شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۵
لزوم تدوين كتاب و برنامه‌ريزی پيش از ايجاد گرايش ادبيات تطبيقي

عليرضا انوشيرواني، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، از آماده كردن برنامه‌هاي دوره دكتراي گرايش ادبيات تطبيقي خبر داد و تاليف و ترجمه كتاب و برنامه‌ريزي در راه‌اندازی اين گرايش را از اولويت‌هاي تاسيس اين حوزه دانست.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عليرضا انوشيرواني، دانشيار رشته ادبيات تطبيقي دانشگاه شيراز و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسي، درباره ضرورت نگاه علمي و نظريه‌پردازانه در راه‌اندازي گرايش ادبيات تطبيقي در ايران، توضيح داد: با توجه به اينكه ادبيات تطبيقي در كشورمان تا به حال ناشناخته مانده و به لحاظ علمي و پژوهشي هنوز مراحل مقدماتي و ابتدايي را مي‌گذراند، ‌بهتر است درباره ايجاد گرايش در اين زمينه نيز عجولانه عمل نكنيم؛ ‌چرا كه زيربناي اين حوزه در ايران، به لحاظ مباني تئوريك و نظري ضعيف است و ممكن است تاسيس اين رشته بدون تمهيدات علمي، مسير ما را در ابن حوزه به انحراف بكشاند. 

وي افزود: مسلم است كه در ابتدا بايد آثاري علمي در اين زمينه ترجمه و تاليف شود. ما در فرهنگستان با چاپ ويژه‌نامه ادبيات تطبيقي اين كار را آغاز كرده‌ايم؛ همچنانكه در حال حاضر چند اثر معتبر هم از سوي استادان در اين زمينه در حال ترجمه‌اند تا آثاري به عنوان منبع داشته باشيم.

اين پژوهشگر اضافه كرد: در ايران هنوز برخي از همكاران خود من نيز به اين مساله نگاه سنتي دارند و اين نگاه هنوز بر ادبيات تطبيقي در ايران حاكم است؛ ‌در حالي كه چهل و چند سالي است كه دنيا از اين ديدگاه عبور كرده است. 

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر ضرورت تحليل ديدگاه‌هاي جديد ادبيات تطبيقي و بومي‌سازي آن‌ها گفت: در حال حاضر ما بايد از ديدگاه‌هاي جديد ادبيات تطبيقي در دنيا آگاهي داشته باشيم و آن‌ها را در كشورمان بومي‌سازي كنيم. من در سخنراني‌هاي متعدد اين مساله را تاكيد كرده‌ام؛‌ ضمن آنكه برنامه‌‌هاي دوره كارشناسي ارشد را به فرهنگستان داده‌ام كه در حال بررسي براي ارسال به وزارت علوم است.

وي خاطرنشان كرد: مسلم است كه به دليل ضعيف بودن پايه‌هاي نظري و تئوريك در ايران، ايرادات زيادي بر اين گرايش وارد است. در حالي كه ما بايد با بنيه مستحكم و قوي در اين مسير قدم بگذاريم و با بومي‌سازي نظريه‌هاي معتبر دنيا، دانشجويان متخصص در اين زمينه تربيت كنيم تا بتوانيم پايه‌هاي اين گرايش را آنطور كه در خور ادبيات غني فارسي است، تقويت كنيم.

انوشيرواني هم‌اكنون يك اثر تاليفي و يك اثر ترجمه در حوزه ادبيات تطبيقي در حال نگارش دارد. 

وي مقالات متعددي را در زمينه ادبيات تطبيقي به چاپ رسانده و تعدادي را نيز در حال تاليف دارد. مقاله‌اي از او با نام «آسيب‌شناسي ادبيات تطبيقي در ايران» در دومين ويژه‌نامه ادبيات تطبيقي فرهنگستان زبان و ادب فارسي منتشر شده است.

انوشيرواني سال گذشته(89) در سفر علمي‌اش به دانشگاه هاروارد آمريكا، ديويد دمراش، استاد و رييس گروه ادبيات تطبيقي اين دانشگاه را به فرهنگستان زبان و ادب فارسي دعوت كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط