شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
عرضه نوحه‌خوانی در گرگان در همایش بین‌المللی پیرغلامان حسینی

نویسنده مجموعه نوحه نواحی از پایان نگارش کتاب نوحه‌خوانی در گرگان خبر داد و گفت: این اثر مکتوب به مرحله آوانگاری رسیده است و احتمالا این کتاب برای همایش بین‌المللی پیرغلامان حسینی که آبان ماه امسال با حضور 800 مهمان داخلی و خارجی در گرگان برگزار خواهد شد، عرضه می‌شود.-

متین رضوانی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: این مجموعه مکتوب را با هدف ترویج نوحه‌های اصیل ایرانی در جامعه امروزی ایران تدوین و تالیف کرده‌ام. اینک پنجمین اثر از مجموعه نوحه نواحی در مرحله نت‌نویسی قرار دارد. ششمین اثر این مجموعه هم با عنوان نوحه نواحی یزد در مرحله نگارش است.

وی درباره شیوه نوحه‌خوانی در گرگان گفت: در این منطقه از ایران نوحه‌خوانی با شیوه پَس‌خوانی اجرا می‌شود. در این شیوه، جمعیت حاضر در بخش ترجیع‌بند یا دَم نوحه به طور گروهی به نوحه‌خوان جواب می‌دهند. همچنین تنوع اوزان و بخش عروضی نوحه‌ها در نوحه‌خوانی گرگان از دیگر تفاوت‌های قابل توجه در مقایسه با سایر استان‌ها به شمار می‌آید.

این خواننده آواز سنتی ایرانی افزود: نوحه‌خوانی در استان گلستان و گرگان هم به دلیل تنوع قومی در این منطقه،‌ بسیار متنوع است. در استان گلستان شاهد نوحه‌خوانی به زبان ترکی هم خواهیم بود. در نوحه‌های ترکی فرود پرده‌های آواز افشاری و دستگاه (سه‌گاه) شیوه نوحه‌خوانی متفاوتی از نوحه‌خوانی فارسی را ایجاد می‌کند.

وی درباره رونمایی و عرضه کتاب نوحه‌خوانی در گرگان بیان کرد: با تصمیم بنیاد دعبل مقرر شد کتاب نوحه‌خوانی در گرگان را همزمان با برپایی یازدهمین دوره همایش پیرغلامان حسینی در گلستان رونمایی و عرضه کنیم تا مسوولان استانی ضمن آشنایی با مجموعه مکتوب نوحه نواحی، برای تهیه این آثار هم با بنیاد دعبل همکاری کنند.

رضوانی‌پور با بیان این‌که با شناخت و تسلط بر فضای موسیقایی و اصالت اثر می‌توان تشخیص درست از تجزیه، تحلیل و آوانگاری کرد، اظهار کرد: درصددم تا پایان امسال به استان‌های مازندران، کرمانشاه،‌ خراسان شمالی و شیراز سفر کنم و کتاب نوحه نواحی آن‌ها را به رشته تحریر درآورم.

مجموعه نوحه نواحی به همت بنیاد دعبل و نشر خیمه روانه بازار کتاب می‌شود. تاکنون از متین رضوانی‌پور کتاب‌های «نوحه‌خوانی در اصفهان»، «نوحه‌خوانی در سمنان» و «نوحه‌خوانی در همدان» روانه بازار کتاب شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط