چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
همکاری با وزارت ارشاد برای رفع تحریف از کتاب‌های دفاع مقدس

سردار هادی مرادپیری، رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در آیین افتتاح چهارمین کنگره ادبیات پایداری، انتقال علوم و معارف دفاع مقدس به نسل آینده را مهم‌ترین وظیفه دانست و از همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برای رفع تحریف از کتاب‌های دفاع مقدس خبر داد.-

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، آیین افتتاح چهارمین کنگره ادبیات پایداری صبح امروز (چهارشنبه 9 اسفند ماه) در دانشگاه شهید باهنر در شهر کرمان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم نصرالله گرامی رییس دانشگاه کرمان به نحوه تأسیس این دانشگاه در سال 1351 و شکل‌گیری 256 رشته آن تا این زمان اشاره کرد و گفت: رشته کارشناسی ارشد ادبیات پایداری در سال 1387 تأسیس شد و اکنون در پی تاسیس مقطع دکترا برای این رشته در دانشگاه باهنر کرمان هستیم.

سپس احمد امیری‌خراسانی به عنوان دبیر علمی چهارمین کنگره ادبیات پایداری با ارایه گزارشی کوتاه از نحوه شکل‌گیری گروه ادبیات پایداری دانشگاه شهید باهنر به سابقه دیرینه تمدنی و تاریخی کشورمان اشاره کرد و گفت: برآنیم که بنا به فرمایش رهبر فرزانه انقلاب به خویشتن خویش بازگردیم و به احیای فرهنگ اسلامی بپردازیم. جوانان امروزی شاید ندانند که چه گنجینه‌هایی در آثار منظوم و منثور کشورمان وجود دارد و این کنگره در پی آن است که فرهنگ ما می‌توانیم و توانسته‌ایم را به جامعه هدیه دهد.

وی ادامه داد: بر این اساس کنگره ادبیاتِ پایداری در 17 و 18 اسفندماه سال 1381 با نگاهی علمی تشکیل شد و در نخستین کنگره 55 مقاله ارایه شد که 32 مقاله آن در قالب کتاب به چاپ رسید.

امیری خراسانی سپس با بیان این که در چهارمین کنگره 249 مقاله مورد داوری 34 داور از سراسر کشور قرار گرفت گفت: حدود 70 مقاله برگزیده شد که در کنگره چهارم 30 مقاله ارایه خواهد شد.

سردار هادی مرادپیری، رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس دیگر سخنران آیین افتتاح کنگره بود. وی به چگونگی انتقال علوم و معارف دفاع مقدس به نسل آینده اشاره کرد و گفت: دیدگاه‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد و از طریق آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها می‌توان به این حوزه وارد شد. بر این اساس یک درس دو واحدی در دانشگاه‌ها به علوم و معارف دفاع مقدس اختصاص داده شده است و آمادگی دفاعی هم در مدارس تدریس و در ذیل هر درس در آموزش و پرورش موضوع دفاع مقدس هم مطرح می‌شود.

وی در ادامه از تشکیل کمیته‌ای با عنوان علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به مطالعات، انقلاب‌ها و جنگ‌ها دو عامل تحولند. در کشور ما پس از انقلاب، جنگ تحمیلی عراق عليه ايران روی داد که در نتیجه مقاومت مردمی به پیروزی برای ایران رسید. جنگ بر تمامی رشته‌های دانشگاهی از رشته مدیریت تا علوم مهندسی و هنر تاثیرگذار است و پس از هر جنگ رشته‌های تازه‌ای به وجود می‌آید.

مرادپیری با اشاره به ضعف مکتوبات حوزه دفاعی در سال‌های پس از جنگ افزود: تدوین آثار در زمینه مکتوبات حوزه دفاعی دیر صورت گرفت اما خوب شروع شد و در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رشته‌هایی مانند جغرافیای دفاع مقدس و ادبیات پایداری و دو واحد درس تخصصی دفاع مقدس در مقطع کارشناسی تصویب شد.

وی احیای علوم و معارف و انتقال آن به آیندگان را وظیفه مهمی دانست که از سوی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در حال انجام است و ادامه داد: برای ارایه این درس در دانشگاه کتاب ویژه‌ای در سطح درک جوان 18 ساله تدوین کرده‌ایم و در آن به دنبال تأثیرگذاری درس دفاع مقدس بر ذهن جوانان و پاسخگویی به سوالات آنان در این زمینه هستیم.

رییس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: راه‌اندازی جنگ با هدف نابودی انقلاب اسلامی صورت گرفت و با مطالعه وصیت‌نامه شهدا می‌بینیم که آن‌ها بیشتر بر حفظ انقلاب و پیروی از ولایت تأکید دارند. دفاع مقدس هنوز در جبهه‌های فرهنگی و ‌اقتصادی وجود دارد و ما باید از انقلاب اسلامی به درستی حفاظت کنیم.

مرادپیری همچنین از همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: تاکنون 15 هزار عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس تألیف شده‌ و در راستای همکاری پژوهشگاه و وزارت ارشاد به ممیزی و رفع تحریف‌های آثار تألیف شده در حوزه دفاع مقدس می‌پردازیم.

وی افزود: سه میلیون سند از دوران دفاع مقدس از قبیل فیلم، صوت و عکس در اختیار داریم، اما متأسفانه بیشتر مراجعه‌کنندگان به این اسناد خارجی‌ها هستند. سه هزار مقاله در حوزه دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس وجود دارد و امیدواریم پژوهشگران داخلی از این مقالات به بهترین نحو استفاده کنند. همچنین به وزارت علوم اعلام کرده‌ایم که هر دانشجویی پایان‌نامه‌ای با موضوع دفاع مقدس انتخاب کند مورد حمایت مالی و علمی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس قرار خواهد گرفت.

چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری که با همکاری مشترک دانشگاه شهید باهنر کرمان و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده است، دهم اسفند‌ماه به کار خود پایان خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط