پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
جشنواره استاني طنز مكتوب در قم برگزار شد

نخستين جشنواره استاني طنز مكتوب با حضور طنزپردازان و صاحب‌نظردازان در استان قم برگزار شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه عصر چهارشنبه 15 شهريور برگزار شد، ناصر فيض، طنزپرداز در سخناني اظهار كرد:‌بايد از سوي مسوولان فرهنگی به موضوع طنز توجه شود.

وي با ابراز خرسندي از ايجاد محافل ويژه طنزپردازان اضافه كرد: تا 10 سال قبل كه دفتر طنز تشكيل نشده بود، طنزپرداران تشكل مستقلي نداشتند اما اكنون محافلي مانند شب شعر طنز و جشنواره طنز براي آنان برگزار مي‌شود.

فيض با اشاره به تلخي‌هاي طنز ادامه داد: بايد معيارهاي طنز شناخته شود تا طنزپردازان با معيارهاي صحيح آثار خود را ارایه دهند.

وي گفت: در سال‌هاي قبل طنز مورد غفلت قرار گرفته بود و هرچه از طنز ديده مي‌شد در كتاب‌ها و مربوط به گذشته بود،‌ اما به مرور پاي طنز به محافل ادبي باز شد و امروز شاهد برپايي محافلي مانند جشنواره طنز مكتوبیم.

در اين مراسم همچنين اكبر كتابدار، نويسنده نيز در سخناني با اشاره به جايگاه طنز در ادبيات گفت: طنز نوعي امر به معروف و نهي از منكر است كه مشكلات و مسایل جامعه را بررسي مي‌كند و در ديد زمامداران قرار مي‌دهد.

همچنین در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره طنز استان قم از عباس فرساد شاعر پيشكسوت قمي قدردانی به عمل آمد. 

در اين مراسم عباس احمدي دبير جشنواره طنز مكتوب با ارایه آماري از آثار ارسالی به دبيرخانه اين جشنواره گفت: 280 اثر در قالب داستان و نثر و 120 اثر در قالب شعر به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد.

دبير جشنواره «سوهان روح» موضوع بخش ويژه اين جشنواره را مشكلات شهر و شهروندي دانست و اظهار كرد: آثار اين بخش بايد با گويش قمي به جشنواره ارایه می‌شدند.

وي هدف از برگزاري اين جشنواره را معرفي طنز فاخر و داراي سلامت كلام و در عين حال سازنده و راهگشا دانست و افزود: شناخت و كشف استعدادهاي طنزپردازان قمي از اهداف ديگر اين جشنواره بوده است.

احمدي اضافه كرد: تاريخچه طنز مطبوعاتي و ادبيات طنز مويد تاثيرگذاري طنز  و ايجاد فضاي نقد سازنده رسالت اصلي طنز است و مطبوعات دوران مشروطه نمونه‌اي از نقش تاثيرگذار طنز در افكار عمومي جامعه اند و بزرگان ما نيز گاه جدي‌ترين انتقاداتشان را در قالب طنز بيان مي‌كردند.

وي عرصه طنز را يك عرصه كاملا تخصصي و جدي دانست و افزود: تنها هنرمندان موفق مي‌توانند وارد اين وادي شوند، اما متاسفانه امروزه بسياري از دوستان در دام سليقه مخاطب افتاده‌اند و با يك قهقه او در محافل طنز به خود اجازه مي‌دهند تا با استعمال عبارات سخيف و زير پا گذاشتن خطوط قرمز اخلاقي و اجتماعي، دل خلايق را به دست آورند كه اين به جريان طنز ضربه مي‌زند.

دبير جشنواره سوهان روح همچنین بيانيه هيات داوران اين جشنواره را نيز به شرح زير قرائت كرد: نخستين جشنواره استاني سوهان روح با هدف معرفي طنز فاخر و سالم و سازنده و نيز كشف استعدادهاي طنز در قم به همت حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي استان قم در سه قالب شعر، نثر و داستان كوتاه طنز برگزار شد.

استقبال بسيار زياد از بخش مسابقه در حد تيم ملي و با ارسال بيش از 400 اثر دبيرخانه را دچار وحشت و شرمندگي از كمبود بودجه نمود و با توجه به افزايش تعداد برندگان از 15 به 21 نفر ناگزير شديم در ميزان جوايز تعديلاتي ايجاد كنيم.

همچنین در مراسم اختتاميه نخستين جشنواره طنز مكتوب استان قم افراد برتر تقدير شدند. در بخش شعر از رقيه نديري، سيدرضا شرافت و‌ عليرضا محمدعلي‌بيگي تقدیر شد و در بخش داستان محمدهادي رحيمي تنها و ندا هاشمي به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

برگزيده بخش نثر نیز سيدناصر هاشمي معرفی شد و  برگزيدگان بخش شعر در بخش كودك و نوجوان نیز طيبه رضواني و‌ يحيي علوي فرد بودند.

همچنین زهرا عبدي، برگزيده داستان بخش كودك و نوجوان،حسن اسدي برگزيده شعر بخش ويژه، هاجر زماني و ابوذر هدايتي برگزيدگان داستان بخش ويژه و سيدمحمدجواد يثربي برگزيده شعر بخش گويش قمي انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط