یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
مراسم اختتامیه کنگره «شعر فاطمی» برگزار می‌شود

نخستین کنگره «شعر فاطمی» سه‌شنبه (پنج اردیبهشت) در مجموعه فرهنگی قلهک با معرفی برگزیدگان این کنگره به کار خود پایان می‌دهد. در این مراسم از احمد عزیزی و دیگر شاعرانی، که در مدح حضرت زهرا (س) شعر سروده‌اند، تجلیل می‌شود. همچنین کتابی از اشعار برتر این کنگره و بهترین شعرهای 100 سال اخیر با محوریت حضرت زهرا (س) به چاپ می‌رسد.

فاطمه راکعی، دبیر این کنگره، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: نخستین کنگره «شعر فاطمی» همزمان با سالگرد رحلت حضرت زهرا (س) و با هدف نگاهی امروزی به ویژگی‌های شخصیتی ایشان در ابعاد گوناگون عرفانی-عبادی، خانوادگی، سیاسی-اجتماعی و علمی و نیز خطبه‌های آن حضرت از سوی انجمن شاعران ایران برگزار می‌شود.

وی افزود: از 200 شاعر بیش از 250 اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد و بسیاری از این اشعار ویژگی‌های ذکر شده در فراخوان کنگره را دارا بودند. از این تعداد 47 اثر به مرحله نهایی در دو بخش کهن و نو راه یافت.

دبیر کنگره «شعر فاطمی» به تعداد برگزیدگان و جایزه آن‌ها اشاره و تشریح کرد: از میان راه‌یافتگان به مرحله نهایی این کنگره، 12 شاعر در دو بخش شعر کهن، شعر نو و همچنین بخش جنبی تقدیر می‌شود. برای نفرات نخست سه سکه بهار آزادی و برای نفرات دوم و سوم به ترتیب دو و یک سکه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بخش جنبی کنگره، به آثار ارسالی از مناطق مختلف شهرداری تهران اختصاص دارد، که از طریق مراکز فرهنگی شهرداری به انجمن شاعران و هیات داوری این کنگره معرفی شده‌اند. در این بخش پنج برگزیده در نظر گرفته شده است.

«کنگره شعر فاطمی» از سوی انجمن شاعران ایران و با همکاری شهرداری منطقه سه تهران برگزار می‌شود.

راکعی در ادامه به برنامه‌های مراسم اختتامیه «کنگره شعر فاطمی» اشاره کرد و گفت: برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این مراسم سخنرانی، شعرخوانی و اجرای موسیقی است. در آغاز برنامه یک یا دو کارشناس که کتاب‌هایی درباره زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) تدوین کرده‌اند، سخنرانی می‌کنند.

وی اظهار کرد: سخنرانی احمد مسجدجامعی، ساعد باقری، رییس هیات داوران و من به عنوان دبیر کنگره دیگر بخش‌های این برنامه است. باقری در سخنانش توضیحاتی درباره چگونگی داوری‌ آثار و معیارها و انگیزه‌های برپایی این کنگره ارایه می‌کند.

مدیر انجمن شاعران ایران از آواز خوانی حسام‌الدین سراج در این برنامه خبر داد و افزود: در این برنامه اشعاری در مدح حضرت زهرا (س) از سوی سراج اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین شعرخوانی شاعران پیشکسوت مانند سیدعلی موسوی گرمارودی، مشفق کاشانی، م. موید، ساعد باقری، سهیل محمودی، عبدالجبار کاکایی و افشین علا در مدح آن حضرت نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است. از سوی دیگر شاعران برگزیده این کنگره نیز سروده‌های خود را قرائت می‌کنند.

راکعی به تقدیر ویژه از چهره‌های برجسته شعر فاطمی اشاره و تصریح کرد: در این بخش در نظر داریم از شاعران پیشکسوت پیش از انقلاب و پس از انقلاب که اشعار ماندگاری را به ساحت حضرت زهرا(س) تقدیم کرده‌اند و کتاب‌هایی در این حوزه دارند، تقدیر کنیم، البته این تقدیر جنبه معنوی دارد و نه مادی.

وی درباره نام برخی از این شاعران گفت: در این بخش از احمد عزیزی، شاعری، که چند سالی در بستر بیماری است برای شعر «حضرت زهرا(س) دلش از یاس بود» تجلیل می‌شود. همچنین از مرحوم طاهره صفارزاده، موسوی گرمارودی، مرحوم سیدحسن حسینی و سهیل محمودی نیز تجلیل خواهد شد.

دبیر کنگره «شعر فاطمی» در پایان گفت: اشعار راه یافته به مرحله نهایی و همچنین شعرهای برتر 100 سال اخیر درباره حضرت زهرا (س) پس از برپایی این کنگره در قالب کتابی تدوین و منتشر می‌شود.

نخستین کنگره «شعر فاطمی»، سه‌شنبه (5 اردیبهشت) از ساعت 17 تا 21 در مجموعه فرهنگی قلهک واقع در خیابان شریعتی، جنب بوستان خلیج فارس برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط