چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۴
فقر منابع اطلاعاتي باعث رنج هنرمندان است

رضا مهدوي، مدير مركز موسيقي حوزه هنري، معتقد است، فقر منابع اطلاعاتي هنر به ويژه حوزه موسيقي از گذشته تاكنون نه فقط هنرمندان را بلكه دوستداران هنر را رنج داده است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مرکز موسیقی حوزه هنری در سال 1360 با مديريت «حسام‌الدین سراج» آغاز به كار كرد. اين سمت طي سال‌ها به افراد مختلفي واگذار شد و در حال حاضر مديريت آن به عهده «رضا مهدوي» است.

تا چند سال قبل فعالیت‌های این مرکز بیشتر معطوف به برگزاری کنسرت‌های موسیقی، جشنواره‌های آیینی و تولید آثار شنیداری بود ولی در سال‌های اخیر با آمدن رضا مهدوی به این مرکز تولید کتاب و انتشار مجله «مقام موسیقایی» هم در لیست برنامه‌های این مرکز قرار گرفته است. اين موضوع زمينه‌ساز اين گفت‌وگو شد.

مهدوي گفت: فقر منابع اطلاعاتي هنر به ويژه حوزه موسيقي از گذشته تاكنون نه فقط هنرمندان را بلكه دوستداران هنر را رنج داده است. از اين رو تصميم گرفتم در اين مركز علاوه بر اجراي صحنه‌اي و توليد نرم‌افزار صوتي به آموزش و پژوهش در اين حوزه بيشتر توجه شود.

وي ادامه داد: برخلاف برخي انتشارات كه به چاپ كتاب‌هاي نت مي‌پردازند ما در اين مركز به علوم نظري، ترجمه، آثار تاليفي و پژوهشي در حوزه موسيقي توجه كرده‌ايم تا به موسيقي نواحي، كلاسيك، عرفاني و فلسفي پرداخته شود.

مهدوي افزود: چاپ كتاب در اين مركز با دو رويكرد آموزش و پژوهش و براي فرهنگ‌سازی و الگوسازی منتشر مي‌شود و آثار به لحاظ محتوایی متنوعند. 

وي گفت: آثار «اعتقادی»، کتاب‌های صرفا «آموزشی»، آثار «فاخر و کلاسیک موسیقی ایرانی» به ویژه در فرم‌هایی که تاکنون بسیارکم کار شده و یا اصلا کار نشده کتاب‌های «مرجع» که تعداد آنها در هر رشته‌ای بسیار کم است و در موسیقی کمتر. ولی واحد پژوهش‌های کاربردی مرکز موسیقی حوزه هنری در حال حاضر دو سه عنوان از آنها را چاپ کرده و باز هم خواهد کرد. و متون «تحلیلی» و مخصوص نقد و بررسی و نیز ترجمه‌هایی از بزرگان علم موسیقی‌شناسی در دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته که ویژه موسیقی ایران کار کرده‌اند، در اين تعريف و رده‌بندي قرار مي‌گيرند.

مهدوي ادامه داد: براين اساس تاكنون 50 جلد كتاب منتشر شده كه از آن جمله مي‌توان «بخوان با من بساز با من»، «از متد ارف تا چارگاه»، «آیین دف‌نوازی»، «هارمونی کاربردی»، کوتاه‌ترین راه نوازندگی پیانو»، «ردیف موسیقی دستگاهی ایران»، «مناقب خوانی»، «اشارات موسیقی»، «موسیقی شوشتر»، «نقش زن در موسیقی مناطق»، «موسیقی نواحی ایران»، «مجموعه مقالات موسیقی ایران»، «موسیقی رمضان در ایران»، «کتابشناسی و مقاله‌شناسی توصیفی موسیقی ایران» و «پرند ستایش در ایران» را نام برد.

وي اضافه كرد: مرکز موسیقی حوزه هنری به عنوان ناشری جدی در زمینه شناخت، گزینش و انتشار کتاب‌های نخبه و فرهنگ‌ساز هر روز پیشنهاد تازه‌ای از طرف مولفان دارد و از گزينه‌هاي شاخص استقبال مي‌كند تا فرهنگ مطالعه و شرايط مناسب در حوزه موسيقي ايجاد شود.

مهدوي گفت: ماهنامه «مقام موسيقايي» كه نشريه تخصصي موسيقي حوزه هنري است نيز با رويكرد جديد و نگاه ويژه در قالب فصلنامه منتشر خواهد شد.

وي ادامه داد: چند اثر نيز در دست انتشار است كه مي‌توان از بين آنها به «اصول پایه تئوری موسیقی»، «رسالات کهن موسیقی»، «مجموعه مقالات درباره سنتور»، «طنز داستان موسیقایی»، «سازهای ایرانی به زبان کودکان»، «ردیف موسیقی ایرانی برای بربط» و «ترنم موسیقی» اشاره كرد. 

اين آثار به همت مركز موسيقي حوزه هنري و انتشارات سوره مهر منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط