یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۰
شاعران مهمان در دانشگاه علامه طباطبایی شعرخوانی کردند

شاعران غیر ایرانی حاضر در دومین همایش «شاعران ایران و جهان» صبح امروز (17 مهر) در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافتند و به شعرخوانی پرداختند. در اين مراسم 10 تن از شاعران خارجی سروده‌هاي خود را قرائت كردند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست شعرخوانی شاعران خارجی دومین همایش «شاعران ایران و جهان» صبح امروز (17 مهر) با حضور حجت‌الاسلام و المسلیمن سیدصدرالدین شریعتی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی، عباسعلی وفایی، رییس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، جمعی از استادان و دانشجویان این دانشگاه و مهمانان خارجی همایش «شاعران ایران و جهان» در تالار شهید عضدی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. 

در آغاز این همایش مجری برنامه متنی را برای خوشامدگویی به مهمانان قرائت کرد و در ادامه ترجمه آن  از سوی مترجمان مختلف و به زبان‌های متفاوتی قرائت شد.

این همایش با استقبال دانشجویان دانشکده ادبیات روبه‌رو شد و عده زیادی از دانشجویان به صورت ایستاده همایش را پیگیری كردند.

در ادامه، رییس دانشگاه علامه طباطبایی ضمن خوشامدگویی به مهمانان به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در منابع اسلامی دو نوع برخورد با شعر و شاعر صورت گرفته است؛ یکسری از این برخوردها جنبه حمایتی، تشویقی و ارزش‌گذاری داشته است.

وی ادامه داد: در قرآن نیز حدود شش یا هفت اشاره مستقیم به بحث شعر و شاعری شده است. به عنوان مثال در سوره شعرا، یاسین و انبیاء نمونه‌هایی از این مساله دیده می‌شود.

شریعتی به دوران صدر اسلام اشاره كرد و گفت: البته در آن دوران برخی از مشرکان و منافقین، اسلام را یک حرکت شعری معرفی کردند و پیامبر را یک شاعر می‌دانستند. قرآن در برابر این مساله عکس‌العمل شدیدی نشان داده است.

وی در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: در حقیقت شعر و شاعری دو گونه است. یک گونه آن با ارزش و گونه دیگر بی ارزش است. شعر ارزشمند شعری ا‌ست که شعر و شخصیت شاعر آن با متون حقیقی گره خورده باشد و تمام تار و پود آن شاعر، حق و افشاي زشتی‌ها و مقابله با ظلم باشد.

بخش دیگر این مراسم به شعرخوانی شاعران خارجی حاضر در همایش اختصاص داشت. در این بخش در ابتدا زندگی‌نامه مختصری از هر شاعر از سوي مجری برنامه ارایه و پس از شعرخوانی آن شاعر، ترجمه نمونه شعری از او برای مخاطبان فارسی‌زبان همایش قرائت ‌شد.

نخستین شاعری که در این بخش به شعرخوانی پرداخت ادوارد میلیتونیان از ارمنستان بود. پس از او آلفرد آگوینالدویوسون از فیلیپین و نذیر العظمه از سوریه به شعرخوانی پرداختند.

در ادامه فاضل جمشیدی، یکی از خوانندگان ارکستر ملی، همراه با حسن جعفر‌تبار، نوازنده نی، قطعاتی را در دستگاه ماهور اجرا کردند. اشعار اجرا شده در این بخش از میان آثار سعدی و مولوی بود.

همچنین در این برنامه گروس عبدالملکیان، شاعر، نیز به شعرخوانی و قرائت چند نمونه از اشعار  خود پرداخت.

در بخش پایانی مراسم رستم توفیق از آذربایجان، تونی باولند از انگلستان، دنیس میر شاعر آمریکایی، اروین یاهیچ از کرواسی، منیر حس از اتیوپی و خالد النجار شاعر تونسی به شعرخوانی و قرائت نمونه اشعار خود پرداختند.

نشست شعرخوانی شاعران خارجی دومین همایش «شاعران ایران و جهان» از ساعت 10 تا 12 و 15 دقیقه در تالار شهید عضدی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در سومین روز از این همایش، فردا دوشنبه (18 مهر) مراسم شعرخوانی در دو بخش و از ساعت 10 تا 12 در دانشگاه الزهرا (س) و دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب برپا می‌شود. همچنین این برنامه در عصر دوشنبه از ساعت 17 تا 19 در فرهنگسرای ملل و دفتر شعر جوان ادامه دارد.

در ادامه این همایش شب دوشنبه از ساعت 20 و 30 دقیقه تا 23 و 30 دقیقه ضیافت شام با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌‌شود.

شاعران شرکت‌کننده در این همایش ساعت 10 و 30 دقیقه سه‌شنبه (19 مهر) به شیراز سفر می‌کنند. مراسم شعرخوانی از ساعت 16 تا 17 در آرامگاه خواجو و شرکت در مراسم بزرگداشت حافظ از ساعت 19 تا 22 در حافظیه، برنامه‌های درنظر گرفته شده برای سومین روز همایش است.

شاعران ایرانی و خارجی دومین همایش «شاعران ایران و جهان» صبح چهارشنبه (20 مهر) از ساعت 9 تا 12 از مجموعه تاریخی زندیه و بازار شیراز بازدید می‌کنند. عصر همان روز نیز برنامه شعرخوانی از ساعت 16 تا 18 در دانشگاه شیراز برپاست.

بازدید از تخت‌جمشید و اماکن تاریخی شهر شیراز برنامه‌ای‌ است که برای پنج‌شنبه (21 مهر) از ساعت 8 تا 13 در نظر گرفته شده است. ساعت بازگشت این شاعران به تهران نیز 16 و 45 دقیقه همین روز خواهد بود.

جمعه (22 مهر) شاعران خارجی حاضر در همایش، تهران را ترک می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها