شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
افزایش چشمگیر تعداد کتاب‌های علوم اجتماعی در خرداد ماه سال جاری

بر اساس گزارش موسسه خانه کتاب در خرداد ماه سال جاری شاهد روند رو به رشدی در تعداد کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی هستیم. به‌گونه‌ای که در هفته‌های نخست تا آخرین هفته این ماه به ترتیب شاهد انتشار 77، 88، 93 و 171 عنوان کتاب در این حوزه بودیم. این گزارش به بررسی سایر ابعاد نشر در حوزه علوم اجتماعی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، تعداد کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی از هفته نخست خرداد (چهارم تا هشتم خرداد) تا هفته دوم خرداد (11 تا 15 خرداد) 11 عنوان افزایش داشته است. در هفته نخست خرداد ماه کتاب‌های تالیفی حوزه علوم اجتماعی (53 عنوان) 29 عنوان بیشتر از تعداد کتاب‌های ترجمه (24 عنوان) در صدر قرار گرفتند. 

همچنین میزان تالیفات حوزه علوم اجتماعی در هفته دوم خرداد ماه نسبت به هفته نخست خرداد 16 عنوان افزایش یافته است. در حالی که تعداد کتاب‌های ترجمه شده در حوزه علوم اجتماعی در هفته دوم خرداد نسبت به هفته نخست آن، پنج عنوان کاهش یافته است.

چاپ اولی ها در دو هفته نخست خرداد به خود بالیدند

حوزه علوم اجتماعی در هفته نخست خرداد 57 عنوان از کتاب‌های چاپ نخست را به خود اختصاص داد و در مقایسه با تجدید چاپی‌های این حوزه، در صدر قرار گرفت.

تعداد کتاب‌هایی که در حوزه علوم اجتماعی در هفته دوم خرداد برای نخستین بار راهی بازار نشر شده‌اند در مقایسه با هفته نخست خرداد، 9 عنوان و کتاب‌های تجدید چاپی، دو عنوان افزایش داشته است.

تهران میزبان بیشترین تعداد کتاب‌های اجتماعی شد

در هفته نخست خرداد بیشتر کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی (64 عنوان) در تهران منتشر شده‌اند. این روند در هفته دوم خرداد حفظ شده به‌گونه ای که تعداد کتاب‌های منتشر شده در تهران 68 عنوان بیشتر از تعداد کتاب‌های منتشر شده در شهرستان‌ها بود.

کاهش متوسط شمارگان و صفحات در دو هفته نخست خرداد
 
متوسط شمارگان کتاب‌های منتشر شده حوزه علوم اجتماعی در هفته دوم خرداد (1363 نسخه) نسبت به هفته نخست خرداد (1582 نسخه) روند نزولی داشته است. همچنین متوسط صفحه کتاب‌های منتشر شده این حوزه در دومین هفته خرداد (286 صفحه) در مقایسه با نخستین هفته خرداد (311 صفحه) کاهش یافته است.

افزایش 9 عنوانی تالیفات علوم اجتماعی در هفته سوم خرداد

تعداد کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی در هفته سوم خرداد (18 تا 22 خرداد) نسبت به هفته دوم خرداد (11 تا 15 خرداد) پنج عنوان افزایش پیدا کرده است. 

همچنین با مقایسه‌ای که از تعداد کتاب‌های تالیفی هفته سوم خرداد نسبت به هفته دوم خرداد انجام شده است، متوجه افزایش 9 عنوانی کتاب‌ها می‌شویم. در حالی که تعداد کتاب‌های ترجمه شده حوزه علوم اجتماعی در هفته سوم خرداد نسبت به هفته دوم خرداد با کاهش چهار عنوانی همچنان روند نزولی خود را دنبال می‌کند.

کسب رتبه نخست تجدیدچاپی‌ها در هفته سوم خرداد 

تعداد کتاب‌های تجدید چاپی در هفته سوم خرداد نسبت به هفته دوم خرداد، 12 عنوان افزایش یافته‌اند. اما تعداد کتاب‌های علوم اجتماعی که برای نخستین بار در هفته سوم خرداد راهی بازار نشر شده‌اند (59 عنوان) نسبت به هفته دوم خرداد (7 عنوان) کاهش داشته است. 

میزبانی دوباره تهران در هفته سوم خرداد 

تهران در هفته سوم خرداد همچنان میزبان تعداد بیشتری از کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی شد. همچنین متوسط شمارگان و صفحات کتاب‌های علوم اجتماعی به ترتیب در هفته سوم خرداد نسبت به هفته دوم خرداد روند صعودی و نزولی پیدا کردند.

تالیفات علوم اجتماعی همچنان در صدر قرار دارند 

بیشترین تعداد کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی در خرداد ماه سال جاری، در هفته آخر این ماه (171 عنوان) منتشر شده‌اند.

در خرداد ماه سال جاری تالیفات حوزه علوم اجتماعی نسبت به ترجمه آن‌، رقم بیشتری را به خود اختصاص داده است. اما قابل توجه است که هفته آخر خرداد ماه (25 تا 29 خرداد) با 150 عنوان کتاب تالیفی در حوزه علوم اجتماعی، بیشترین تعداد کتاب‌های تالیفی را به خود راه داد.

در آخرین هفته خرداد، هم تعداد چاپ اولی ها حوزه علوم اجتماعی و هم تجدیدچاپی‌های این حوزه روند صعودی داشته است به‌گونه ای که تعداد کتاب‌های چاپ نخست و تعداد کتاب‌های تجدید چاپی به ترتیب در هفته آخر خرداد نسبت به هفته سوم خرداد 63 و 15 عنوان رشد داشته‌اند.

تهرانی‌ها پایان خرداد بیشترین کتاب‌های اجتماعی را رصد کردند
 
با وجود این‌که در هفته آخر خرداد تعداد کتاب‌های علوم اجتماعی منتشر شده در شهرستان‌ها نسبت به هفته سوم خرداد روند صعودی داشته اما در مقایسه با تعداد کتاب‌های علوم اجتماعی که در تهران منتشر شده‌اند از رقم پایین‌تری برخوردارند. به این معنا که تعداد ناشران تهرانی در هفته آخر خرداد نسبت به سه هفته نخست این ماه، با انتشار 122 عنوان کتاب در حوزه علوم اجتماعی، بیشترین تعداد کتاب‌های این حوزه را روانه بازار نشر کردند.

متوسط شمارگان و صفحات علوم اجتماعی کاهش یافت 

با وجود این‌که هفته آخر خرداد در مقایسه با سه هفته نخست این ماه، کارنامه خوب و رو به رشدی هم از نظر میزان تالیفات و چاپ نخستی‌های حوزه علوم اجتماعی و هم از نظر تعداد کتاب‌های اجتماعی منتشر شده در تهران را در دست داشت اما متوسط شمارگان و متوسط صفحات کتاب‌های حوزه علوم اجتماعی در هفته آخر خرداد نسبت به سه هفته نخست این ماه، کمترین رقم را به خود اختصاص دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط