دوشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۱
ماجراي سنگ نوشته ايراني در هشتاد و سومين شب بخارا

هشتاد‌و‌سومین شب مجله بخارا در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود. در اين نشست عبدالرحمان عمادي درباره زندگي و كتاب‌هاي منوچهر ستوده سخنراني مي‌كند. يكي از محورهاي سخنان عمادي درباره سفر او با ايرج افشار و ستوده به كوهستان ديلم و رويت سنگ‌نوشته‌اي ايراني در اين منطقه است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در این مراسم كه بعدازظهر امروز(دوشنبه، دوم خرداد)، در تالار باستاني‌پاريزي دانشگاه تهران برپا مي‌شود، هوشنگ دولت‌آبادی و عبدالرحمان عمادی درباره زندگی و آثار دکتر منوچهر ستوده سخنرانی خواهند کرد. همچنین فیلم مستندی از زندگی ستوده برای اولین بار در این مراسم به نمایش درمی‌آید که در آن نظرات دکتر شفیعی‌کدکنی، دکتر عنایت‌الله رضا، احمد اقتداری، ایرج افشار ، علی دهباشی و دکتر باستانی پاریزی بیان شده است. 

عمادي نيز در اين مراسم درباره شرح سفرش با مرحوم ايرج افشار و استاد منوچهر ستوده به كوهستان‌هاي ديلم و مازندران و رويت سنگ نوشته‌اي در اين منطقه سخن خواهد گفت. 

عمادی در اين باره به ایبنا گفت: ما در سال 1348 در منطقه سوادكوه و نزديك به كوه‌هاي «شروين» سوادكوه به طور اتفاقي به سنگي عظيم برخورديم كه محتمل است نوشته آن به خط پهلوي اوايل دوره اشكانيان باشد و آقاي ستوده در بخشي از  كتاب ده جلدي «از آستارا تا استرآباد»  به اين سفر و اين سنگ‌نوشته پرداخته است. در مراسم امروز بعضي از عكس‌هايي را كه آن روز از اين سنگ گرفته‌ايم، براي حاضران نمايش مي‌دهيم.

اين برنامه، بعدازظهرامروز(دوشنبه، دوم خرداد)، ساعت 15:30 در تالار باستانی‌پاریزی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

دکتر منوچهر ستوده بیش از هشت دهه از زندگی خود را صرف شناخت فصل‌های مهمی از جغرافیای تاریخی ایران کرده است. کتاب ده جلدی « از آستارا تا استرآباد» گواهی چشم و گوش اوست از بخش مهمی از سرزمین ما.

دکتر ستوده که متولد 28 تیرماه 1292 در تهران است، تحصیلات ابتدایی خویش را از مدرسه آمریکایی‌ها آغاز کرد و سپس در 1307 در کالج آمریکایی‌ها ادامه تحصیل داد و در 1313 به دانشسرای عالی معلمین راه یافت تا زبان و ادبیات فارسی بخواند. وی پس از آن همین رشته را تا مقطع دکترا در دانشگاه تهران ادامه داد و در 1324 به اخذ مدرک دکترا نائل آمد. استاد سپس به تدریس در دانشکده الهیات مشغول شد و در 1335 سرپرستی کتابخانه دانشگاه تهران  را بر عهده گرفت.

فرهنگ گیلکی، فرهنگ بهدینان، فرهنگ کرمانی، از آستارا تا استرآباد ( ده جلد) ، و جغرافیایی تاریخی شمیران ( 2 جلد) برخي از آثار ستوده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها