خلیلی گفت که «بهشت بی امکانات» او مجموعه شعری است که با آثار پیشینش حال و هوایی مشابه دارد. این کتاب به زودی از سوی خود شاعر با شمارگان 50 هزار نسخه به چاپ خواهد رسید.

جوادی گفت: پشتوانه نقد ادبی اندیشه و تفکر اجتماعی است. طنزپرداز اول باید فکر خودش را اصلاح کند و مسلح به اندیشه و فکر باشد تا بتواند جامعه و فرهنگ‌های مختلف جامعه خودش را به نقد بکشد. اگر اندیشه و تفکر در طنز نباشد شعر به لودگی کشیده می‌شود و اثر به فکاهه‌های نازل تبدیل می‌شود. باور من در طنز، تبسم و تفکر است.

سراینده «خیابان خواب‌ها» گفت: اساسا وقتی شعر می‌گویم به اثر هیچ شاعر دیگری فکر نمی‌کنم. اثر شاعران کلاسیک و نوپرداز را باید خواند و لذت برد نه این که از آن‌ها الگوبرداری کرد. وقتی قلم روی کاغذ می‌گذارم، مبتنی بر ذوق و سلیقه خودم هستم. برخی شاعران وقتی می‌خواهند غزل بنویسند به حافظ فکر می‌کنند. با این کار شعر آن‌ها کاری دست سوم و چهارم از غزل‌های حافظ می‌شود.

خلیل جوادی متولد 1353 شاعر، ترانه‌سرا و طنزپرداز ایرانی، متولد زنجان است.
 
آثار او در زمینه شعر طنز و ترانه و اغلب در زمینه‌های اجتماعی است. از آثار او می‌توان به «خیابان‌خواب‌ها» اشاره کرد که سال 83 از سوی نشر آوای کلار منتشر شد و با انتشارات ابتکار دانش به چاپ دوم رسید.
 
«سمفونی جیرجیرک‌ها» نام دیگر کتاب اوست که سال 89 از سوی نشر آوای کلار منتشر شد. مجموعه «محکمه الهی» وی در سال 1391 در چاپ اول با شمارگان پنج هزار نسخه و چاپ دومش با شمارگان 50 هزار نسخه راهی بازار کتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها