سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳
فریدونی: جشنواره شعر با حضور مخاطبان آن برگزار شود

احسان فریدونی، شاعر و برگزیده دومین جشنواره شعر فجر، فراهم شدن فرصتی برای حضور مخاطبان عرصه شعر و تمامی شاعران در جلسات شعرخوانی جشنواره شعر فجر را، راهی برای برگزاری گسترده‌تر و پربارتر این جشنواره می‌داند.-

فریدونی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: تاکنون در دومین و پنجمین دوره جشنواره شعر فجر حضور داشته‌ام. در دومین دوره آن به عنوان برگزیده استانی معرفی شده بودم و سال گذشته نیز حضور داشتم.

وی افزود: به‌نظرم سال گذشته از نظر نحوه برگزاری و به ویژه حضور کارشناسان برای هماهنگی با شاعران، جشنواره با کیفیت مناسب و بالایی برگزار شد و حتی با جشنواره‌های بین‌المللی قابل مقایسه بود.
 
این شاعر به جشنواره‌های فیلم یا تئاتر فجر اشاره کرد و گفت: بد نیست از چنین جشنواره‌هایی‌ که سن و سال بیشتری دارند، الگوبرداری کنیم. به عنوان مثال در این جشنواره‌ها از پیش، بلیت‌هایی برای مخاطبان عمومی پیش‌فروش می‌شود و آن‌ها نیز می‌توانند در جریان جشنواره قرار بگیرند و فیلم‌ها یا نمایش‌ها را مشاهده کنند.

وی ادامه داد: در جشنواره شعر فجر نشست‌های شعرخوانی تنها با حضور شاعران شرکت‌کننده در جشنواره برگزار می‌شود و مخاطبان یا عموم علاقه‌مندان حضور ندارند. حتی بسیاری از شاعران نیز از برگزاری جشنواره یا چگونگی آن اطلاعی ندارند و آن‌ها نیز در این نشست‌ها حضور نمی‌یابند؛ بنابراین بهتر است تدابیری اتخاذ شود تا شعرخوانی‌ها برای عموم علاقه‌مندان صورت بگیرد.

فریدونی نسبت به نحوه حضور شاعران شهرستانی انتقاد کرد و گفت: شاعران بخش استانی جشنواره شعر فجر بسیار مظلوم‌‌اند. این در حالی ا‌ست که تنور جشنواره با این شاعران گرم می‌شود؛ برای مثال سال گذشته از تمامی استان‌ها حدود 100 شاعر حضور داشتند، که در جلسات شعرخوانی نیز شرکت می‌کردند.

وی توضیح داد:هیچ‌یک از شاعران برگزیده نهایی جشنواره، که در روز اختتامیه برای دریافت هدیه خود به مراسم آمده بودند، طی روزهای برگزاری آن در چنین جلساتی حضور نداشتند و شاعران از کیفیت آثار آن‌ها بی‌اطلاع بودند.

این شاعر در پایان گفت: بهتر است برای شاعران برگزیده نیز شرط حضور در ایام برگزاری جشنواره و در جلسات شعرخوانی مطرح شود تا این تصور، که شاعران برگزیده در سطح خیلی بالاتری از دیگر شاعران شرکت‌کننده در جشنواره قرار دارند، ایجاد نشود و دیگران نیز از شعرهای آن‌ها استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط