سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۴
توکلی: ادب پایداری به سمت گرایش‌های اصیل اسلامی حرکت می‌کند

«آشنایی با ادبیات پایداری در فلسطین» عنوان مقاله‌ای است که محمود‌رضا توکلی محمدی به چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری ارایه کرده است. وی معتقد است: ادب پایداری این حوزه به سمت گرایش‌های اصیل اسلامی در حال حرکت است.-

محمود‌رضا توکلی محمدی درباره مقاله «آشنایی با ادبیات پایداری در فلسطین» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: در این مقاله به سیر کلی ادبیات پایداری در فلسطین پرداختم و شعر‌ها، متن‌ها، کتاب‌ها یا مقالاتی را که در زمینه ادبیات پایداری نوشته شده بود، مورد بررسی قرار دادم.

وی افزود: در ابتدای مقاله به توضيح مفهوم مقاومت و چگونگي شكل‌گيري ادب پايداري و تاريخچه‌ آن در جهان پرداختم و سپس مبحث پايداري در شعر معاصر فلسطين را با توجه به ويژگي‌هاي ادب پايداري آن و علل و عوامل شكل‌گيري و ابزارهاي شعر مقاومت بررسي کردم.

توکلی‌محمدی با اشاره به این که آثار شاعران و نویسندگان نسل‌های گوناگون را که از زمان اشغال فلسطین‌ رشد کرده‌اند مورد بررسی قرار داده‌ است و روح ادب پایداری را در آثارشان جست‌وجو کرده‌، گفت: برای مثال بررسی کرده‌ام که آثار شاعران در آغاز اشغال فلسطین چه ویژگی‌‌هایی داشته‌ و تا جنگ شش روزه آن‌ها با اشغالگران قدس چه تغییراتی در آن ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «از چه کتاب‌هایی در این زمینه استفاده کرده است؟» افزود: بیشتر کتاب‌هایی را که مورد مطالعه قرار دادم به زبان‌های عربی و فارسی بود. فلسطين و شعر معاصر عرب، الصورة الأدبية، الشعر الفلسطيني في نكبة فلسطين، أدب المقاومة‌ في فلسطين المحتلة برخی از منابعی بود که در تالیف مقاله «آشنایی با ادبیات پایداری در فلسطین» از آن‌ها بهره گرفتم.

عضو هيأت علمي دانشگاه قم با بیان این‌که «در مقاله‌ام نتایج ادبی و سیاسی را به صورت متمایز مورد واکاوی قرار داده‌ام» ادامه داد: از نظر سیاسی ابتدا جریان لیبرالیسم بر روح ادب پایداری فلسطین حاکم بود و سپس مکتب‌های گوناگون مانند سوسیالیسم و کمونیسم بر این نوع از ادبیات کشور فلسطین تاثیر گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا این جریان‌های فکری تا جنگ شش روزه هم دچار تحولاتی شد و تاثیر انقلاب اسلامی ایران در تغییر این نگاه چه بوده است؟» گفت: رفته رفته این جریان‌های فکری به سمت گرایش‌های اسلامی سوق پیدا کرد.

توکلی محمدی ادامه داد: به مرور نسل شاعران و ادیبان هم تغییر کرد و آنان بر هر گرایشی جز گرایش اسلامی خط بطلان می‌کشند و می‌بینیم که ادب پایداری به سمت گرایش‌های اصیل اسلامی در حال حرکت است.

وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران و تحولات اخیر منطقه هم بر ادبیات پایداری فلسطین موثر بوده، افزود: انقلاب‌های منطقه خاورمیانه بر ذهن شاعران و ادیبان فلسطین اثر گذار بوده‌ و این مهم‌ترین تجربه در مراحل اخیر برای آنان محسوب می‌شود.

عضو هيأت علمي دانشگاه قم درباه ویژگی‌های مقاله خود توضیح داد: هر مقطع از تحول ادبیات پایداری فلسطین را با آوردن نمونه آثار توضیح داده‌ام و علاوه بر این آثار در این‌ زمینه‌ها را هم معرفی کرده‌ام.

وی در پاسخ به این سوال که «چه توقعی از چهارمین کنگره ادبیات پایداری دارد؟» برگزاری این کنگره‌ها را با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: معمولا توجه به موضوع ادبیات پایداری پس از اتمام کنگره پایان می‌یابد. در حالی که باید از این کنگره تا کنگره بعدی دبیرخانه این مجموعه همواره فعال باشد و نتایج هر کنگره به سرعت در اختیار نهاد‌های علمی قرار گیرد تا ادبیات پایداری کشورمان شاهد تحول مطلوبی باشد. 

توکلی‌محمدی درباره راهکار ارایه مطلوب نتایج کنگره‌ها به جامعه علمی و ادبی اظهار کرد: من در کنگره سوم هم مقاله‌ای داشتم اما متاسفانه این مقاله‌ها با شمارگان محدودی منتشر می‌شود و تا کنگره سال بعد در اختیار اصحاب قلم قرار نمی‌گیرد در حالی که اگر نتایج کنگره و مقاله‌های برتر در سایتی ارایه شود بازتاب بهتری را شاهد خواهیم بود.

چهارمین کنگره سراسری ادبیات پایداری از نهم اسفند‌ماه  1391 در شهر کرمان با همکاری مشترک دانشگاه شهید باهنر و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آغاز می‌شود و یازدهم اسفند‌ماه به کار خود پایان خواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط