سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۱
عليخاني: جايزه غني‌پور بهترين جايزه براي «عروس بيد» است

يوسف عليخاني، ‌برگزيده كتاب سال دهمين دوره جايزه شهيد غني‌پور، براي مجموعه داستان «عروس بيد»، اين جايزه را به لحاظ استقلال در داوري و توجه خاص به زبان ستود و گفت: اين جشنواره ثابت كرد كه پيشگام همه جوايز خصوصي و دولتي است.\

 عليخاني به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: از زماني كه خبر نامزدي در اين جايزه را شنيدم،‌ و فهميدم كه اين جشنواره مستقل است، احساس خوبي داشتم و هنگامي كه جايزه را از دست پدر یک شهيد دريافت كردم، ‌احساسم اين بود  كه آن را از دست نزديكترين اقوام خودم، مانند پدرم دريافت مي‌كنم.

وي افزود: از سوي ديگر به ياد نوجواني خودم افتادم، ‌چرا كه بخشي از اردو رفتن‌هاي ما به واسطه مساجد بود و مي‌خواهم بگويم كه فضاي مسجد را مي‌شناسم و با آن بزرگ شده‌ام. 

اين داستان‌نويس با اشاره به اينكه نسل جديد و قبلي داستان‌نويس در اين جايزه كنار هم بودند، گفت: در اين جايزه من به خاطر «عروس بيد» جايزه گرفتم و از آن سو آقاي بايرامي و دهقان نيز بودند. سوسن طاقديس هم كه من بخشي از نوجواني‌‌ام را با خواندن كتاب‌هايش سپري كردم، حضور داشت. يادم مي‌آيد كه حدود 15 سال پيش براي گفت‌و‌گو به ديدن دهقان و بايرامي می‌‌رفتم. اين وجوه جايزه غني‌پور برايم بسيار جالب بود. 

اين برگزيده اولين دوره جايزه ادبي جلال آل‌احمد، نگاهش را نسبت به داوري اين جايزه بيان كرد و گفت: در اين جايزه نگاه جناحي وجود ندارد. يكي از داوران اين جايزه كه احمد بيگدلي است را، من حتي تا به حال نديده‌ام و فقط يک بار يادداشتي براي يک كتاب او نوشتم. به اعتقاد من اين بهترين جايزه‌اي است كه مي‌توانست به «عروس بيد» تعلق بگيرد. 

وي درباره وجوه ديگر اين جشنواره توضيح داد: غني‌پور، بازتاب خبري گسترده‌اي دارد و به اعتقاد من از جايزه‌هاي خصوصي و حتي دولتي پيشگام‌تر است. از سوي ديگر جایزه غني‌پور، به دليل وجه خبري ويژه‌اش، آغازي ديگر را براي دوباره ديده شدن كتاب رقم زده كه حاصلش جذب مخاطبان جديد براي كتاب است. 

نويسنده «اژدهاكشان» خاطرنشان كرد: برايم خوشايند بود كه بدانم چه طيفي «عروس بيد» را دوست دارند و برايم جالب بود كه گروهي از نويسندگان و داوران اين جايزه، زبان را در اين مجموعه معيار قرار دادند؛ ‌آنهم در حالي كه برخي به زبان اين كتاب انتقاد كرده بودند. 

«عروس بيد»، نوشته يوسف عليخاني، امسال(89)، از سوي نشر آموت راهي بازار كتاب شد. وي در اين مجموعه نيز مانند دو كتاب قبلي‌اش از گويش‌هاي محلي و زبان ديلمي بهره گرفته است.

در «عروس بيد»، دغدغه‌هاي انساني نويسنده آنجا كه موضوع اراده و خواست‌هاي انساني براي شكل‌گيري باورها مطرح است، خود مي‌نمايد و در فضاهاي متنوع قصه‌ها، همراه با عادي‌ترين روابط و باورهاي آدم‌هاي روستايي نمود يافته است.

آيين اختتاميه و اهداي جوايز به برگزيدگان دهمين جشنواره شهيد غني‌پور، يكشنبه (15 اسفند)، در حوزه هنري برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط