دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
انتشار تحقیقات 60 ساله پدر علم تمرینات ورزشی

مربی سابق تیم فوتبال امید ایران و مترجم آثار ورزشی از ترجمه و انتشار کتاب «علم تمرین، راهنمای مربیان ورزش‌های تیمی» که دربرگیرنده بیش از 60 سال تجربیات و تحقیقات تئودور بومپا، استادیار بازنشسته دانشگاه یورک کانادا است، خبر داد.-

نعیما خواجوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ اظهار کرد: این اثر راهنمایی جامع برای مربیان همه تیم‌های ورزشی به قلم پروفسور بومپا، نویسنده و محقق علوم ورزشی است که از وی به عنوان پدر علم تمرینات ورزشی نام برده می‌شود. 

وی این کتاب را از مهم‌ترین منابع درسی دانشجویان تربیت بدنی دانست و افزود: یکی از بزرگترین مشکلات مربیان ایرانی، نداشتن برنامه‌ریزی علمی و اصولی برای جلسات تمرینی است. در این کتاب‌ بخش‌هایی درباره هدف‌گذاری مربیان برای آماده‌سازی ورزشکاران و زمانبندی مناسب تمرینات بدنسازی در یک مجموعه تیمی گنجانده شده است که به یقین می‌تواند در بالا بردن آمادگی جسمانی بازیکنان گروه‌های مختلف ورزشی برای پشت‌سر گذاشتن مسابقات فرسایشی یک فصل‌ طولانی و حتی یک تورنومنت فشرده، کاربرد فراوانی داشته باشد. 

خواجوی مبحث روانشناسی ورزشی را یکی از سرفصل‌های هشت‌گانه این کتاب عنوان کرد و توضیح داد: بدون شک، یکی از مهم‌ترین عوامل ناکامی یک گروه ورزشی، خستگی روحی و جسمی ورزشکاران و حتی مربیان آن مجموعه است. مولف در این کتاب نگاهی جامع به دلایل پیدایش و شیوع خستگی روانی میان بازیکنان یک تیم ورزشی دارد و پیشنهادها و راهکارهایی علمی را برای برطرف کردن این معضل ارایه کرده است. پرداختن به چنین موضوعی از نگاه آسیب‌شناسی ورزشی، نشان‌دهنده سطح بالای علمی و پژوهشی این اثر است. 

مترجم کتاب «بهینه‌سازی تمرین‌های قدرتی» علاقه‌ نداشتن ورزشکاران ایرانی به فعالیت‌های گروهی و نتیجه‌ نگرفتن تیم‌های ورزشی کشورمان در میادین بین‌المللی را باوری نادرست عنوان کرد و افزود: متاسفانه این تفکر که عملکرد بازیکنان ایرانی در قالب تیم‌های ورزشی کارایی چندانی ندارد و ایران به ندرت می‌تواند در زمینه رشته‌های تیمی حرفی برای گفتن داشته باشد، مدت‌هاست بین‌ اهالی ورزش رایج شده است. برای رد این فرضیه من به والیبال اشاره می‌کنم. ایران سال‌ها زیر سایه کشورهای خاور دور بود و حتی گرفتن یک ست از تیم‌های قدرتمند آسیای شرقی برای والیبالیست‌های کشورمان، موفقیتی بزرگ به حساب می‌آمد اما امروز تیم‌های والیبال ایران در رده‌های مختلف سنی به افتخارات قابل توجه آسیایی و جهانی رسیده‌اند و تیم ملی والیبال ایران با کسب عنوان قهرمانی قاره کهن روانه لیگ جهانی این رشته ورزشی می‌شود. 

وی مطالعه کتاب‌های آموزشی ویژه مربیان را برای ورزشکاران هم ضروری دانست و گفت: این آثار تنها برای مربیان کارایی ندارد و چنان‌چه ورزشکاران هم به مطالعه این آثار بپردازند، به یقین درکی متقابل میان مربی و بازیکن به وجود خواهد آمد. متاسفانه بسیاری از ورزشکاران برداشت صحیحی از تفکر و نحوه برخورد مربیان خود ندارند، در صورتی که برای مثال، اگر یک بازیکن کتاب علم تمرین را بخواند، متوجه دلیل سخت‌گیری‌ مربیانش در جلسات تمرین خواهد شد. 

خواجوی ضمن ابراز امیدواری از انتشار این کتاب در روزهای آینده و پیش از آغاز بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، افزود: ترجمه و ویرایش این اثر کمتر از دوماه انجام شد اما مراحل انتشارش زیاد طول کشید. سارا زارع، تهمینه تهرانی، کاظم فدایی و عباس عبدالملکی برای ترجمه این کتاب زحمات زیادی کشیدند و به من یاری رساندند. 

استاديار دانشكده تربيت ‌بدني و علوم ورزشي دانشگاه تربيت معلم تهران با اشاره به فعالیت گسترده موسسه آموزش ورزشی پروفسور بومپا و برپایی دوره‌های آموزشی با محور کتاب‌های این نویسنده و محقق علوم ورزشی در بیش از 30 کشور جهان، اضافه کرد: مدتی است چنین کلاس‌هایی در کشورمان‌ هم برگزار می‌شوند و من مدیریت برگزاری آن‌ها را به عهده گرفته‌ام. هرچند که محدودیتی برای حضور مربیان رشته‌ها مختلف ورزشی در این دوره‌های آموزشی قائل نشده‌ایم اما با توجه به سطح بالای این کلاس‌ها، داشتن مدرک کارشناسی رشته تربیت‌بدنی می‌تواند پیش‌نیاز این کلاس‌ها تلقی شود. 

کتاب «علم تمرین، راهنمای مربیان ورزش‌های تیمی» در هشت فصل و با شمارگان هزار نسخه، قرار است به زودی از سوی  انتشارات علم و حرکت روانه بازار نشر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها