یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۷
بهمن دری: دوره هفدهم از بهترین دوران کتاب‌فصل است

بهمن دری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفدهمین دوره جایزه کتاب‌فصل را «به اعتبار آمار و گفته داوران» یکی از پربارترین و بهترین دوره‌های این جایزه دانست و گفت: در این دوره، هم از لحاظ کیفی و هم از نظر کمی شاهد رشد بودیم. من از نزدیک شاهد بودم و داوران این جایزه نیز تاکید کرده‌اند که این دوره یکی از پرفروغ‌ترین دوران جایزه کتاب‌فصل بوده است./

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، بهمن دری معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره كتاب فصل با ارایه پیشنهاداتی درباره برگزاری جایزه «كتاب‌فصل» گفت: این گونه نباشد كه اگر مسوولی حضور پیدا می‌كند حتما سخنرانی كند، ما دوست داریم شنونده باشیم و اصحاب قلم در چنین مراسمی صحبت كنند. بهتر است دوستان ما در خانه کتاب طوری برنامه‌ریزی کنند که از این پس ما در جمع اهل قلم بیشتر شنونده باشیم.

وی با اشاره به پیشرفت كمی وكیفی این دوره از جایزه كتاب فصل بیان کرد: این دوره یكی از بهترین دوره‌های جشنواره كتاب فصل است و امیدواریم در دوره‌های بعدی نیز شاهد رشد كمی و كیفی جشنواره باشیم.

دری ادامه داد: در این دوره به لحاظ كمی جهش گسترده‌ای را شاهد بوده‌ایم ضمن اینكه جهش كیفی خوبی نیز وجود داشته است. داوران این جایزه، این دوره را دوره‌ای خاص و ارزشمند دانسته‌اند. 

وی افزود: كسانی كه در این دوره برنده شده‌اند باید به خود ببالند چرا كه آثارشان از میان آثار متنوع و خوبی به این مرحله رسیده اند. 

وی با اشاره به این‌که جایزه کتاب‌فصل به بلوغ رسیده، افزود: اکنون هم باید جایزه کتاب‌فصل را آسیب‌شناسی کرده و هم باید نظارت بر آن و حمایت از آن را افزایش دهیم. 

دری با ارایه پیشنهاد دیگری درباره جایزه کتاب‌فصل گفت: از برگزار کنندگان جایزه می‌خواهم که از برگزیدگان همین جایزه برای داوری دوره‌های بعد استفاده کنند.

به گفته وی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در صدد است که آن دسته از کتاب‌هایی را که به مرحله دوم داوری جایزه کتاب‌فصل راه‌یافته‌اند اما به عنوان برگزیده یا شایسته تقدیر انتخاب نشده‌اند نیز مورد حمایت قرار دهد و گفت: من خودم با حضور در جلسات داوری جایزه کتاب‌فصل و با تورق آثاری که در داوری‌ها شرکت داده شده بودند، متوجه شدم آثار برجسته‌ای در این دوره شرکت داشته‌اند. برای همین در نظر داریم علاوه بر آثاری که به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شده اند، از آثار دیگر نیز که حائز رتبه‌های بالا در این جایزه اند، حمایت و تقدیر کنیم. 

وی همچنین با اشاره به‌اینکه هیات خرید کتاب وزارت ارشاد از هر نسخه از کتاب‌های منتخب جایزه کتاب‌فصل ۵۰۰ نسخه خریداری می‌کند، افزود: همان‌طور که می‌دانید، همه آثار برجسته و کتاب‌هایی که در این جایزه منتخب شده‌اند، به این علت که مخاطب خاص دارند، لزوما آثاری پرفروش نیستند. این وظیفه ماست که از این‌گونه آثار حمایت کنیم. شخصا شاهد هستم که برخی از آثاری که در این دوره از جایزه کتاب‌فصل شرکت داشتند، قابلیت آن را دارند که هزار تا دوهزار نسخه خریداری شده و به کتابخانه‌های کشور ارسال شوند. 

بهمن دری ادامه داد: ما به عنوان دولت و حاکمیت، به بخش کمی و کیفی اعتنا و هر کتابی که مورد اعتنا باشد را در این نوع جوایز متجلی می‌کنیم. 

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید گفت: به عنوان دولت و حاکمیت، توجه ویژه‌ای به نخبگان، از جمله نخبگان اهل قلم داریم و حمایت از آنان را وظیفه خود می‌دانیم. 

وی در پایان، جایزه کتاب‌فصل را «نقشه راه» جایزه کتاب‌سال دانست و گفت: این جایزه اعتنای جدی وزارت ارشاد را به نخبگان اهل قلم  نشان می‌دهد.


آیین پایانی هفدهمين دوره جايزه كتاب فصل با حضور برگزيدگان و شايستگان تقدير اين دوره از جایزه و مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و موسسه خانه‌كتاب، عصر امروز در پژوهشكده هنر و معماري برگزار شد.

در اين مراسم ،بهمن دري معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي شجاعي‌صايين، مدير عامل موسسه «‌خانه كتاب» و مجيد حميدزاده، دبير علمي و عباسعلي وفايي نماينده هيات علمي جايزه «كتاب فصل» درباره  اين جايزه و سياست‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و موسسه خانه‌كتاب سخنراني كردند. 

همچنين محمد تقي اسلامي، سيد حميد رضا برقعي، دكتر علي رواقي و مجيد عميق از منتخبان اين دوره از جايزه كتاب فصل درباره كتاب‌هايشان سخن گفتند.

هفدهمين دوره جايزه كتاب فصل كه مراسم اختتاميه آن امروز برگزار شد به آثاري اختصاص داشت كه در فصل بهار امسال به چاپ رسيدند. اين آثار از ميان سه هزار و 559 اثر كه به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بودند انتخاب شدند.

گزارش تکمیلی آیین پایانی کتاب‌فصل متعاقبا در «ایبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها