سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
شرح احوال مولانا در «خلاصة‌المناقب» منتشر می‌شود

«خلاصة‌المناقب» اثر معین‌الفقرا با تصحیح، مقدمه و تعلیقات محمدافشین وفایی و ارحام مرادی از سوی نشر سخن مراحل انتشار را طی می‌کند. وفایی همچنین تصحیح جدیدی از «رساله سپهسالار» را برای چاپ سوم آن ارایه کرده است.-

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: «خلاصة‌المناقب»، خلاصه «مناقب‌العارفین» اثر شمس‌الدین احمد افلاکی است و از سوی احمد بن محمود ملقب به معین‌الفقرا، صاحب «تاریخ ملازاده در ذکر مزارات بخارا»، مرید خواجه محمد پارسا، گردآوری و تدوین شده است.

وی درباره علت اهمیت این اثر توضیح داد: ارزش این متن در درجه نخست به مطالبی‌ست که گردآورنده برای نخستین‌بار از احوال مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به کتاب افزوده، همچنین حکایت‌های مهم‌تری را انتخاب کرده و اغلب از آوردن حکایات کم‌ اهمیت‌تر خودداری کرده است.

وفایی به شیوه تلخیص معین‌الفقرا در این اثر اشاره و تشریح کرد: شیوه تلخیص گردآورنده بدین‌گونه است که سعی می‌کند حتی‌المقدور از همان عبارات اصلی «مناقب‌العارفین» در خلاصه خویش استفاده کند. با این همه گاهی کلمات دشوار را ساده می‌کند. برخی از ضبط‌های این متن می‌تواند در تصحیح انتقادی «مناقب‌العارفین» نیز بسیار سودمند باشد. ضمن آن‌که برخی از افتادگی‌های مهم و در نتیجه برخی از ابهامات در چاپ «تحسین یازیجی» را نیز برطرف می‌سازد.

وی با تاکید بر وجود دو نسخه از این اثر گفت: یکی از نسخه‌ها، نسخه‌ای‌است که درویش حسین البسنوی در سال 991 هجری قمری به خط نستعلیق کتابت کرده و اصل نسخه در دارالمثنوی نگهداری می‌شود. میکروفیلم این نسخه نیز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران موجود است.

این پژوهشگر ادامه داد: نسخه دیگر متعلق به کتابخانه «لالا اسماعیل» بوده است که اکنون در کتابخانه سلیمانیه نگهداری می‌شود. علاوه بر تصحیح این اثر با همکاری ارحام مرادی، نگارش مقدمه و تعلیقات آن را نیز بر عهده داشته‌ایم.

وی درباره مطالبی که در مقدمه و تعلیقات کتاب به آن ها پرداخته است توضیح داد: در مقدمه توضیحاتی درباره کتاب، مولف، گردآورنده، ترجمه‌های موجود از آن، معرفی نسخه‌ها ومعرفی خلاصه‌های موجود از این اثر ارایه شده است. در تعلیقات نیز اعلام مهم شناسایی و صحت و عدم صحت تاریخی حکایت‌ها بررسی شده‌اند.

وفایی افزود: همچنین ابیاتی که در متن آمده و عبارات عربی ماخذ یابی شده است. این اثر از سوی نشر سخن مراحل نهایی انتشار را طی می‌کند.

تصحیح دوباره «رساله سپهسالار» 

وفایی در ادامه از چاپ سوم «رساله سپهسالار در مناقب حضرت خداوندگار» توسط نشر سخن خبر داد و گفت: چاپ سوم این اثر، تصحیح مجدد آن‌‌را براساس حدود 15 نسخه نویافته از قدیمی‌ترین نسخه‌های موجود شامل می‌شود.

وی ادامه داد: «رساله سپهسالار» کهن‌ترین و مهم‌ترین سندی‌‌ است که تاکنون درباره زندگی مولانا جلال‌الدین محمد بلخی به دست آمده است. این کتاب را فریدون بن احمد، معروف به سپهسالار که به گفته خودش مدت 40 سال مرید مولانا بوده، در دوره کهن‌سالی به رشته تحریر در آورده است.

این پژوهشگر در توضیح بیشتر کتاب افزود: بخش پایانی «رساله سپهسالار» ظاهرا افزوده پسر او و قطعا از شخص دیگری جز فریدون است. این کتاب در حقیقت صحیح‌ترین و قدیمی‌ترین منبع درباره زندگی مولاناست و اشاراتی که در آن مستقیم یا در لابه‌لای روایت‌ها و حکایت‌های سپهسالار به جزییات حیات مولانا شده، متضمن فواید بسیار است.

وی درباره نسخه‌های نویافته از این اثر توضیح داد: نسخه‌های جدید و نویافته، ضبط‌های کهن‌تری از این متن را در بردارند. تصویر این نسخه‌ها را از کتابخانه‌هایی در کشورهای آمریکا، ترکیه، آلمان، ایرلند، عربستان و برخی کشورهای دیگر تهیه کرده‌ام. تصحیح جدید این اثر تا پایان امسال روانه بازار کتاب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط