سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
نوحه‌های صبح تیره خواندنی می‌شوند

مولف مجموعه کتاب‌های نوحه نواحی از تالیف کتاب «نوحه‌خوانی در گرگان» خبر داد و گفت: یکی از تفاوت‌های نوحه‌خوانی در گرگان با سایر استان‌ها در «نوحه‌های صبح تیره» است. نوحه‌خوانان گرگانی «نوحه‌های صبح تیره» را صبح عاشورا پیش از اذان صبح خطاب به خورشید می‌خوانند تا طلوع نکند و واقعه عاشورا رخ ندهد._

متین رضوانی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیان کرد: در خوانش «نوحه‌های صبح تیره» به جای یک نفر، سه نفر نوحه‌ می‌خوانند. از مشهورترین نوحه‌خوانان گرگان می‌توان به عبدالرحیم پناهی و حاج حجت‌الله شیخ فندرسکی اشاره کرد. البته تعدادی از نوحه‌خوانان گرگانی هم پیش از وقوع انقلاب فعالیت می‌کردند و با خواندن نوحه‌های حماسی با رژیم شاه مبارزه خود را آشکار می‌ساختند و تاکنون شاگردان بسیار زیادی را تربیت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در سفر به استان گرگان توانستم 250 نوحه را جمع‌آوری کنم و اینک بیش از 50 نوحه را تجزیه و تحلیل کرده و پیش‌بینی می‌کنم تا اواسط تیرماه مراحل نگارش، تجزیه و تحلیل و نت‌نویسی آن‌ها را به پایان برسانم. در کتاب «نوحه نواحی گرگان» مانند سایر آثار نوحه‌های نواحی، 72 نوحه را درج خواهم کرد.

مولف مجموعه کتاب‌های نوحه نواحی در پاسخ به این سوال که «تفاوت نوحه‌های استان گرگان با سایر استان‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» گفت: نوحه‌های گرگان با سیستم‌های موسیقی ردیف دستگاهی مطابقت دارند و نکته قابل توجه این پژوهش در بدنه نوحه‌هاست. بخش «دَم» نوحه‌ها از یک وزن شعری برخوردارند، در حالی که ادامه نوحه در اوزان عروضی خوانده می‌شود. این شیوه نوحه‌خوانی را تنها در استان گرگان مشاهده کرده‌ام.

وی در جواب به پرسش «در استان گرگان علاوه بر شیعیان، اهل سنت هم زندگی می‌کنند. آیا حضور این دو گروه در استان گرگان در نوحه‌ها نمود داشته است؟» اظهار کرد: متاسفانه در برخی از نوحه‌های استان‌های همدان و سمنان برخی توهین‌ها به مقدسات اهل سنت وجود داشت، به طوری که از آوردن آن‌ها در کتابم خودداری کردم اما در استان گرگان حتی یک مورد را هم مشاهده نکردم.

رضوانی‌پور عنوان کرد: در سبک برخی نوحه‌خوانان، شیوه مداحی با موسیقی محلی نمایان است که در دستگاه «سه گاه» می‌خوانند. البته این‌گونه نوحه‌خوانی بیشتر در استان مازندران متداول است که در نوحه‌های روستایی‌های گرگان هم رسوخ کرده است.

پیش از این رضوانی‌پور در گفت‌وگو با «ایبنا» گفته بود که «در این مجموعه کوشیده‌ام نوحه‌های اصیل ایرانی را جمع‌آوری کنم و در قالب نمونه فرهنگی مکتوب و صوتی به شیوه‌ای مدرن به نوحه‌خوانان، آهنگسازان و پژوهشگران حوزه موسیقی سنتی و مذهبی در ایران و سراسر جهان ارایه کنم تا فرهنگ شفاهی و سنتی ایران ترویج شود و به نسل‌های آینده انتقال ‌یابد.»

مجموعه نوحه نواحی به همت بنیاد دعبل و نشر خیمه روانه بازار کتاب می‌شود. تاکنون از متین رضوانی‌پور کتاب‌های «نوحه‌خوانی در اصفهان»، «نوحه‌خوانی در سمنان» و «نوحه‌خوانی در همدان» منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط