جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
علاقه‌مندی دانش‌آموزان ابتدایی به فناوری با کتاب «راهنماي کار علوم»

کتاب «راهنماي کار علوم» ویژه دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی به تازگی راهی بازار نشر شده است. این اثر در بردارنده‌ مجموعه فعاليت‌ها و مساله‌هايي است که به دانش‌آموزان اين پايه کمک مي‌کند تا به علم و فناوري علاقه‌مند شوند.-

فتح‌الله فروغی، مدیرمسوول انتشارات شورا با بیان این مطلب به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: تغییر نظام آموزش و پرورش کشور و طرح اضافه شدن پایه ششم به پایه‌های تحصیلی ابتدایی از یک طرف و نگرش جدید به چگونگی برنامه‌های آموزشی و ویژگی‌های تالیف کتاب‌های جدید با محوریت فعالیت‌های دانش‌آموزان از طرف دیگر، باعث شده تا به تولید کتاب‌های آموزشی مرتبط با برنامه‌های آموزشی کشور نگاهی ویژه شود.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش توضیح داد: تغییر نگرش‌ها، آموزش علوم را که بیشتر در حیطه‌های شناختی و در سطح دانش مطرح بود، به جنبه‌های مهارتی و کاربردی نزدیک ساخته است. به‌گونه‌ای که باید آموزش‌ها بستر لازم را برای کسب مهارت‌هایی مانند مشاهده، برقراری ارتباط، اندازه‌گیری و تفسیر فراهم کنند تا زمینه و شرایط لازم برای رشد و بروز خلاقیت دانش‌آموزان فراهم شود.

این مولف کتاب‌های آموزشی افزود:‌ کتاب «راهنماي کار علوم» بر اساس محتواي کتاب جديدالتاليف علوم سال ششم ابتدایی برنامه‌ريزي و تاليف شده است. این کتاب علاوه بر این‌که به دانش‌آموزان این پایه کمک می‌کند تا به علم و فناوری علاقه‌مند و با کاربرد‌های متنوع علوم در زندگی شخصی و اجتماعی آشنا شوند، زمینه‌های فراگیری مهارت‌های مهم در آموزش علوم مانند اندازه‌گیری، تفسیر اطلاعات، فرضیه‌سازی را نیز فراهم می‌کند.

چاپ نخست کتاب «راهنماي کار علوم» اثر مشترک احمد احمدی و محمدحسن بازوبندی با شمارگان دو هزار نسخه، 96 صفحه و بهای پنج هزار و 500 تومان در پاییز 1391 از سوی انتشارات شورا راهی بازار نشر شده است.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش همچنین از چاپ نخست کتاب «کار و راهنمای ریاضی ششم دبستان» خبر داد و گفت: این اثر می‌کوشد تا در کنار کتاب درسی، دانش‌آموزان را برای رسیدن به اهداف آموزشی یاری کند. 

فروغی توضیح داد: علم ریاضی امروزه دیگر فقط مجموعه‌ای از دانش‌ها و روش‌‌های ریاضی نیست بلکه فرآیندهای ریاضی از جمله حل مساله به عنوان یک رویکرد آموزشی جایگاه خاصی پیدا کرده‌اند.
 
مدیر مسوول انتشارات شورا با بیان این‌که کتاب «کار و راهنمای ریاضی ششم دبستان» شامل بخش‌های مختلف «فعالیت»، «تمرین»، «مساله»، «بازی و سرگرمی» و «ارزشیابی» است، افزود: در شروع هر بخش از کتاب، فعالیت‌هایی در نظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان مفاهیم را با نگاهی متفاوت بررسی کنند. انجام تمرین‌ها در ریاضی نقش تثبیت و تقویت یادگیری را دارند. بنابراین، انجام تمرین‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در به کارگیری مفاهیم یادگرفته شده مهارت بیشتری پیدا کنند. 

فروغی ادامه داد: حل مساله به دانش‌آموزان فرصت می‌دهد تا مهارت‌های تفکر را در خودشان پرورش دهند. در بخش «بازی و سرگرمی» فرصتی به دانش‌آموزان داده می‌شود تا در حین بازی و تفریح، مهارت‌های خود را در ریاضی تقویت کنند و از ریاضی لذت ببرند. 

وی در پایان با اشاره به بخش «ارزشیابی» کتاب «کار و راهنمای ریاضی ششم دبستان» گفت: در این بخش دانش‌آموزان با مروری بر آن‌چه در ذهنشان می‌گذرد، به توصیف نقاط قوت و ضعف فعالیت‌هایشان می‌پردازند.

چاپ نخست کتاب «کار و راهنمای ریاضی ششم دبستان» اثر شهرناز بخشعلی‌زاده با شمارگان سه هزار نسخه، 192 صفحه و  بهای هشت هزار و 500 تومان به تازگی از سوی انتشارات شورا منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط