یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
نه هرکه چهره برافروخت، دلبری داند!

چهره‌های سرشناس رسانه‌ای همواره جایگاه ویژه‌ای بین مردم دارند. در برخی کشورها برای این افراد باید شهرت و محبوبیت بیشتری نسبت به هنرمندان، نویسندگان و حتی سیاستمداران قایل شد. برای نمونه، می‌توان به برخی مجریان و گزارشگران صدا و سیما که به واسطه فراگیر بودن رسانه ملی حتی در دورافتاده‌ترین نقاط کشورمان هم شناخته شده‌اند، اشاره کرد.-

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)_ شاید چند سال پیش وقتی مجموعه داستانی با نام «من آقام یا الاغ؟» به قلم فرزاد حسنی از سوی نشر افراز منتشر شد، هر کسی با دیدن نام فرزاد حسنی روی جلد این کتاب گمان می‌کرد که با نوشتاری از مجری و هنرپیشه نام‌آشنای تلویزیون روبه‌رو است و کمتر کسی بود که فرزاد حسنی نویسنده را از هم‌نام رسانه‌ای او تمیز دهد. این اتفاق در نهایت منجر به چاپ‌های متعدد «من ‌آقام یا الاغ؟» شد.
 
هرچند که نباید کوشش‌های حسنی نویسنده را برای شناساندن کتاب نخستش نادیده گرفت اما شاید خودش هم معترف است که این تشابه اسمی در رسیدن کتابش به چاپ‌های بعدی بی‌تاثیر نبوده است. حتی بیشتر مطبوعات و خبرگزاری‌ها هم به گمان این‌که مجری سرشناس سیما دست به قلم شده است، خبر انتشار این کتاب را به انضمام تصویر فرزاد حسنی صدا و سیما منتشر کردند و چند ماه پس از انتشار این اخبار، یکی از خبرگزاری‌های رسمی با تهیه گزارشی در آن عکس دو فرزاد حسنی (نویسنده و مجری) در آن کنار هم منتشر شده بود، جور اشتباه بقیه رسانه‌ها را به دوش کشید و باعث تفکیک مجری تلویزیون و نویسنده آثار داستانی در اذهان عمومی شد. 

این رویداد بیانگر تاثیرگذاری چهره‌های سرشناس رسانه‌ای بر بسیاری از مقوله‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی است. این افراد به دلیل شهرت و محبوبیت‌شان میان اقشار مختلف جامعه، توانایی فراوانی در ترغیب مردم به سوی این مقوله‌ها دارند اما انگار برخی از این چهره‌ها بی‌توجه به نقش کلیدی و موثرشان در پیشبرد شاخصه‌های فرهنگی، رغبتی به این مسایل ندارند و اهمیتی برای رشد و توسعه آگاهی عمومی مخاطبانشان ندارند. 

روز گذشته به همت گروه ورزش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست نقد و بررسی کتاب «پسری روی سکوها» نوشته حمیدرضا صدر، نویسنده و مترجم آثار ورزشی و سینمایی و کارشناس فوتبال کشورمان در سرای اهل‌قلم خانه کتاب برگزار شد. شیوه برپایی جلسات سرای اهل‌قلم به گونه‌ای است که دست‌کم یک هفته پیش از آغاز این نشست‌ها منتقدان و کارشناسان هر نشست مشخص می‌شوند و از آن‌ها برای حضور در جلسه دعوت می‌شود. 

برای نقد و بررسی کتاب دکتر صدر هم دست‌اندرکاران برپایی این نشست، عادل فردوسی‌پور، یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های تلویزیونی و مجری پربیننده‌ترین برنامه سیما را در نظر گرفتند و در تماسی که با وی گرفتند، این مجری قول حضور در سرای اهل‌قلم را داد و حضورش در این نشست را 90 درصد محتمل دانست. 

خبر حضور وی روی خروجی سایت تعدادی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت و حتی در بسیاری از وبلاگ‌ها و پایگاه‌های خبری هم بازتاب گسترده‌ای داشت. این اتفاق فرصت مناسبی برای آشتی علاقه‌مندان به برنامه‌های ورزشی با مقوله کتاب و کتاب‌خوانی به شمار می‌آمد و از آن‌جایی که «پسری روی سکوها» روایتی داستان‌گونه از حوادث چهار دهه فوتبال ایران بود، به نظر می‌رسید با حضور این مجری، نشست نقد و بررسی کتاب صدر با استقبال زیادی روبه‌رو شود. 

برگزارکنندگان این برنامه‌ هم در تکاپوی میزبانی شایسته‌ای برای حضور علاقه‌مندان در سرای اهل‌قلم بودند اما 48 ساعت قبل از برگزاری این نشست، آقای مجری بدون بیان دلیل موجهی انصرافش را از حضور در این جلسه با ارسال پیامک به دبیر گروه ورزش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اعلام کرد!‌ تماس‌های بعدی هم با این مجری حاصلی نداشت و وی پاسخ واضحی به ابهامات پیش آمده نداد. 

علاقه‌مندان به برنامه پربیننده 90 به خاطر می‌آورند هنگامی که عوامل پشت صحنه برنامه همین مجری با برخی چهره‌های سرشناس فوتبال کشورمان تماس می‌گیرند و پاسخی دریافت نمی‌کنند، آقای مجری از این اتفاق‌ گله‌مند می‌شود و این افراد را آماج کنایه‌های خود قرار می‌دهد اما هنگامی که خودش در این موضع قرار می‌گیرد، درست همان رفتاری را می‌کند که بارها از آن انتقاد کرده است! 

آقای مجری در حالی به تماس‌های همکاران رسانه‌ای خود بی‌توجه است که بسیاری مواقع در برنامه پربیننده‌اش و به ویژه هنگامی که بحث میان او و دست‌اندرکاران فوتبال کشورمان یا سرمربی، سرپرست و مدیر یک تیم بالا می‌گیرد، به اخبار همین رسانه‌ها استناد می‌کند و به بیان بهتر، با شانه خالی کردن از بار مسوولیت مطرح کردن یک خبر، خود را پشت سنگر همکارانش پنهان می‌کند. 

اما آن‌چه خاطر عوامل برگزاری این نشست را بیش از هر مساله‌ دیگری مکدر کرد، این بود که آقای مجری دستی هم در تالیف و ترجمه کتاب‌های ورزشی دارد.‌  ورود وی به دنیای کتاب چندان هم بی‌حاشیه نبوده است. اثری که چند سال پیش توسط وی ترجمه و روانه بازار نشر ایران شد، واکنش نویسنده این کتاب را به پرداخته نشدن حق وحقوقش در پی داشت هر چند به دلیل اجرا نشدن قانون کپی‌‌رایت در کشورمان نمی‌توان آقای مجری را چندان در این مساله مقصر دانست. 

سال گذشته کتابی هم به نام آقای مجری از سوی انتشارات بهشت منتشر شد که به طور جامع به ورزش فوتبال پرداخته بود و اثری تحقیقی به شمار می‌رفت. البته برخی منتقدان بر این باورند که این اثر توسط گروهی از پژوهشگران حوزه فوتبال گردآوری و منتشر شده و اسم آقای مجری سرشناس با موافقت وی برای جنبه‌های تبلیغاتی و فروش هرچه بیشتر این اثر روی جلدش ذکر شد است! 

این اتفاق هم در جای خود قابل بررسی است اما مساله چیز دیگری است. آقای مجری سرشناس در هر صورت نامش را به عنوان مترجم و نویسنده آثار ورزشی ثبت کرده است و بی‌توجهی وی به مقوله کتاب و نقد و بررسی اثر حمیدرضا صدر که اتفاقاً از حضور این نویسنده در برنامه‌های متعدد ورزشی صدا و سیما به عنوان کارشناس فوتبال هم استفاده می‌شود، علامت سوال بزرگی را در اذهان علاقه‌مندان به فوتبال ترسیم می‌کند، علامت سوالی که می‌تواند با پشت کردن دیگر چهره‌های سرشناس رسانه‌ای به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی پررنگ‌تر شود. امیدواریم این رفتار تابویی برای سایر مجریان و گزارشگران سرشناس رسانه‌های کشورمان نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط