دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
رمان  زندگی آیت الله حسینی شاهرودی به نمایشگاه کتاب می‌آید

کتاب «آقا سید محمود» زندگی داستانی آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی از سوی انتشارات به‌نشر در سی‌و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «آقا سید محمود» زندگینامه و روایتی متفاوت و جذاب به قلم محمداسماعیل حاجی‌علیان در تلاش است تا تصویری روشن از زندگی و فعالیت‌های مذهبی آیت الله سیدمحمود حسینی شاهرودی، پیش‌روی علاقه‌مندان به زندگی عالمان دینی، تاریخ معاصر ایران و به همه جویندگان راه حق بگذارد.

محمد اسماعیل حاجی‌علیان؛ نویسنده، استاد دانشگاه و فیلم‌نامه‌نویس است که تاکنون ۲۲ رمان و مجموعه داستان و پژوهش ادبی از ایشان به زیور طبع آراسته شده است. آثار او بیش از ۱۰۰ جایزه از جشنواره.های مختلف ادبی دریافت کرده و جدیدترین جایزه او، جایزه ادبی جلال آل احمد و کتاب سال جمهوری اسلامی در بهمن سال ۱۴۰۰ و تیرماه ۱۴۰۱ برای نگارش کتاب مجموعه داستان سه گانه «ساعت دنگی» در بخش داستان کوتاه بود. «بیداری» و «آقا سید محمد» دیگر اثر این نویسنده در انتشارات به‌نشر به شمار می‌رود.

حاجی‌علیان با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران بزرگترین آوردگاه کتاب ایران است که هر چه پر شکوه تر و پر بازدیدتر و پر خریدارتر برگزار شود، بالندگی فرهنگی جامعه و کتاب دوستی مردم و البته اقتصاد پویا را نشان می دهد، اظهار کرد: کتاب «آقا سید محمود» به تازگی در انتشارات به‌نشر منتشر شده و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود؛ در این رمان پرتره، شخصیت «آیت‌الله سیدحمود حسینی شاهرودی» دستمایه روایت قرار گرفته و سال‌های پایانی زندگی او که بازگو کننده مجاهدت‌های یک انسان وارسته برای رسیدن به ذات حق تعالی و همراهی و شیعیان و دیگر مخاطبان دینی است روایت می‌شود. رمان‌های «پرتره» در مورد شخصیت‌های واقعی نوشته می‌شوند و بخشی از زندگی آن شخصیت را که برجسته و معرف کل شخصیت است در آنها روایت می‌شود. به جهت آنکه زندگی آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی بسیار پربار بوده و ۱۰۱ سال عمر کرده، نمی‌توانستم به همه ابعاد زندگی او در یک رمان بپردازم، از این رو بخش پایانی زندگی او را به عنوان محور روایت کتاب «آقا سید محمود» انتخاب کردم.

وی بیان کرد: این کتاب سه فصل دارد که در هر یک از این فصل‌ها، روای متفاوت است. مامور ساواک که وظیفه اطلاع‌رسانی فعالیت علما و طلاب را در نجف بر عهده دارد راوی بخش اول کتاب است. یکی از طلبه‌هایی که در مکتب آیت الله شاهرودی رشد کرده و مادر وی از راویان بخش دوم و سوم کتاب «آقا سید محمود» هستند. در قالب روایت‌های این افراد زندگی، رفتار و مجاهدت‌های آیت الله شاهرودی از مراجع عالم و دست به خیر مورد بررسی قرار می‌گیرد که فعالیت‌های او در گسترش جهان تشیع بسیار کمک‌کننده بوده است. در این اثر از بین همه خصیلت‌های رفتاری آیت الله شاهرودی به زیاد پیاده‌روی کردن برای زیارت امام حسین (ع) که احیای سنت زیارت ائمه معصومین (ع) با پای پیاده است، پرداخته شده است. همچنین سفر وی به حج و زیارت خانه خدا که با این خصلیت گره خورده بخش‌هایی از روایت رمان را به خود اختصاص می‌دهد. وی به صورت زمینی از نجف تا مکه را سفر کرده و مراسم حج را به جا آورده است. در طول مسیر نیز با شیعیان دیگر کشورها نیز دیدار و گفت و گوکرده است. می‌توان گفت در این رمان، خصلت همراهی یک عالم دینی با شیعیان و مخاطبان دینی محور روایت قرار گرفته است.

حاجی‌علیان اظهار کرد:.بحث حج یکی از محورهای اصلی روایت رمان «آقا سید محمود» است و با توجه به روایتی از امام صادق (ع) در مورد اینکه چگونه حج مورد قبول است، پیش می‌رود که ساختار این روایت توسط هانری کربن مفسر غربی حکمت معنوی و فلسفه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. ساختار سه‌گانه‌ای که بتواند از مشهد (محل دیدن) و مشاهده (فعل دیدن) و شاهد (کسی که می بیند) به یک وحدت و یکپارچگی برسد، قطعاً کامل‌ترین و جامع‌ترین ساختار خواهد بود و به عنوان بن مایه ساختاری و علمی روایت این اثر خواندنی و متفاوت را تشکیل می‌دهد.

«آقا سید محمود» در ۱۶۴ صفحه و با قیمت ۷۵ هزار تومان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از ۱۹ لغایت ۲۹ اردیبهشت از غرفه انتشارات به‌نشر تهیه کنند.


سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلای امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها