دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
تصحیح«مطلع‌الاعتقاد» به بازار کتاب آمد

کتاب «مطلع‌الاعتقاد فی معرفه‌المبدا و‌المعاد» تالیف ملامحمد فضولی بغدادی با تصحیح، تحقیق و مقدمه سبحانعلی کوشا به معرفی چهار رکن در کلام اسلامی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب به دو زبان فارسی و عربی نوشته شده است. نیمه نخست کتاب به مقدمه و تصحیح دکتر سبحانعلی کوشا اختصاص دارد و نیمه دوم نسخه‌‌ای از کتاب «مطلع‌الاعتقاد فی معرفه‌المبدا و‌المعاد» است که به زبان عربی آورده شده است. 

کوشا در مقدمه کتاب به شرح احوالات و معرفی آثار مولف به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی پرداخته و در ادامه نگاهی اجمالی به مباحث «مطلع‌الاعتقاد» انداخته است. 

این کتاب در چهار رکن تدوین شده است. رکن اول با عنوان «در معرفه‌العلم و علم‌المعرفه» شامل چهار باب با موضوعات «در ماهیت علم و معرفت، در وجوب معرفت، در اقسام معرفت و در طرق معرفت» می‌شود. 

رکن دوم با عنوان «در معرفت احوال عالم» پنج باب «در شناخت مبدا عالم، در شناخت اجزاء عالم، در شناخت اصناف عالم، در شناخت انسان و در وجود جن» را شامل می‌شود.

«در شناخت واجب‌الوجود» عنوان رکن سوم کتاب است و «در معرفت اصولی که قبل از معرفت واجب مورد نیاز است، در ابطال دور و تسلسل، در اثبات واجب‌الوجود، در صفات واجب‌الوجود، در افعال واجب‌الوجود، در حسن و قبح، در خیر و شر و در نسبت دادن وجوب امر یا اموری بر خداوند» باب‌های هشتگانه این فصل‌اند. 

رکن چهارم با عنوان «در شناخت نبوت و متعلقات آن» در هشت باب به موضوعات «در احتیاج مردم به نبی، در عصمت انبیاء، در نبوت پیامبر اسلام(ص)، در برتری پیامبر اسلام(ص) بر دیگران، در امامت، در حشر، در شناخت احوال نفس بعد از مرگ و در میزان، صراط و حساب» پرداخته است. 

چاپ نخست نسخه کتاب «مطلع‌الاعتقاد فی معرفه‌المبدا و‌المعاد» با شمارگان دو هزار نسخه، در 164 صفحه و به بهای چهار هزار و 600 تومان از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط