شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۵
2 اثر جدید بخشوده در راه است

حبیب‌الله بخشوده، شاعر، یک مجموعه از سروده‌های سپید از شعر شاعران کردزبان استان ایلام را در دست چاپ و آماده‌سازی دارد. از این شاعر به تازگی مجموعه غزل «دخترم باران» توسط انتشارات فصل پنجم منتشر و راهی بازار نشر شده است.\

بخشوده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آخرین مجموعه شعرش توضیح داد: «دخترم باران» 32 قطعه غزل با مضامین اجتماعی، عاشقانه و دینی را شامل می‌شود. البته حجم سروده‌های عاشقانه در این کتاب بیشتر است. سه غزل نیز با موضوع مذهبی درباره امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) در این مجموعه گنجانده شده است.

وی این کتاب را دو سال پس از مجموعه دوبیتی‌هایش با عنوان «صدای آبرنگ‌ها» منتشر کرده است و در تشریح ویژگی‌های زبانی این دو مجموعه اظهار داشت: زبان در مجموعه «دخترم باران» حاصل دو تجربه است. یکی تجربه‌های زبانی مربوط به دهه 70 ، که آن محتواهای گذشته اما با رویکردی جدید پرداخته شده‌اند و تجربه دیگر با سروده‌های جدید من ارتباط دارد و زبانی جدید، اصطلاحات و نظرات جدید را شامل می‌شود.

وی به دوبیتی‌های مجموعه پیشینش اشاره و تصریح کرد: دوبیتی‌های مجموعه «صدای آبرنگ‌ها» و اندیشه‌هایی که در آن‌ها به کار گرفتم تجربه زبانی من را کامل کرد ودر غزل‌هایم نیز تاثیرگذار بود. در آن سروده‌ها گرایش زبان شعری من به سوی ساده‌گویی رفت.

بخشوده یک مجموعه شعر از سروده‌های سپید و طرح‌هایش را با عنوان «باران بر گورهای کهنه اریب می‌بارد» توسط حوزه هنری ایلام در دست چاپ دارد.

وی درباره مضامین این سروده‌ها توضیح داد: در شعرهای این مجموعه بیشتر به تجربه‌های جدید و نگاه‌های جزئی به هستی و زندگی پرداخته‌ام. این نگاه‌ها تقریبا اجتماعی است. البته به دلیل علاقه شخصی‌ام به طبیعت نگاهی ویژه به زمستان و طبیعت نیز داشته‌ام.

این شاعر در ادامه از گزینش مجموعه شعرهای کردی شاعران ایلامی خبر داد و گفت: گردآوری مجموعه شعری از 40 شاعر کرد زبان ایلامی را در دست دارم. این مجموعه در نهایت حدود 150 قطعه شعر را شامل می‌شود. احتمال دارد لغات و اصطلاحات دشوار این مجموعه را به زبان فارسی ترجمه کنم و در انتهای کتاب بگنجانم.

وی افزود: البته هنوز گردآوری این کتاب نهایی نشده و ممکن است تمام شعرها را به فارسی ترجمه کنم و کتاب به صورت دو زبانه منتشر شود.

بخشوده، مسوول انجمن هانا در حوزه هنری استان ایلام است. در این انجمن جمعی از شاعران کرد زبان ایلامی گردهم می‌آیند و به ارائه سروده‌هایشان می‌پردازند.

وی در پایان به انتشار لوح فشرده‌ای از سروده‌های شاعران این انجمن اشاره و تصریح کرد: لوح فشرده‌ای از سروده‌های کردی شاعران ایلامی در دست تهیه است که به زودی منتشر می‌شود.

پیش‌تر از حبیب‌الله بخشوده مجموعه شعرهای «صدای آبرنگ‌ها»(دوبیتی) و «چیزی شبیه ابر»(شعرها و طرح‌های سپید و نیمایی) و همچنین «به رنگ هنوز»(بررسی شعر سپید در دهه 60 و 70) و «چشم‌انداز»(مقالت تحقیقی نویسندگان ایلامی» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط