یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
نوحه‌خوانی در اصفهان هم خواندنی می‌شود

مولف مجموعه «نوحه نواحی» از پایان نگارش و نت‌نویسی کتاب «نوحه‌خوانی در اصفهان» خبر داد و گفت: این اثر به همت بنیاد دعبل و نشر خیمه اواخر خرداد ماه امسال روانه بازار کتاب خواهد شد.-

متین رضوانی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با بیان این‌که کتاب «نوحه‌خوانی در اصفهان» سومین اثر این مجموعه پس از کتاب‌های «نوحه‌خوانی در سمنان» و «نوحه‌خوانی در همدان» به شمار می‌آید، اظهار کرد: کتاب «نوحه‌خوانی در اصفهان» شامل 72 نوحه منتخب از میان 490 نوحه معروف استان اصفهان است.

وی ادامه داد: در این اثر کوشیده‌ام شعر کامل نوحه‌ها، نت‌نویسی و نام 20 تن از راویان این نوحه‌ها را بیاورم. مشهورترین این نوحه‌ها به «موزون اصفهانی» معروف به «عامو موزون» تعلق دارند که در دستگاه ماهور خوانده شده‌اند و دو شیوه آواز و ریتمیک در آن وجود دارد. تنوع ملودی جذاب، نوحه‌های موزون اصفهانی را به بهترین نوحه‌های این منطقه تبدیل کرده است.

مولف کتاب نوحه‌خوانی در ایران درباره سایر آثار این مجموعه عنوان کرد: دفتر بعدی این مجموعه به نوحه‌خوانی در بوشهر اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود تا پایان تیرماه امسال منتشر شود.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا آثار این مجموعه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حاضر شدند؟» گفت: دو دفتر نخست نوحه نواحی، در سه روز آخر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شدند و در ین مدت حدود 70 نسخه از آن‌ها به فروش رفت. البته اطلاع‌رسانی درباره حضور این مجموعه در نمایشگاه کتاب تهران انجام نشده بود.

رضوانی‌پور درباره دریافت بازخورد از انتشار دفترهای این مجموعه اظهار کرد: تاکنون از پژوهشگران، محققان و استادان آواز نظیر امیر فروغی بازخورد خوب و یادداشت‌هایی دریافت کردم. به نظر می‌رسد برای دریافت و بررسی بازتاب عقاید افراد نسبت به این نوشتار به زمان نیاز است.

وی با اشاره به این‌که جمع‌آوری نوحه‌های مذهبی، نگارش و نت‌نویسی آن‌ها برای نخستین‌بار در ایران در مجموعه نوحه نواحی صورت گرفته است، یادآور شد: مقرر شده با همکاری بنیاد دعبل و نشر خیمه از این مجموعه در تهران و استان‌های مربوط به کتاب‌های منتشر شده، رونمایی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط