پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
راکعی: رمضان‌سروده‌های معاصر انتظار مخاطب را برآورده نمی‌کنند

فاطمه راکعی، شاعر و مدیر انجمن شاعران ایران، معتقد است موضوع رمضان و جلوه‌های آن از دیرباز تا امروز دستمایه سرایش رمضانیه‌ها در شعر فارسی قرار گرفته‌اند، اما این نوع اشعار به‌ویژه در دوره معاصر انتظار مخاطب را آن‌چنان که باید برآورده نمی‌کنند؛ چراکه باید به ره‌آورده‌های ناشی از رمضان در این نوع شعر پرداخته شود.-

راکعی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره رمضان‌سروده‌ها در شعر فارسی توضیح داد: شعر کلاسیک فارسی جایگاه ویژه‌ای را به رمضان‌سروده‌ها اختصاص داده است. این موضوع به‌ویژه در میان آثار قله‌های شعر فارسی مانند مولانا بسیار دیده می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر در اشعار مولانا آثار بسیاری دیده می‌شود که به موضوع رمضان و دهان‌بستن انسان از خوردن و آشامیدن و جنبه‌های عرفانی و سلوک رمضان پرداخته‌اند.

این شاعر ادامه داد: نباید فراموش کرد که در میان این آثار، شعرهایی که درباره شب‌های قدر و شهادت حضرت علی (ع) سروده شده‌اند نیز جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی به شعر امروز و جلوه رمضان در این شعر اشاره و تشریح کرد: در شعر معاصر نیز مساله روزه‌داری، پرهیز از گناه و حرام، مناسک و اعمال ماه رمضان و زیبایی‌های این ماه دیده می‌شود‌، اما آن‌گونه که انتظار می‌رود مضمون رمضان پرداخته نشده است.

راکعی تاکید کرد: در شعر امروز و شعر متعهد امروز، باتوجه به این‌که شاعران انقلابی پررنگ‌تر به درون‌مایه‌های اسلامی و اعتقادی می‌پردازند، باید موضوع رمضان به صورت جدی‌تر و بیشتر پرداخته شود؛ چراکه رمضان تاثیرات بسیاری بر انسان دارد و در حقیقت ره‌آورده‌های این ماه باید خود موضوع سرایش شعر باشند.

انتشار 30 رمضان‌سروده کوتاه
وی در ادامه از آماده‌سازی یک مجموعه از رمضانیه‌هایش خبر داد و گفت: به مناسبت ماه رمضان به صرافت گردآوری و انتشار مجموعه‌ای از رمضان‌سروده‌هایم افتادم. در حال حاضر نیز سرگرم ویرایش و آماده‌سازی این مجموعه هستم که با عنوان احتمالی «رمضانیه‌ها» یا «رمضان سروده‌ها» به زودی منتشر می‌شود.

مدیر انجمن شاعرانه ایران افزود: در این مجموعه حدود 30 شعر سپید کوتاه از رمضانیه‌هایم ارایه می‌شود. این کوتاه سروده‌ها بیشتر حاوی پیام‌هایی درباره رمضان هستند و به درک یک لحظه عرفانی اختصاص دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مفاهیم و مضامینی را دستمایه سرایش رمضانیه‌هایش قرار داده است، توضیح داد: در این اشعار بیشتر به حالت‌های عرفانی و تابش نوری که بر اثر دهان‌بستن انسان از خوردن و آشامیدن و دور شدن از بدی‌ها و نزدیک شدن به خوبی‌ها به وجود می‌‌آید، پرداخته‌ام؛ چراکه در پی روز انسان تقرب را در خود احساس می‌کند و لحظه‌های ناب عرفانی به سراغ او می‌‌آید.

راکعی ادامه داد: همچنین درکی که انسان از بخشندگی و کرامت در این ماه پیدا می‌کند، نوع زندگی امام علی (ع) و روزه‌داری خاندان پیامبر (ص) را برای او تداعی می‌کند. این مساله نیز می‌تواند الهام‌بخش سرایش اشعار بسیاری با موضوع رمضان باشد.

وی در پایان یادآور شد: مسایل دیگری مانند این‌که آیا آن‌چنان که باید در این ماه باشیم، هستیم یا دریغ و حسرت از این موضوع، فضای جامعه و این‌که تا چه حد با فضای رمضان تغییر می‌کند و در حقیقت نگاهی به خود و جامعه در این ماه داشته‌ باشیم و پرداختن به تفاوت آن‌هایی که بی‌ادعا روزه‌دار حقیقی‌اند با آنانی که بر سر سفره‌های پرزرق و برق می‌نشینند، نیز از مسایل مهم و قابل پرداختن در رمضان‌سروده‌هايند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط