یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
محمدجان شکوری، عضو فرهنگستان ادب فارسی درگذشت

استاد محمدجان شکوری، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، بامداد امروز در بیمارستان ابن‌سینا در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان درگذشت. وی یکی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و ادبی تاجیکستان بود. فعالیت‌های این شخصیت ادبی در سال ۱۹۸۹ میلادی به رسمی شدن زبان فارسی در این کشور انجامید. وی در ایران به عنوان چهره ماندگار معرفی شده است._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این استاد زبان و ادب فارسی کشور تاجیکستان ساعت چهار صبح امروز یکشنبه 26 شهریور (16سپتامبر) در سن 87 سالگی درگذشت.

استاد شکوری در سال‌های اخیر از بیماری سرطان رنج می‌برد و در یک سال گذشته چندین بار با هماهنگی‌های انجام‌شده از طرف فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای پی‌گیری معالجات خود به ایران آمده بود. 

شکوری در سال 1304 شمسی در شهر بخارا متولد شد. وی پسر شریف‌جان مخدوم صدر ضیا، قاضی امارت بخارا و از فضلای آن دوران بود. این استاد دانشگاه از حامیان تقویت زبان و ادب فارسی در تاجیکستان به شمار می‌رفت که خدمات ارزنده‌ای را در این حوزه ارایه کرد.

فعالیت‌های او در سال 1989 میلادی به رسمی شدن زبان فارسی در این کشور انجامید. وی دارای مدرک دکتری فیلولوژی بود و از سال 1375 به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی درآمد. 

از وی نزدیک به 50 کتاب در رشته‌های مختلف، از جمله زبان و ادبیات و تاریخ، فرهنگ و جامعه‌شناسی به جا مانده است. وی 6 سال پیش به‌عنوان چهره ماندگار در ایران برگزیده شد. 

فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بیانیه‌ای درگذشت این عضو دانشمند تاجیکی را به جامعه فرهنگی و ادبی فارسی‌زبان، بازماندگان و دوستداران او تسلیت گفته و برای وی از بارگاه باریتعالی طلب رحمت و مغفرت کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها