یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
۳۸ کتاب چاپ اول برای بچه‌ها منتشر شد

از 27 آبان تا اول آذرماه ۲۰۳ کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر شد که از میان این کتاب‌ها، ۳۸ عنوان برای نخستین بار به چاپ رسيده‌ و ۱۶۵ عنوان طعم تجدید چاپ را چشيده‌اند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در دومین هفته از آذر ماه، ۲۰۳ کتاب برای کودکان و نوجوانان منتشر شد. این کمیت نسبت به هفته گذشته ۹۳ عنوان کاهش داشت. این هفته کتاب‌های کودک و نوجوان، در جدول کلی تعداد کتاب‌ها، از سه حوزه عقب بودند و جایگاه چهارم را از آن خود کردند. کتاب‌های آموزشی و کمک درسی، کتاب‌های علوم عملی و کتاب‌های دینی به ترتیب با ۳۰۸، ۲۰۸ و با ۲۰۴ سه حوزه بالای جدول چاپ کتاب‌های هفته بودند. 

رقابت همچنان ادامه دارد! 

از میان ۲۰۳ کتاب این هفته، ۱۴۵ عنوان تالیف بودند و ۵۸ عنوان ترجمه. در این بخش، همچنان تالیف ها از ترجمه‌ها پیش هستند اما آیا کمیت می‌تواند بازار را در تسخیر بگیرد یا کیفیت؟ با توجه به طرح‌هایی که برخی نهاد‌های دولتی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرده‌اند، کتاب‌های تالیفی می‌توانند بازار فروش را از دستان ترجمه‌ها بیرون بکشند؟ پاسخ این است که این طرح‌ها توانسته‌اند تا حدودی بازار را بهبود بخشند و برخی از رمان‌های تالیفی که در این طرح‌ها به چاپ رسید‌ه‌اند، مانند رمان «هستی» فرهاد حسن‌زاده، پرطرفدار شده‌اند، اما باز هم راهی طولانی برای رسیدن به ترجمه‌ها از نظر کیفی در پیش است.  

تجدید چاپ ۴، چاپ نخست 1

این هفته کتاب‌های تجدید چاپی همچون هفته‌های گذشته، بیشتر از کتاب‌های چاپ نخست چاپ شدند. ۱۶۵ عنوان کتاب تجدید چاپ شده در کنار تنها ۳۸ عنوان کتاب‌ چاپ نخست با نسبت چهار به يك، رکود نسبی تولید کتاب‌های جدید نشان می‌دهد.

تهرانی‌ها سکان را در دست دارند
 
تهرانی‌ها همچون هفته‌های گذشته از ناشران سایر شهرهای کشور پیش هستند. پیش بودن ناشران پایتخت دیگر تبدیل به یک سنت در بازار کتاب‌های کودک و نوجوان شده است. تمرکز مراکز چاپی در تهران، باعث شده تا ۱۶۵ کتاب از ۲۰۳ کتاب این هفته مربوط به ناشران شهر دود و آهن باشد.

سقوط به بالا!

میانگین شمارگان این هفته سه هزار و ۶۶۸ نسخه بود. این در حالی است که در هفته مشابه پیشین، این رقم چهار هزار و ۷۹۲ نسخه بود. اما این سقوط از بالا به پایین نبود. میانگین شمارگان کتاب‌های کودک و نوجوان، همواره دامنه تغییراتی میان سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ نسخه داشته است. میانگین شمارگان این هفته بیش از میزان عادی بازار چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان است و در کنار متوسط صفحه‌ها که این هفته به ۷۶ صفحه رسیده است، این کاهش در شمارگان جبران می‌شود. هفته مشابه پیشین، متوسط صفحات، ۴۹ صفحه بود.

ترین‌ها!

ارزان‌ترین کتاب این هفته، با بهای ۷۵۰ تومان، «راز هفت گنج» مریم مهدی‌زاده بود که به دست نشر کشمر منتشر شده بود. در مقابل گران‌ترین کتاب این هفته، «قصه‌های شیرین از زندگی معصومین» نوشته مسلم ناصری، با بهای ۲۰ هزار تومان بود.

«قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب: قصه‌های برگزیده از کلیله و دمنه» نوشته مهدی آذریزدی، باز هم تجدید چاپ شد تا بیش‌ترین نوبت چاپ را در میان کتاب‌های این هفته حوزه تجربه کند. این کتاب برای پنجاه و چهارمین بار به زیر چاپ رفت.

بیش‌ترین شمارگان کتاب‌های این هفته مربوط به «یک دنیا مسوولیت» از محمود واعظی بود که با ۲۵ هزار نسخه این عنوان را از آن خود کرد. در مقابل کم‌ترین شمارگان این هفته از آن «دانشمندان زحمتکش» شد که تنها با ۵۰۰ نسخه وارد بازار شده بود.

تپل‌ترین کتاب این هفته «ماه بر فراز مانیفست» نوشته «کلر وندرپول» بود. این کتاب ۴۸۰ صفحه داشت و به دست نشر افق به چاپ رسید. لاغرترین کتاب این هفته، «موش و کبوتران» بود. این کتاب با تنها ۱۲ صفحه منتشر و وارد بازار شده است.

بیش‌فعالان!

در بخش مولفان این هفته، محمد قاسمی با  پنج عنوان کتاب فعال‌ترین مولف هفته بود. لقب فعال‌ترین مترجم هفته، با ۶ اثر به مریم رزاقی رسید. انتشارات افق با پنج کتابی که این هفته منتشر کرد، فعال‌ترین انتشارات در عرصه تولید کتاب‌های جدید برای کودکان و نوجوانان بود.

 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط