شنبه ۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
رونمايي از «جلال‌پژوهي» در مراسم جايزه جلال

مجموعه مقالات استادان ادبيات سراسر كشور در كتابي با نام «جلال‌پژوهي» از سوي موسسه خانه كتاب منتشر می‌شود. اين مجموعه نخستین پژوهش‌ آكادميک از نگاه استادان ادبيات به آثار و انديشه‌هاي جلال است كه به وجوهي تازه از شاخصه‌هاي مغفول مانده آثار این نویسنده پرداخته است. اين كتاب در مراسم پایانی چهارمين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد رونمايي می‌شود.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، محمود بشيري، استاد ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي، درباره كتاب مجموعه مقالات «جلال‌پژوهي» توضيح داد: در اين مجموعه 16 مقاله از استادان دانشگاه‌هاي مختلف كشور درباره زندگي و وجوه مختلف آثار جلال آل‌احمد جمع‌آوري شده است.

وي افزود: مقالات اين كتاب در دو بخش كلي تقسيم شده‌اند كه يك بخش آن‌ها مربوط به آثار ادبي جلال؛ مانند داستان‌هاي او است. در این بخش داستان‌های جلال از نظر سبک و ويژگي‌هاي تكنيكي نقد و تحليل شده‌اند.

بشيري در پاسخ به اين سوال كه «آيا از ديدگاه استادان ادبيات ابعاد تازه‌تري از آثار ادبي جلال در اين مقالات مورد نظر قرار گرفته‌ است؟» توضيح داد: بله. به طور واضح در گروهي از اين مقالات نگاه‌هاي نويي به آثار جلال ديده مي‌شود. مثلا به داستان «خونابه انار» او كه در مجموعه پنج داستان جلال به چاپ رسيده است و تا به حال كمتر از سوي منتقدان ديده شده بود، پرداخته شده و يک مقاله به اين داستان اختصاص يافته است.

بشيري در ادامه به بخش ديگري از مقالات اين كتاب اشاره كرد و توضيح داد: تعدادي از مقالات اين مجموعه نيز به انديشه‌هاي جلال در آثاري مانند «غربزدگي» و «در خدمت و خيانت روشنفكران» و گروهي از آثار پراكنده او پرداخته‌اند. 

عضو هيات علمي دانشگاه طباطبايي در پاسخ به سوال ديگري درباره نحوه جمع‌آوري اين مقالات و چگونگي محوريت دادن به موضوعات آن‌ها نيز گفت: اين كار وسيع بود و من به استادان در دانشگاه‌هاي مختلف سفارش انجام آن‌ها را مي‌دادم كه برخي از مطالب به اين كتاب نرسيد و ارسال نشد. مثلا قرار بود مقاله‌اي با نام «جلال آل‌احمد، داستان‌ها و نفت» در اين مجموعه داشته باشيم يا مقاله‌اي درباره تاثير آثار جلال را در كشورهاي عربي در آن بگنجانيم كه بعضي دوستان به دليل مشكلاتي، موفق به نگارش اين مقالات نشدند.

اين پژوهشگر در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه «آيا نگارش اين قبيل مقالات را در مجموعه ديگري پي‌گيري خواهيد كرد؟» گفت: به طور قطع در نظر دارم كه اين مقالات را در مجموعه‌اي ديگر پي‌گيري كنم؛ ‌چرا كه مطمئنم تا به حال درباره اين دسته از خصيصه‌هاي آثار جلال، ‌پژوهشي انجام نشده است.

بشيري در ادامه به اختصاصات فصل ديگري از مقالات اين كتاب اشاره كرد و گفت: در اين كتاب پايان‌نامه‌هاي دانشجويان دوران دكترا و كارشناسي ارشد دانشگاه‌هاي ادبيات كه درباره آثار جلال ‌آل‌احمد است، معرفي شده‌اند و البته يكي از بزرگترين حسن‌هاي اين كار اين است كه تا به حال در گروه دانشگاهي و آكادميک چنين كار پژوهشي روي آثار جلال انجام نشده است.

وي به وجوه ديگر اين مجموعه اشاره كرد و توضيح داد: من حدود 32 مقاله به استادان سراسر كشور سفارش داده بودم كه از اين ميان 25 مقاله به دستم رسيد و 16 مقاله مورد گزينش قرار گرفت.

اين پژوهشگر با بيان اينكه حق مطلب درباره نويسنده‌اي مانند جلال آل‌احمد ادا نشده است، گفت: جلال از چهره‌هاي منحصر به فرد نويسندگي ايران است، ولي متاسفانه هنوز حق مطلب درباره او به شايستگي ادا نشده است. او در زمينه داستان‌نويسي بسيار كم نظير است.

وي با اشاره به ذهنيت جلال درباره روشنفكران هم‌عصرش گفت: جلال در «نون والقلم» به قلم قسم خورده است و مي‌خواهد بگويد شايد قبل از اين براي مصالح مادي داستان مي‌نوشتيم، ولي اين به نفع ما نيست و خطابش به روشنفكران است و مي‌خواهد به آن‌ها بگويد اگر با روحانيت هماهنگ شويد، در آینده ايران نقشي خواهيد داشت؛ در غير اين صورت نمي‌توانيد براي ايران نقشي ايفا كنيد. 

مجموعه «نقد آثار جلال آل‌احمد»  نوشته عبدالعلي دستغيب نيز کتاب دیگری است که در مراسم امسال جايزه ادبي جلال آل‌احمد رونمايي می‌شود.

اين كتاب نيز هم اكنون در انتشارات موسسه خانه كتاب مراحل انتشار را سپري مي‌كند. 

مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان جایزه جلال آل‌احمد، دوم آذر برگزار می‌شود. این چهارمین دوره از جایزه جلال است. این جایزه از سال ۱۳۸۷ تاکنون برگزار می‌شود.

جایزه ادبی جلال آل احمد بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۸۵ بنیان نهاده شد و مراسم آن هرسال دوم آذر همزمان با سالروز تولد این نویسنده برگزار می‌شود. هدف از اهدای این جایزه ارتقای زبان و ادبیات ملی-دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته، بدیع و پیشروست و ضوابط آن در راستای تولید فکر ادبی هنری اسلام‌گرا و تقویت روحیه انتقادی علمی نسبت به ترجمه‌های موجود ادبی و هنری اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها