شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
منابع دیجییتال کتابخانه مجلس دانلود می‌شوند

در پی پاسخ کتابخانه مجلس به یادداشت دکتر امیدسالار، محقق دانشگاه کالیفرنیا درباره‌ دانلود نشدن منابع دیجیتال در پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، وی در یادداشتی از مسوولان کتابخانه مجلس عذرخواهی کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی محمود امیدسالار از کتابخانه دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در لس آنجلس، نامه عذرخواهی از مسوولان کتابخانه مجلس را ارسال کرد.

همچنین «حسین متقی» نیز طی یادداشت خود در سایت بساتین علت دانلود نشدن منابع دیجیتالی کتابخانه مجلس را توضیح داده که متن توضیح وی نیز در پایان نامه دکتر امیدسالار آمده است: 

«دو یادداشت به قلم بنده در باب شکایت از ناممکن بودن دانلود نسخه های خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی در جریده شریفه اطلاعات به چاپ رسید که اولی روز چهارشنبه پنجم تیرماه 1392 در ضمیمه فرهنگی آن روزنامه و دومی، روز پنجشنبه 13 تیرماه در متن روزنامه منتشر شد. پس از چاپ این دو یادداشت نوشته ای از فاضل محترم جناب آقای حسین متقی، که از صاحبنظران تحقیق در باب نسخ خطی هستند به دست بنده رسید. نوشته جناب آقای حسین متقی که مسأله را حلّ کرده است، در پایگاه خبری نسخ خطّی که بساتین نام دارد منتشر شده. بنده خلاصه‌ای از توضیحات ایشان را درین مختصر تقدیم می‌کنم. 

آقای متقی نوشته اند که پس از به نتیجه نرسیدن تلاش های مکرر ایشان برای دانلود کردن نسخ خطی مجلس، و پس ازاین که برخی از محققیق خارج از ایران هم درین کار درماندند، ایشان مطلب را با یکی از کارمندان محترم آن کتابخانه مطرح می‌کنند و می بینند که آن کارمند محترم قادر بوده است نسخه ها را به راحتی دانلود کند. آخرالامر معلوم میشود که هیچ نسخه یی که روی سایت کتابخانهء مجلس بوده ازین سایت حذف نشده است. اشکال کار درین است که دانلود نسخه های مجلس با مرورگر ویندوز اینترنت اکسپلورر و برخی از انواع این مرورگر امکان ندارد، اما مرورگرهای فایرفاکس و گوگل کروم میتوانند این نسخه ها را دانلود کنند. ایشان نوشته اند که چون رایانه های خانگی عموماً از مرورگر ویندوز اینترنت اکسپلورر استفاده می‌کنند،همین عامل فنی جزیی، زمینه برخی دلخوری ها و سوء تفاهم ها را فراهم آورده است. 

با توجه به توضیح قانع کننده و صحیح دانشمند محترم جناب آقای حسین متقی، بنده خود را اخلاقاً موظف می دانم که از مسوولان محترم کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کارکنان بخش دیجیتال سازی و عرضه نسخه های خطی در فضای اینترنتی آن کتابخانه، به سبب اعتراضی که به ایشان کرده ام عذرخواهی کنم. من در مورد این که دانلود و دستیابی به این نسخ از طریق فضای اینترنتی کتابخانه مجلس ممکن نیست، اشتباه کرده بودم زیرا از مرورگر اینترنت اکسپلورر برای این کار استفاده کرده بودم و این مرورگر به‌خصوص قادر به دانلود نسخ خطی مجلس نیست. کاربرانی که از طریق مرورگرهای دیگر به سایت مجلس وارد می شوند در دانلود این نسخه ها اشکالی نخواهند داشت. 

با این که در یادداشتی که روز 13 تیرماه در اطلاعات چاپ شده بود، عرض کرده بودم که بنده اهل مشاجرات قلمی نیستم، تقدیم این مختصر را به دو دلیل واجب دیدم. اول این که به سبب سوء تفاهمی که استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر برای بنده به وجود آورده بود، از دشواری دستیابی به نسخ خطی آن کتابخانه شکایت، و از مسوولان و کارمندان خدوم آن انتقاد کرده بودم. این انتقاد و شکایت وارد نبوده است و بنده موظفم که ازایشان پوزش بطلبم. اشکال از بنده و از مرورگر بوده نه از تغییر و تبدیلی در شرایط دستیابی به نسخ دیجیتال کتابخانه مجلس. دوم این که چون برخی از دانشجویان و فضلای وطن نسبت به بنده حسن ظنّ دارند و ممکن است به سبب اعتمادی که به بنده دارند، با تکیه بر نوشته حقیر کتابخانه مجلس را مورد نکوهش قرار دهند، اعتراف به اشتباه خود را واجب می‌دانم و امیدوارم که در آستانه ماه مبارک رمضان دل هیچ یک از دانشجویان و فضلا نسبت به کتابخانه مجلس و بخش عرضه دیجیتال نسخ خطی آن چرکین نشده باشد. خطا از بنده بوده و نه از مسوولان محترم کتابخانه مجلس شورای اسلامی. به حمدلله با دقت نظر و لطف جناب آقای حسین متقی محل اشکال معلوم شده و انشاالله کارمندان محترم بخش دیجیتال سازی و عرضه این نسخ راه حل معقولی برای این دشواری پیدا خواهند کرد. امیدوارم که اشتباه و سوء تفاهمی که برای من پیش آمده بوده خدای ناکرده به مخالفت با شخص یا دستگاهی تعبیر نشود، و نیز امیدوارم که دوستان جوان بنده متوجه بشوند که اعتراف به اشتباه و عذرخواهی از کسانی که ممکن است به سبب اشتباه انسان دلگیر شده باشند، وظیفه و از واجبات است نه هنر.»

والسلام وعليكم و رحمة الله و بركاته
محمود اميد سالار
كتابخانه دانشگاه ايالتي كاليفرنيا در لس‌آنجلس
جمعه 14 تيرماه 1392

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sadik ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
    دراسة نجف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط