شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۷
آثار جدید باباچاهی به نمایشگاه می‌آید

علی باباچاهی از انتشار سه مجموعه شعر جدید خبر داد. از میان این آثار دفتر گزینه اشعار و دفتر جدید‌ترین سروده‌های او تا بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و ارائه می‌شوند. همچنین چاپ دوم «گزاره‌های منفرد» نیز از دیگر آثار این شاعر در نمایشگاه است.\

باباچاهی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: گزینه شعرهای من در دفتری با عنوان «این هم یک شوخی بود» توسط نشر ویستار در نوبت چاپ است و طبق گفته ناشر تا نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و ارائه می‌شود. این مجموعه دوزبانه است و ترجمه شعرها به زبان انگلیسی برعهده سعید سعید‌پور(به اهتمام ایوب صادقانی) بوده است.

وی با اشاره به حجم این کتاب توضیح داد: کتاب در 187 صفحه شعرهای سال‌های 67 به بعد من‌را شامل می‌شود و مقدمه‌ای به قلم سعید‌پور درباره نگاه من به شعر دارد که ترجمه آن به فارسی نیز در این دفتر ارائه شده است.

این شاعر در ادامه از چاپ دوم مجموعه سه‌جلدی «گ‍زاره‌‌‌های منفرد» توسط نشر دیبایه خبر داد و گفت: این اثر به بررسی انتقادی شعر جوان امروز ایران می‌پردازد و تمامی جریان‌ها و فعالیت‌های شاعران پس از انقلاب را تا سال 1380 دربرمی‌گیرد. چاپ دوم آن با ویرایش مجدد متن و افزودن چند مقاله برای تکمیل مباحث پیشین همراه شده است.

وی درباره سومین اثری که در نمایشگاه امسال ارائه می‌شود اظهار داشت: این دفتر شعر با عنوان «بیا گوش ماهی جمع کنیم» مجموعه 200 «شعرک» را شامل می‌شود که طی دو سال اخیر سروده شده‌اند. همچنین کتاب‌ به صورت مصور و همراه با عکس‌هایی از من و زادگاهم بوشهر ارائه می‌شود. عکاس این مجموعه حمید موذنی و ناشر آن نشر شروع است.

باباچاهی درباره موضوع این شعرک‌ها توضیح داد: این اشعار بیشتر حاصل یک جرقه هستند که من‌را غافل‌گیر می‌کنند. این جرقه‌ها پیرامون موضوعات و مضامین مختلفی می‌تواند باشد و گاهی حتی یک طنز شیرین و بی‌هدف است. 

‏وی با اشاره به دفتری از جدید‌ترین اشعارش تصریح کرد: این مجموعه «گل باران هزار روزه» نام دارد و توسط انتشارات مروارید مراحل اداری نشر را طی می‌کند. در این کتاب دو مصاحبه که پیش‌تر در مطبوعات به چاپ رسیده‌اند به عنوان پیشگفتار آمده است.

این دو مصاحبه پیرامون نگاه باباچاهی به شعر معاصر و کلیدهای شعر اوست که توسط علی سطوتی قلعه و سعدی گل‌بیانی انجام شده‌اند.

این شاعر در ادامه تشریح کرد: «هوش و حواس گل شب‌بو برای من کافی است» عنوان مجموعه شعر دیگری است که پیش‌تر به نشر ثالث سپرده‌ام و شعرهای من از سال 86 تا 89 را شامل می‌شود. حدود 70 قطعه شعر در این مجموعه گنجانده است.

وی با تاکید بر افزودن دو مقاله به این دفتر شعر گفت: یکی از این مقاله‌ها «شعرافشانی»، پیرامون موضوع فلسفه گسست صوری شعرهای این کتاب است.

باباچاهی ادامه داد: مقاله دوم «شعر مولف، صلح مولف» نام دارد و موضوع آن سخنرانی‌ای است که در روز صلح جهانی پیرامون وجوه مشترک صلح و شعر ارائه کرده‌ام.

علی باباچاهی متولد 20 آبان 1321 در بوشهر است. تاکنون 35 کتاب از این شاعر منتشر شده که 15 عنوان آن شامل مجموعه شعرهایش می‌شود. او همچنین در حوزه نقد، تحلیل، پژوهش و ترجمه نیز آثاری دارد.

از جمله مجموعه شعرهای باباچاهی می‌توان به دفترهای «در بی‌تکیه‌گاهی»، «جان و روشنایی‌های غمناک»، «از نسل آفتاب»، «آوای دریامردان»، «گزینه اشعار»، «منزل‌های دریا بی‌نشان است»، «نم‌نم بارانم»، «عقل عذابم می‌دهد»، «قیافه‌ام که خیلی مشکوک است»، «رفته‌ بودم به صید نهنگ» و «پیکاسو در آب‌های خلیج فارس» اشاره کرد.

در زمینه نقد، بررسی و تحقیق نیز آثار او شامل مجموعه‌های چون «شروه‌سرایی در جنوب ایران»، «گزاره‌های منفرد سه جلدی»، «سه دهه شاعران حرفه‌ای»، «این بانگ دلاویز»، «تاریخ شفاهی ادبیات معاصر ایران»، «عاشقانه‌ترین‌ها» و «شعر امروز، زن امروز» می‌شوند.

این شاعر همچنین دو مجموعه شعر کودک با عنوان‌های «چه کسی در فقر را باز کرد» و «سوغات بهار» منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط