چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
«رهیافتی قرآنی به نظریه نظام احسن» منتشر شد

کتاب «رهیافتی قرآنی به نظریه نظام احسن» به روایت دکتر جواد پورروستایی به تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب حاضر در پنج فصل به محتوای «مقدمات و کلیات، مقدمات و مبانی استدلال‌های فلسفی ـ کلامی و دیدگاه قرآن، دیدگاه فلسفی ـ کلامی و عرضه آن‌ها بر قرآن، استنادهای قرآنی نظام احسن و نتایج» می‌پردازد.

«رهیافتی قرآنی به نظریه نظام احسن» از منابع درسی دانشجویان رشته‌های الهیات و علوم قرآنی به شمار می‌آید.

مخاطبان این اثر در فصل نخست با مباحث پیشینه فلسفی ـ کلامی، تعریف نظام احسن، نظام و نظم در لغت، صعوبت تعریف نظم، تقریر ساده برهان نظام احسن، تفاوت نگاه فلسفی و کلامی به نظام احسن و وجوب اصلح، محور احسن بودن در عالم و دیدگاه قرآن کریم درباره محور نظام هستی آشنا می‌شوند.

فصل دوم این نوشتار به مقدمه، حسن قبح عقلی، علم پیشین خدای متعال، غایت هستی، ترجیح بلامرجّح، حکمت‌الهی، قرآن و غایتمندی جهان و قدرت و اراده می‌پردازد.

فصل سوم کتاب «رهیافتی قرآنی به نظریه نظام احسن» به مضامین دیدگاه ملاصدرا، دیدگاه اشاعره، عقیده معتزله، ‌دیدگاه لایب نیتس، لایب نیتس و مسئله شر، دیدگاه محقق لاهیجی و نقد و بررسی توجه دارد.

مخاطبان این اثر در فصل چهارم اثر با مطالبی را درباره احسن‌الخالقین تدابیر احسن الهی، الزام رحمت، احسن تقویم بودن انسان، اشکال نسخ آیات، منظور از آیه و معنای آیه بهتر یا مساوی آشنا خواهند شد.

نتایج غیرکلامی، وجوب لطف، غفلت از نتایج نظریه احسن، نتایج کلامی و حجم قرآن، از جمله مباحث فصل پنجم این کتاب به شمار می‌آیند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «عالم هستی بر بهترین شکل ممکن، آفریده شده و همواره بر بهترین حالت ممکن، تدبیر می‌شود. به این نظریه که «نظام احسن» نام داده می‌شود، از دو زاویه می‌توان نگریست؛ نخست، در شرح و توصیف افعال باری تعالی و دوم، در پاسخ به مسئله شر. بر اساس این نظریه و با وجود ویژگی‌های خالق از جمله علم، حرکت و قدرت مطلق،‌آفرینش و تدبیر جهان بر احسن وجوه است.» 

نخستین چاپ کتاب «رهیافتی قرآنی به نظریه نظام احسن» با شمارگان یک هزار نسخه، در 176 صفحه و به بهای 46 هزار ريال به تازگی از سوی انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط