یکشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
اسماعیلی: کارگاه‌های آموزشی شعر همزمان با جشنواره برگزار شود

رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد، بر ضرورت برپایی کارگاه‌ها و جلسات نقد و بررسی شعر به‌طور همزمان با جشنواره شعر فجر تاکید کرد و معتقد است این موضوع سبب می‌شود بستری مناسب برای توجه به حضور فعال پیشکسوتان در جشنواره فراهم شود.-

اسماعیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: جشنواره شعر فجر هر سال با کیفیت بهتری برگزار و بخش‌های متنوع‌تری به آن افزوده شده است. اکنون این جشنواره توانسته است جایگاه خود را در جامعه ادبی پیدا کند.

وی با تاکید بر رویکرد مثبت شاعران به این جشنواره توضیح داد: یکی از پیشنهادهایی که پیش‌تر نیز آن‌را با دبیر جشنواره مطرح کرده‌ام، حضور فعال پیشکسوتان در جشنواره است؛ البته باتوجه به استقبال و حضور نسل جوان در بخش رقابتی، به‌طور طبیعی شاعران پیشکسوت انگیزه‌ای برای شرکت در این بخش ندارند.

این شاعر ادامه داد: شایسته است جایگاه و نوع حضور پیشکسوتان در جشنواره شعر فجر تعریف شود و از سوی دیگر علاوه بر دعوت از اهالی شعر و ادب برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه، از حضور موثر پیشکسوتان در جریان برگزاری جشنواره نیز بهره بگیریم.

وی پیشنهادهایی برای حضور این شاعران در جشنواره مطرح و تشریح کرد: می‌توانیم از حضور شاعران پیشکسوت در شورای سیاستگذاری، بخش داوری‌ یا به عنوان مشاوران برپایی جشنواره استفاده کنیم. به عبارت دیگر منظور از حضور پیشکسوتان تنها حضور فیزیکی این افراد نیست بلکه می‌توان از اندیشه‌ها و تجربه‌های آن‌ها نیز در بخش‌های مختلف جشنواره استفاده کرد.

وی در ادامه گفت: حضور هر یک از شاعران پیشکسوت در برنامه‌های استانی جشنواره شعر فجر نیز ضروری‌ است. به عنوان مثال می‌توانیم در هر استان برای یکی از شاعران پیشکسوت آن استان مراسم نکوداشت شایسته‌ای برگزار کنیم.

اسماعیلی افزود: البته چنین برنامه‌هایی در دوره‌های پیشین بوده است، اما باید پررنگ‌تر باشد. حضور شاعران پیشکسوت در کنار نسل جوان بر ارتقای کیفی جشنواره می‌افزاید.

وی پیشنهاد دیگری مبنی بر برپایی کارگاه‌های آموزشی همزمان با جشنواره شعر فجر ارایه کرد و توضیح داد: اگر بتوانیم کارگاه‌های آموزشی برای بررسی شعر و نقد و بررسی مجموعه‌های شعر به‌طور همزمان با جشنواره برگزار کنیم، شاهد حضور شاعران پیشکسوت به عنوان مدرس خواهیم بود و در نتیجه بحث آموزش به نسل جوان شاعران به بهترین شکل انجام می‌شود.

این منتقد افزود: به‌طور کلی بحث نقد و آموزش در حوزه شعر یکی از ضرورت‌هاست و شاعران جوان از یک سو به آموزش‌های صحیح و از سوی دیگر به نقد و بررسی آثارشان نیاز دارند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر پوشش تمامی استان‌ها از سوی ۹ استان در جشنواره شعر فجر گفت: به‌طور کلی برپایی جشنواره در بخش استانی یکی از ضرورت‌هاست؛ چراکه زمینه‌سازی و مقدمه‌ای برای جشنواره به حساب می‌آید و کیفیت برپایی آن‌را افزایش می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: این نکته که ۹ استان، دیگر استان‌های کشور را برای برپایی جشنواره شعر فجر تحت پوشش خود قرار می‌دهند، سبب می‌شود تاحدودی بحث رقابتی نیز در بخش جشنواره استانی مطرح شود و شاهد برپایی پرشکوه‌تر مراسم اختتامیه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط