چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
‌فروش روزانه یک‌ میلیارد ریال بن کتاب در نمایشگاه تبریز

در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز بن‌ خرید کتاب با روند طبیعی و سریعی در اختیار علاقه‌مندان کتاب قرار می‌گیرد، به‌طوری که روزانه یک‌ میلیارد ریال بن کتاب به‌ فروش می‌رسد و تاکنون این نمایشگاه با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است.-

علی داننده، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ با بیان این مطلب اظهار کرد: بهای کنونی کاغذ ممکن است تصور افزایش قیمت نهایی کتاب را در ذهن مخاطب ترسیم کرده باشد اما تلاش شده با در نظر گرفتن 20 درصد تخفیف ناشران و 20 درصد تخفیف بن کتاب (در مجموع 40 درصد تخفیف) مشکلات خرید کتاب از سوی بازدیدکنندگان را برطرف کنیم. البته افزایش بهای کاغذ در آثار چاپ نخست که به ‌تازگی منتشر شده‌اند، موثر بوده است و آثاری که در گذشته روانه بازار نشر شده‌اند، کمتر دستخوش تغییرات بازار کاغذ قرار گرفته‌اند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که «برخی ناشران از جابه‌جایی سالن‌های بخش‌های عمومی، کمک‌درسی و دانشگاهی ناخشنودند. این انتقال با چه هدفی صورت گرفته است؟» گفت: مسوولان برپایی نمایشگاه‌های استانی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در تهران تصمیم‌گیرنده این جابه‌جایی بوده‌اند، چرا که تعداد ناشران مذهبی و عمومی زیاد است و مقرر شد تا همه این ناشران در یک مکان قرار گیرند. سالن «امیرکبیر» این امکان را برای انجام چنین تصمیم فراهم ‌کرد. به نظر من، دوری سالن «امیرکبیر» از مرکز نمایشگاه کتاب تبریز مشکلی نیست که مخاطبان را از خرید کتاب منصرف کند. 

وي تاكيد كرد: سعی می‌کنیم برای برپایی نمایشگاه کتاب در سال‌های آینده غرفه ناشران عمومی و مذهبی را در سالن‌های نخستین قرار دهیم.
 
محدودیت زمانی و حذف نوبت صبح این نمایشگاه از دیگر اقداماتی است که برخی ناشران را با مشکلاتی روبه‌رو ساخته است. داننده در این‌باره بیان کرد: زمان طولانی نمایشگاه برای فروشندگان کتاب و بازدیدکنندگان خسته‌کننده بود و ما به این دلیل زمان صبح این نمایشگاه را حذف کردیم. البته در نظر داریم تا در ساعات پایانی روزهای پنجشنبه و جمعه، نمایشگاه کتاب تبریز را تمدید کنیم.

وی با اشاره به این‌که پنجشنبه و جمعه (13 و 14 مهر) این نمایشگاه تا ساعت 21 برپاست، افزود: با توجه به ظرفیت‌های نمایشگاه کتاب تبریز پیش‌بینی می‌شود که روز جمعه بیش از یک ساعت زمان این نمایشگاه تمدید شود. البته کاهش زمان برگزاری این نمایشگاه هم یک تجربه برای مسوولان برپایی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و استان آذربایجان شرقی بود، زیرا ما تجربه قابلیت برپایی نمایشگاه کتاب در زمان محدود را هم به‌دست آوردیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که «ناشران تبریزی از نادیده گرفته شدن حق میزبانی در نمایشگاه کتاب تبریز راضی نیستند. چرا این حق در نظر گرفته نشد؟» گفت: ما می‌کوشیم تا در نمایشگاه استانی کتاب سال آینده رفاه ناشران استانی در تفاهمنامه میان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در نظر گرفته شود. همچنین تلاش می‌کنیم در این تفاهمنامه اولویت ناشران استان میزبان، بر حسب موضوع در جایگاه ویژه مشخص شود.

داننده اظهار کرد: برای برپایی نمایشگاه‌های سال آینده سعی می‌کنیم خواسته کارشناسان استانی در این حوزه را هم در تفاهمنامه برپایی نمایشگاه‌های استانی بیان کنیم و یک گروه بی‌طرف خواسته‌های مسوولان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و استانی را در قالب تفاهمنامه به ثبت برساند.

وی با بیان این‌که استان‌ها بازوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولتند، افزود: تفاهمنامه مجموعه مطالبات توافقی است که برای طرفین مفید و ارزشمند است. بنابراین، در تفاهمنامه جدید مطالبات و خواسته ناشر و مسوولان استان‌ها اعمال می‌شوند.

نمایشگاه کتاب استان آذربایجان شرقی تا جمعه (14 مهرماه) در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تبریز برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط