چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
فیلسوفان برخوان سعدی گرد هم می‌آیند

نشست علمی زادروز سعدی با موضوع «معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی» پنجشنبه (31 فروردین) برگزار می‌شود. در این نشست سعدی‌پژوهان و فیلسوفان معاصر برخوان سعدی گرد می‌آیند تا به جنبه‌های مختلف آثار سعدی بپردازند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کوروش کمالی‌سروستانی،مدیر مرکز سعدی‌شناسی، گفت: در پی برگزاری نشست‌های علمی یادروز سعدی در سال‌های گذشته با موضوع‌های مختلفی چون زندگی و دوران سعدی، گلستان، بوستان، غزل و قصیده، امسال سعدی‌پژوهان به بررسی «معارف اسلامی و فرهنگ ایرانی» در آثار سعدی می‌پردازند و فیلسوفان معاصران ایران بر خوان سعدی گرد می‌آیند تا به دیدگاه‌های فلسفی، حکمت نظری، حکمت عملی و عشق الهی او در آثارش بپردازند.

وی ادامه داد: شعر و نثر فاخر سعدی از یک سو ریشه در گنجینه قرآن کریم و حدیث و معارف اسلامی دارد و از سوی دیگر برآمده از پرتو دل و احساس پاک و فرهنگ روزگار سعدی است. سعدی به فرهنگ‌های زمان خود اعم از فرهنگ ایرانی و اسلامی تسلط داشته و کلیات او نمادی پرشگون از فرهنگ اسلامی و ایرانی است.

وی درباره سخنرانان نشست‌های علمی این برنامه توضیح داد: در نشست‌های علمی امسال، که پنجشنبه (31 فروردین) از ساعت 9 صبح در تالار همایش‌های مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار می‌شود، رضا داوری‌اردکانی درباره «سعدی، مفتی ملت اصحاب نظر باز آمد»، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی با موضوع «حکمت نظری و حکمت عملی در آثار سعدی»، غلامرضا اعوانی درباره «مذهب عشق الهی در غزلیات سعدی»، منصور رستگارفسایی با موضوع «جلوه‌های فرهنگی و اخلاق اجتماعی در آثار سعدی»، سیروس شمیسا درباره «علت سکوت سعدی» و محمدرضا خالصی با موضوع «نقد تطبیقی اخلاق در آثار سعدی و کانت» سخنرانی می‌کنند.

مدیر مرکز سعدی‌شناسی در پایان افزود: انتشار دفتر پانزدهم سعدی‌شناسی و انتخاب کتاب‌ سال سعدی‌شناسی از دیگر برنامه‌های این نشست‌های علمی خواهد بود.

علاوه بر این نشست علمی از روز سه‌شنبه 29 در مرکز فرهنگی شهر کتاب تهران نیز همایش دو روزه‌ای با عنوان «سعدی و پوشکین» آغاز شد که تا امروز چهارشنبه 30 فروردین ادامه دارد.

ستاد برگزاری مراسم یادروز سعدی با همکاری استانداری فارس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، بنیاد فارس‌شناسی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و مرکز سعدی‌شناسی این برنامه‌ها را به مناسبت اول اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی در نظر گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها