چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۰
«معرفت حجت خدا» با دعا

چاپ نخست کتاب «معرفت حجت خدا» تاليف حضرت آيت‌الله‌ العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه چهارمين كتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهديت» محسوب مي‌شود، شرحي بر دعاي «اللهم عرفني نفسك» از دعاهاي معروف مومنان و منتظران ظهور در عصر غيبت است كه در آن مومنين از خداي تعالي، معرفت خود و معرفت پيامبر و معرفت حجتش(عليهم‌السلام) را مسئلت مي‌كنند.

برحسب روايات بسيار در عصر غيبت حضرت صاحب‌الامر(عج) به واسطه فتنه‌هاي زياد و آزمايش‌هاي شديدي كه پيش مي‌آيد، حفظ دين سخت دشوار مي‌شود و از بوته امتحان جز افرادي كه در شدايد شكيبا و در معرفت و ولايت استوار و پابرجا باشند، بي‌غل و غش و خالص بيرون نخواهند آمد. گمراهي‌ها و اغوائات و انحراف‌ها از حق فراوان مي‌شود و حتي به اسم اسلام بدعت‌ها مي‌سازند و شبهه‌ها منتشر و تحيرها و سرگرداني‌ها ايجاد مي‌كنند و چنان شود كه بر حسب بعضي روايات، «شخص صبح مي‌كند در حالي كه مومن است و شام مي‌كند در حالي كه منافق يا كافر است. همچنين شب مي‌كند در حال اسلام و ايمان و صبح مي‌كند در حال كفر و نفاق.» 

به حسب روايات، حضرت رسول اكرم(ص) و ائمه طاهرين(عليهم‌السلام) از كساني كه در اين عصر ثابت قدم مي‌مانند، مدح و تقدير فراوان كرده، ايمان آنها را ستوده، به پاداش‌هاي بزرگ و درجات بلند وعده داده‌اند. از جمله رسول خدا(ص) در حديثي كه در آن، حكايت اسلام آوردن جندل‌بن جنادةبن جبير ذكر شده است، بيان مي‌شود و پس از آن كه جندل از اوصياي آن حضرت مي‌پرسد؛ رسول اكرم(ص) به او خبر مي‌دهد كه آنها دوازده نفرند و اسامي آن عزيزان را بيان مي‌فرمايد، سپس جندل را از غيبت امام دوازدهم خبر داده، مي‌فرمايد: «خوشا به حال صبركنندگان در غيبت او! خوشا به حال پايندگان بر دوستي ايشان. ايشانند آنان كه خدا در كتابش آنها را وصف كرده و فرموده است: "قرآن مايه هدايت پرهيزكاران است. (پرهيزكاران) كساني هستند كه به غيب [= آنچه از حس پوشيده و پنهان است] ايمان مي‌آورند(بقره، آيات 2 و 3)". سپس فرمود: "آنها حزب خداوند (الله) هستند؛ بدانيد حزب‌الله پيروزان و رستگارانند(مجادله، آيه 22).» 

همچنين دستور و توصيه شده است كه با دعا و درخواست از خداوند متعال براي ثبات قدم و منحرف نشدن از راه راست، ايمان و عقايد خود را در حفظ و حراست الهي قرار دهند و در اين امتحانات از لغزش قدم و تزلزل عقيده به خدا پناه ببرند و خود را به او بسپارند و از او كمك بگيرند و نيرو بخواهند چون به هنگام امتحانات و حوادثي كه بسا افراد رياضت كشيده را تكان مي‌دهد، بهترين و نيرومندترين نگهبان ايمان و عقايد حق انسان، استعانت از خدا و ارتباط يافتن با عالم غيب است كه روحيه صبر و شكيبايي انسان را قوي مي‌سازد و او را در برابر ناملايمات ثابت قدم و پايدار مي‌كند.

از اين‌رو، در قرآن مجيد دستور داده شده كه به نماز و صبر (كه تفسير به روزه شده است) استعانت بجوييد؛ زيرا اين توجه و استعانت، روح مايوس و نااميد را اميدوار و شخص زجر كشيده و شكنجه ديده را بر تحمل اين امور شكيبا مي‌كند. 

در واقع، براي حفظ ايمان، مداومت بر توجه به خدا و دعا، به ويژه خواندن دعاهاي ماثور (مثل دعاي شريف ندبه) بسيار موثر است و اثرات تربيتي و تكميلي و فوايد آن در حفظ ارتباط با امام عصر(عج) بيش از حد تصور است.

چاپ نخست کتاب «معرفت حجت خدا» در شمارگان 2000 نسخه، 124 صفحه و بهاي 13000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط