یکشنبه ۶ آذر ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۷
انتشار  نقد صد نظريه مهم جهاني در صد كتاب

رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در نشست خبري ارايه گزارش بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني گفت: در برنامه‌هاي آينده پژوهشگاه، پانصد و سي و دو كتاب از آثار داخلي را به گروه‌هاي نقد مي‌سپاريم. همچنين نقد صد نظريه مهم جهاني در قالب صد كتاب نيز از ديگر برنامه‌‌هاي پژوهشگاه است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نشست خبري برنامه بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني عصر ديروز(شنبه، 5 آذر) با حضور حميدرضا آيت‌اللهي، رييس پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي و مجري بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني برگزار شد.

وي در ابتداي اين نشست و پيش از ارايه گزارش بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني، درباره برخي از فعاليت‌هاي پژوهشگاه توضيحاتي ارايه كرد و گفت: نقد متون علوم انساني يكي از فعاليت‌هاي پژوهشگاه است. از حدود پانزده سال پيش، دوازده گروه 10 نفره با كمك گرفتن از استادان دانشگاه‌هاي سراسر كشور، به نقد و تحليل كتاب‌ها پرداختند و نقدهاي خود را به نويسندگان و ناشران منتقل كردند. ما نيز قصد داريم در برنامه‌هاي آينده، پانصد و سي و دو كتاب از آثار داخلي را به دست منتقدان اين گروه‌ها بسپاريم.

آيت‌اللهي با تاكيد بر ضرورت توجه به نظريه‌هاي جهاني در حوزه علوم انساني گفت: قصد داريم در برنامه‌هاي امسال‌ صد نظريه مهم جهاني را كه در قالب صد كتاب مطرح شده‌اند، نقد كنيم تا از اين طريق، زمينه تحول در نقد را فراهم آوريم. اميدوارم اين نقدها نيز نقد شوند تا شاهد پويايي حوزه نقد باشيم.

وي از تهيه كتابچه‌اي شامل اطلاعات فعاليت‌هاي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي در ماه‌هاي اخير خبر داد و گفت: اين كتابچه، عناوين ششصد كتابي را كه در گروه‌هاي ارزيابي مورد نقد قرار مي‌گيرند، شامل مي‌شود. اين كتابچه تا دو هفته آينده منتشر مي‌شود.

آيت‌اللهي همچنين از راه‌اندازي وبگاه علوم انساني در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي خبر داد و گفت: صدهزار مقاله از تمامي آثار علمي منتشر شده پس از انقلاب در اين وبگاه موجودند كه همين امر، عدالت پژوهشي را ايجاد كرده است، زيرا هر فردي از هر نقطه كشور مي‌تواند به هر متني دست يابد. بنا داريم صد و سي‌هزار مطلب ديگر را نيز در اين وبگاه قرار دهيم.

وي همچنين با اشاره به حمايت پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي از انديشه‌هاي نوآورانه و روزآمد با نگرش ايراني اسلامي گفت: قصد داريم از افرادي كه چنين انديشه‌هايي دارند، حمايت كنيم تا نظرياتشان را در قالب كتاب منتشر كنند. البته هنوز براي اين كار بودجه‌اي دريافت نكرده‌ايم اما تلاشمان را براي به ثمر رساندن آن انجام مي‌دهيم.

آيت‌اللهي درباره روند بازنگرش سرفصل‌هاي دروس علوم انساني گفت: در اين برنامه، سي و هشت رشته بازنگري شدند. هدف از اين بازنگري، روزآمدسازی سرفصل‌‌ها و منابع برخی درس‌هاي کارشناسی و تناسب آن‌ها با فرهنگ ایرانی اسلامی بود. در واقع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري راهكاري فعالانه را براي كارآمدسازي، روزآمدسازي و ارزش‌مدار كردن علوم انساني در نظر گرفت كه همان بازنگري بعضی از سرفصل‌ها و منابع دروس كارشناسي رشته‌های علوم انسانی محسوب مي‌شود که بیش از 20 سال است تغییر نکرده‌اند. حتي سرفصل‌هاي برخي از درس‌ها، دست‌نويس بودند.

وي گروه‌هاي تاریخ، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه، علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی، مدیریت، علوم اجتماعی، ارتباطات و روزنامه‌نگاری، اقتصاد، حقوق و همچنين علوم سياسي را گروه‌هايي دانست كه رشته‌هاي مربوط به آنها مورد بازنگري قرار گرفتند. 

آيت‌اللهي ادامه داد: براي آگاهي از سمت و سوي تغييرات و بازنگري سرفصل‌ها، پرسش‌نامه‌اي را تنظيم كرديم و به 3021 استاد كه تقريبا تمامي استادان علوم انساني دانشگاه‌هاي كشور را شامل مي‌شوند، ارسال كرديم. به اعتقاد ما، نتيجه كار هنگامي ارزشمندتر مي‌شود كه همه كارشناسان علوم انساني در آن سهيم باشند، نه اين كه تنها پنج يا شش نفر درباره آن نظر دهند.

وي افزود: گروه‌هايي را براي بررسي داده‌هاي به دست آمده تشكيل داديم. اين داده‌ها مربوط به پانصد و پنجاه و پنج سرفصل از سي و هشت رشته‌اند. در این طرح سعی شد به یک جمع‌بندی همه جانبه در ارتباط با بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس دست يابيم و با ارايه این طرح و کمک گرفتن از نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، در انجام اين مهم قدمي مثبت برداشته باشيم.

وي به ذكر چند نكته درباره طرح نهايي بازنگري سرفصل‌هاي علوم انساني اشاره كرد و گفت: طراحي سرفصل‌ها به گونه‌اي انجام شد كه از انعطاف لازم برای تطبیق با تحولات دانش ‌بشری و همچنين مقتضیات زمان و مکان برخوردار باشد. این انعطاف‌پذیری در سایر اجزاي سرفصل‌هاي مرتبط با هسته اصلی درسي كه طراحی شده‌اند نیز لحاظ شد.

آيت‌اللهي ادامه داد: اهتمام لازم به عمل آمد تا سرفصل‌هاي برخی درس‌ها علاوه بر پرداختن به جنبه‌های نظری، جنبه‌های کاربردی دانش‌نظری و به تبع آن، توسعه وجوه مهارتی و کارآفرینی را نیز مورد توجه قرار دهند. سعي كرده‌ايم اين سرفصل‌ها، زمینه شکوفایی استعدادها، ایجاد خلاقیت و ابتکار و فراگیری مداوم و اندیشه‌ورزی دانشجویان را نيز فراهم آورد.

وي با ارايه برخي آمارهاي به دست آمده از پرسش‌نامه‌ها، درباره تفاوت سرفصل‌هاي بازنگري شده نسبت به سرفصل‌هاي پيشين گفت: مهم‌ترين تفاوت در سرفصل‌هاي جديد، لحاظ شدن منابع جديد در آنهاست. اين منابع جديد، لزوما غربي نيستند، زيرا ما در طول سي سال پس از انقلاب اسلامي، در رشته‌هاي علوم انساني صاحب ادبياتي شده‌ايم كه متون مختلف حوزه‌هاي علوم انساني را دربرمي‌گيرد. ما حتي برخي از ترجمه‌هاي متون غربي را نيز مورد توجه قرار داديم و سعي كرديم نگاه متعادل به منابع مختلف داشته باشيم. به وجوه مهارتي سرفصل‌ها نيز توجه ويژه داشتيم.

آيت‌اللهي ادامه داد: اجرا و نظارت اين طرح به عهده ما نيست. حتي اگر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري اين طرح را نپذيرد، ما آن چه را كه بايد انجام مي‌داديم، انجام داده‌ايم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها