شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۱
۲۳۱ کتاب تالیفی برای کودکان و نوجوانان منتشر شد

نخستین هفته‌ی آبان ۲۸۱ عنوان کتاب برای کودکان به بازار کتاب آورد که از میان این تعداد ۲۳۱ عنوان آن تالیف و ۵۰ عنوان ترجمه بودند.

ایبنا نوجوان: اولین هفته‌ی ماه دوم پاییز برای بچه‌های سراسر ایران ۲۸۱ عنوان کتاب به همراه داشت که در مقایسه با رکود نسبی بازار چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان، رقم مناسبی به حساب می‌آید. 

در دو هفته‌ی گذشته، شاهد رکود شدید تعداد کتاب‌‌های کودک و نوجوان بوده‌ایم.  ۱۵۵ و ۱۴۰ کتاب به ترتیب تعداد کتاب‌هایی بودند که در سومین و آخرین هفته‌ی مهر ماه منتشر شدند. در کنار سقوط تعداد کتاب‌ها، هفته‌ی گذشته اتفاقی به وقوع پیوست که در ماه‌های اخیر بی‌سابقه بود. متوسط شمارگان کتاب‌‌های کودک و نوجوان به زیر سه هزار جلد رسید. با توجه به دامنه‌ی تغییرات شمارگان کتاب کودک و نوجوان که همواره میان سه تا  چهار هزار جلد متغیر بوده، این اتفاق عجیب، اما قابل انتظار به نظر می‌رسید.

البته بالا رفتن عنوان تعداد کتاب‌های چاپ شده در یک ماه اخیر به همراه متوسط صفحات می‌تواند سقوط تعداد عناوین کتاب‌های کودک و نوجوان را از ذهن بیرون کند و تسکینی بر درد این روزهای بازار نشر باشد. 

آمار و تحلیل‌های هفته

از میان ۲۸۱ کتاب این هفته، مولفان سهم قابل توجهی داشتند. ۲۳۱ عنوان کتاب تالیف شده در مقابل ۵۰ کتاب ترجمه شده، رونق بازار تالیف را نشان می‌دهد. اما آیا فقط تعداد بالای کتاب‌‌های تالیفی می‌تواند سبب شود تا بازار  در مشت این کتاب‌ها بیفتد یا خیر؟ در ماه‌های اخیر در بسیاری از موارد کتاب‌های ترجمه از تالیفی‌ها برتر بوده‌اند. دلیل این امر بسیار روشن است و آن انتخابی بودن کتاب‌های ترجمه است. یعنی کتاب‌های ترجمه از میان شاهکارهای ادبیات ملل مختلف انتخاب می‌شوند و در صورتی که با ترجمه‌ای روان راهی بازار شوند، می‌توانند مخاطب زیادی را جذب کنند. به نظر می‌رسد به آثار تالیفی باید از منظر کیفی توجه شود تا بتوانند جایگاه نخست را از کتاب‌های ترجمه بگیرند.

تجدید چاپ ۲۰۷ بر ۷۴ مقابل چاپ اول

۲۰۷ کتاب تجدیدچاپی در هفته نخست آبان ماه، ۷۴ چاپ اولی‌ را شکست دادند. این فاصله دلایل مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به طولانی بودن مراحل چاپ یک کتاب، برای بار نخست اشاره کرد.

تهرانی‌ها هشت برابر پیش‌‌‌‌تر از ناشران شهرهای دیگر 

در این هفته ناشران پایتخت همچنان فاصله را با ناشران سایر شهرهای کشور حفظ کردند. ۲۵۰ کتاب از ناشران پایتخت در این هفته به چاپ رسید که در مقابل ۳۱ عنوان کتاب ناشران شهرهای دیگر فاصله‌ای هشت برابری وجود دارد. 

میانگین‌های هفته

متوسط صفحات و شمارگان متوسط این هفته افزایش خوبی را تجربه کردند. سه هزار و ۴۱ جلد و ۶۹ صفحه به ترتیب ارقام میانگین‌های شمارگان و صفحات این هفته بودند. این دو کمیت در آخرین هفته‌ی مهر ماه به ترتیب دو هزار و ۶۷۵ جلد و ۶۲ صفحه بودند.

ترین‌ها! 

ارزان‌ترین و گران‌ترین کتاب این هفته‌ی حوزه‌ی کودک و نوجوان به ترتیب «اصول دین برام بگو» از نشر قیوم  و«لانه‌ اژدا» از نشر قدیانی بودند. این کتاب‌ها با بهای ۵۰۰ و ۱۸ هزار تومان وارد بازارشده‌اند. اما کدام کتاب از همه بیش‌تر به قفسه‌ها رسید؟ بیش‌ترین نوبت چاپ کتاب‌های این هفته با ۶۲ بار چاپ مربوط به کتاب «آموزش احکام»  است که به قلم محمدحسین فلاح‌زاده نوشته شده. این کتاب پیش از این ۶۱ بار قفسه‌های کتابخانه‌ها را لمس کرده بود. بیش‌ترین و کمترین شمارگان این هفته با ۲۳ هزار و یک هزار نسخه مربوط به دو کتاب «آشنایی با وسایل خانه» و «نامه‌هایی به آنیتا» بود. قطورترین کتاب هفته کتابی از نشر قدیانی و کم قطرترین کتاب از نشر آبشن بود. 

این در حالی است که «لانه اژدها» با ۹۳۰ صفحه و «آموزش الفبا» با ۱۰ صفحه رکوردداران این هفته بودند.

بیش‌فعالان هفته!

در بخش تالیف، ثریا کریمی با ۱۰ عنوان کتاب پرکارترین نویسنده بود. در مقابل مولفان، نماینده‌ی مترجمان آهو مدیحی، با  چهار کتاب، فعال‌ترین مترجم این هفته لقب گرفت. 
نشر کمال اندیشه هم با ۱۱ عنوان کتاب چاپ اولی ناشر فعال در حوزه‌ی کتاب‌های چاپ نخست بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط