پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۰
رهنمودها و ديدگاه‌هاي رهبر انقلاب درباره حجاب

چاپ نخست كتاب «حجاب و عفاف، در رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي» گردآوري و تنظيم شده توسط موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت، توسط همين موسسه منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجموعه كه گزيده‌اي از رهنمودها و ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي است، مباحث مطرح شده درباره حجاب و عفاف را از سخنان معظم‌له براي خانواده‌ها تنظيم و ارايه مي‌كند.

بر اساس مطالب كتاب تكيه اديان الهي به ويژه اسلام، برحدود و مرز بين زن و مرد، برتشكيل خانواده و ارضاء غرائز جنسي در محدوده آن، بر اولويت وظايف خانه بر ساير وظايف و تاكيد برشرط حفظ حريم خانواده در فعاليت‌هاي اجتماعي، برتعيين حقوق زن و مرد و فرزند در خانواده و اجتماع، همگي در راستاي ايجاد جامعه‌اي عفيف، پاك، سالم و رشددهنده خصلت‌هاي انساني و فطري بوده است. دستاوردهايي كه فرهنگ مادي و غيرالهي به شدت با آن مخالفند و به انحاء مختلف در صدد شكستن اين مرزها و ايجاد افسارگسيختگي شهوات و بيرون كشاندن زنان از حريم حجاب هستند.

مستكبران و شيطان صفتان عالم، عفاف جامعه را با شكستن حريم حجاب زنان و برداشتن مرزهاي بين آنها و مردان و اختلاط بي‌قيد و شرط آنان، پي ‌گرفتند و براي اغفال مردم و تسريع در دستيابي به اهداف شوم خود، اين رفتارهاي خودخواهانه و غير انساني را در قالب «حقوق بشر»، «آزادي» و «علم‌‌گرايي» آراستند، وضعيت زنان در كشورهاي غربي كه خاستگاه استكبار نوين و فلسفه‌هاي مبتني برماديت است، و ظلم و ستمي كه در خانه و جامعه بر آنان روا مي‌شود، نتيجه خروج از راه مستقيم الهي و حدود تعيين شده در شرع مقدس اسلام را به خوبي نمايان مي‌سازد. اما غرب، مصرانه با تسلط خبري و رسانه‌اي خود، تلاش مي‌كند تا هم اين زشتي‌ها را بپوشاند و هم به عنوان ضرورت‌هاي دموكراسي و عقل‌گرايي و رشد، فرهنگ برهنگي خود را به ساير كشورها ـ‌به‌خصوص كشورهاي اسلامي‌ـ تحميل كند.

كشف حجاب رضاخاني كه در ساير كشورها نيز به نوعي به اجرا درآمد، توطئه سازمان‌يافته‌اي بود عليه ارزش‌هاي ديني و غرب‌زده كردن منطقه حساس ايران اسلامي، مشي‌يي بود كه توسط عوامل استكباري به رضاخان بي‌سواد و قلدر ديكته مي‌شد تا كشور را از غيرت ديني، تهي كند و جامعه؛ بي‌مقاومت، تسليم خواسته‌هاي نامشروع استعمارگران شود. انقلاب اسلامي ايران، با تكيه بر باورهاي الهي و امدادهاي غيبي و ايمان مردم، توانست تلاش‌هاي ده‌ها ساله غرب را با شكست مواجه سازد و تحول عظيم اخلاقي فرهنگي ـ‌به‌ويژه در قشر جوانان و بانوان كشورـ به وجود آورد. رجوع  دوباره زنان و دختران به حجاب و چادر، با اشتياق و بدون اجبار، جلوه‌اي از اين تحول بود. اين تحول بزرگ در رفتار زنان و خيل عظيم زنان تحصيل‌كرده و مسوول و نخبه در جامعه، كه در ضمن حفظ عفاف و حجاب، به سازندگي جامعه نمونه و الگوي اسلامي مشغول هستند، غرب را بشدت نگران كرده است.

جمهوري اسلامي ايران و مردان و زنان مسلمان، به فرهنگ برهنگي غرب «نه» گفته‌اند و بر اين موضع خود عالمانه، آگاهانه و مقتدرانه ايستاده‌اند. انتخاب «چادر» به عنوان «حجاب برتر» از سوي قشر عظيمي از زنان و روي آوردن عمومي آنان به حجاب، خاري است در چشم دشمنان و آنان بسيار اميدوارند تا با قدرت تبليغاتي خود بتوانند اين خار را با سست كردن عفاف زنان و دور كردن آنان از پوشش اسلامي، از چشم خود بيرون آورند.

تعميق باور حجاب و عفاف با ارائه فلسفه و دلايل منطقي آن و دستاوردهاي بزرگ اين دو گوهر پاكي و نجابت و سلامت جامعه ـ‌به‌ويژه براي قشر زنان‌ـ مي‌تواند امپراتوري تبليغاتي و رواني دشمنان را در هم بشكند. خانواده نقش بزرگي در استحكام اين حكم الهي در ميان دختران و زنان دارد و اين مجموعه كه گزيده‌اي از رهنمودها و ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي است، در راستاي اين وظيفه، براي خانواده‌ها، تنظيم و ارائه شده است.

رهبر معظم انقلاب در جلسه پرسش و پاسخ با مديران مسوول و سردبيران نشريات دانشگاهي به تاريخ چهارم اسفند ماه 1377 درباره «حجاب، ارزشي منطبق با فطرت و طبيعت انسان» مي‌گويد: «حجاب، ارزشي است منطبق با طبيعت انسان. برهنگي و حركت به سمت اختلاط هرچه بيشتر دو جنس با يكديگر و افشاي شدن اين‌ها در مقابل يكديگر، يك حركت خلاف طبيعي و خلاف خواست انساني است. شرع مقدس اسلام هم براي اين حدودي را معين و مشخص كرده و كساني كه معتقد و مومن هستند نمي‌شود كه اين طوري با حجاب برخورد كنند. البته ممكن است كساني بي‌خبر و بي‌اطلاع باشند؛ بايستي اينها را با حجاب آشنا كرد. من در همين سال‌هاي اول انقلاب، به وضوح دريافتم كه بعضي از زناني كه محجب هستند و خيلي قدر حجاب را نمي‌دانند، اينها اصلا از حكم حجاب و فلسفه حجاب و فوايد حجاب اطلاعي ندارند؛ يعني با اينها كمتر صحبت شده است. البته بعضي‌ها چيزهايي نوشتند؛ سفارش كرديم، كارهايي كردند. الان هم به نظر من همين طور است؛ بخصوص در محيط دانشگاه. الحمدلله شنيدم كه محيط دانشگاه شما، محيط خوبي است. مسوولان دانشگاه هم، مسوولان مواظب و مقيدي هستند؛ اميدواريم كه هرچه هم مي‌گذرد، بهتر شود.»

ايشان درباره «حجاب، مظهر تقوا» در دومين روز دهه مبارك فجر سال 1377 مي‌فرمايند: «البته گاهي اوقات هست كه تقوا اقتضايي دارد. مثلا فرض بفرماييد ما در مورد خانم‌ها، حجاب و آن حفاظ زنانه را ـ‌كه در واقع احترام به زن است‌ـ مظهر تقوا مي‌دانيم. البته من الان لازم نمي‌دانم كه درباره مساله حجاب صحبت كنم؛ چون شما همه‌تان باحجابيد و اهل حجابيد و معتقد به حجابيد. حجاب چيز خوبي است؛ حالا چگونه اين حجاب را تامين كنند، البته ممكن است كه سلايق و نظرها مختلف باشد، به هر حال، انتظار من از جوانان همان چيزي است كه عرض كردم.»

كتاب حاضر در چهار فصل، رهنمودها و ديدگاه‌هاي رهبر انقلاب درباره حجاب و عفاف را مورد بررسي قرار داده است. آثار و بركات عفاف و حجاب، افتخار جمهوري اسلامي به عفاف و حجاب زنان، كشف حجاب رضاخاني، و چرايي تلاش غرب در مبارزه با عفاف و حجاب، عناوين فصول چهارگانه اين اثرند.

چاپ نخست كتاب «حجاب و عفاف، در رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي» در شمارگان 5000 نسخه، 114 صفحه و بهاي 12000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها