جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۰
زمانی: حلقه‌های مفقوده در اندیشه مولانا را بیابیم

کریم زمانی، مولاناپژوه، معتقد است به حد کافی به معنای ابیات مولانا در «مثنوی معنوی» پرداخته شده و حال زمان آن رسیده است که سراغ حلقه‌های مفقوده اندیشه مولانا برویم._

زمانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: شرح ابیات یا اصطلاحات و واژگان مولانا به حد اشباع رسیده و در حدی‌ است که می‌توانیم متوجه شویم هر بیت چه معنایی دارد و مولانا در آن بیت چه هدفی را دنبال کرده است یا چه چیزی می‌خواسته بگوید.

وی ادامه داد: اما در ارتباط با اندیشه مولانا، پژوهش چندانی انجام نشده است و حلقه‌های مفقوده بسیاری در این حوزه وجود دارد.

این مولانا‌پژوه با تاکید بر گستردگی موضوعات در اندیشه مولانا توضیح داد: به عنوان مثال خداشناسی، نبوت، وحی، انسان، عرفان و غیره از جمله موضوعاتی هستند که جا دارد از دیدگاه مولانا به آن‌ها بپردازیم.

وی افزود: به عبارت دیگر کارهای کلی در ارتباط با مولانا در حد نیاز انجام و صورت و ظاهر اشعارش تاحدی به مخاطبان شناسایی و معرفی شده است.

زمانی در پایان یادآور شد: همچنین می‌توانم بگویم این کارهای انجام شده از سطح خوبی برخوردار هستند، اما اصل ماجرا که همان اندیشه مولاناست هنوز ناشناخته باقی مانده است.

کريم زمانی متولد 1330، شارح مثنوی، غزليات شمس و مترجم و مفسر قرآن است. از آثار او می‌توان به «ترجمه روشنگر قرآن کریم»، «میناگر عشق: شرح موضوعی مثنوی معنوی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی»، «شرح جامع مثنوی معنوی»، و ترجمه «سر الاسرار» اثر عبدالقادربن ابی صالح عبدالقادرجیلانی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط