جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
بررسی مکتوب ابعاد مختلف زندگی شیخ مفید

دکتر علی‌اکبر ولایتی در کتاب شیخ مفید به بررسی اوضاع جهان اسلام در عصر حیات شیخ مفید می‌پردازد. این اثر شصت و سومین کتاب از مجموعه آفرینندگان فرهنگ و تمدان اسلام و بوم ایران محسوب می‌شود که به همت انتشارات امیرکبیر روانه بازار کتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ولایتی کتاب حاضر را در چهار فصل اوضاع جهان اسلام در عصر حیات شیخ مفید، حیات شیخ مفید،‌ آثار و افکار و اندیشه‌های شیخ مفید به رشته تحریر درآورده است.

مخاطبان کتاب شیخ مفید در فصل نخست با موضوعاتی نظیر وضعیت شیعیان در عصر مفید،‌ نخستین حکومت‌های شیعی در ایران، آل بویه،‌ علویان طبرستان،‌ سیاست‌ مذهبی آل بویه، ‌اختلاف مذهبی،‌ اوضاع فرهنگی دوره آل بویه و اوضاع اقتصادی آشنا می‌شوند.

فصل دوم این نوشتار درباره مباحثی مانند زادگاه، تبار، تولد،‌ تحصیل و استادان شیخ مفید، شاگردان و شیخ مفید و همچنین وفات شیخ مفید نگاشته شده است.

در فصل سوم کتاب شیخ مفید درباره کتاب‌های المقنعه، رساله فقهی، مقام علمی‌ شیخ مفید، مناظره‌های شیخ مفید فضایل شیخ مفید، توقیعات ولی‌عصر(عج) به شیخ مفید، توقیع نخست، توقیع دوم، توقیع سوم و فتوای عجیب شیخ مفید سخن به میان می‌آید.

در آخرین فصل این کتاب مباحثی در حوزه کلام، فقه شیخ مفید، رد قیاس، آرای شیخ درباره فرقه‌ها و مکاتب آن زمان، امامت، صفات و اسمای خدا، معرفت به خدا، حدیث، الغای خصوصیت از ادله و سیاست در اندیشه شیخ مفید ارایه می‌شود.

در بخشی از کتاب شیخ مفید نوشته شده است: «شیخ مفید در نیمه اول قرن چهارم هجری متولد شد و در نیمه دوم قرن پنجم درگذشت. این مقطع تاریخی را باید عصر طلایی تمدن اسلامی و رشد فرهنگی و فکری و تمدنی دانست؛ بسیاری از جلوه‌های ماندگار و جاودانه تمدن اسلامی محصول این دوران است که از جمله آن‌ها آثار و نوشته‌های شیخ مفید است.»

نخستین چاپ کتاب شیخ مفید با شمارگان دو هزار نسخه، در 304 صفحه و به بهای 55 هزار ريال از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط