سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۹
«دانای مهربان» در کتاب‌فروشی‌های ایران

گزیده شعرهای برخی از شاعران ایران و جهان درباره کتاب و کتاب‌خوانی در مجموعه‌ای به نام «دانای مهربان» با مقدمه و انتخاب کامران شرفشاهی، شاعر، توسط انتشارات تجلی‌مهر منتشر شد. این اثر 98 قطعه شعر درباره «کتاب» را در خود جای داده است./

شرفشاهی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: اشعار این مجموعه با محوریت کتاب گردآوری شده‌اند البته در جریان گردآوری این آثار، اشعاری که از نظر فرم و محتوا ضعیف بودند حذف و اشعاری انتخاب شدند که در حد قابل قبولی قرار داشتند.

وی افزود: گردآوری این مجموعه بیش از 10 سال به‌طول انجامید. نگاهی گذرا به پیشینه فرهنگی و تاریخ ایران نشان می‌دهد نیاکان ما همواره در امر کتاب و کتابخوانی پیشگام و پیشتاز بوده‌اند.

این شاعر در ادامه توضیح داد: تاکنون از این مجموعه چه از لحاظ اجتماعی و چه از لحاظ دینی استقبال فراوانی صورت گرفته است. بسیاری از افرادی که در نظر داشتند برنامه‌ای درباره کتاب تهیه کنند، از این اثر استقبال کرده‌اند.

وی یادآور شد: شاعران ایران و جهان همواره سروده‌های زیبایی درباره کتاب داشته‌اند اما گردآوری بهترین نمونه‌های این اشعار صورت نگرفته بود و برهمین اساس یک خلاء در این زمینه احساس می‌شد.

شرفشاهی در پایان گفت: به دلیل استقبال از این اثر چاپ نخست و دوم آن به سرعت به اتمام رسید و به زودی چاپ سوم این کتاب منتشر می‌شود.

شرفشاهی در «دیباچه» این اثر به اهمیت کتاب و کتابخوانی و جایگاه کتابخانه‌ها پرداخته و از 98 شاعر کلاسیک و معاصر اشعاری درباره موضوع «کتاب» انتخاب و در اثر درج کرده است. اغلب این شعرها سروده شاعران معاصرند.

در این کتاب شعرهایی با محوریت کتاب از شاعرانی چون جعفر ابراهیمی(شاهد)، حسین اسرافیلی، اکبر اکسیر، مهرداد اوستا، پارسا بیدل، فاضل ترکمن، بیژن جلالی، خلیل جوادی، سیدیحیی برقعی، رودابه حمزه‌ای، شاهین رهنما، سیدضیاء‌الدین شفیعی، بهمن صالحی، سیدحسن حسینی، ابراهیم صهبا، بدیع‌الزمان فروزان‌فر، ناصر فیض، محمدجواد محبت، مهری ماهوتی، فریدون مشیری، رقیه ندیری، هوروش نوابی، رشید یاسمی، عباس یمینی شریف، ادیب‌الممالک فراهانی، ایرج میرزا و محمدتقی بهار(ملک‌الشعرا) گنجانده شده اند.

همچنین برخی از اشعار از میان آثار شاعران غیر ایرانی انتخاب و ترجمه آن‌ها ارایه شده اند. پابلو نرودا، لوکاس گونزالس، تدهیوز، چسلار میلوش، امیلی لیکنسون، لامارتین، تدکوسر، میشائیل کروگر و جمال جمعه از جمله این شاعرانند.

حافظ شیرازی، شیخ عبدالرحمن جامی و خواجه نصیر‌الدین طوسی نیز از جمله شاعران ادبیات کهن ایرانند که اشعار آن‌ها درباره کتاب در این اثر آمده است. 

کامران شرفشاهی متولد 1340 و مدیر مسوول انتشارات تجلی مهر است.

«دانای مهربان»(کتاب در آیینه شعر) به کوشش کامران شرفشاهی در 208 صفحه، شمارگان دو هزار نسخه و قیمت چهار هزار تومان توسط انتشارات تجلی مهر منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط