چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۲
«جستارهایی در چیستی هنر اسلامی» به چاپ رسيد

دفتر نخست کتاب «جستارهایی در چیستی هنر اسلامي» مجموعه مقالات و درس گفتارها به اهتمام هادی ربیعی منتشر شد.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجموعه پس از ارایه در سلسله نشست‌های تبیینی ماهیت هنر اسلامی به علاقه‌مندان و پژوهشگران هنر اسلامی ارايه شده است.

جلسات بعدي اين نشست‌ها با حضور نام‌آوران عرصه اندیشه، فرهنگ و هنر با عنوان هنر اسلامی برنامه‌ریزی شده است تا با طرح و بررسی مباحث کلیدی و بنیادین هنر اسلامی گامی در این راه برداشته شود.

مقالات «مروری بر تاریخ موسیقی ایرانی- اسلامی» نوشته عبدالله انوار، «مروری بر تاریخ نگارگری ایرانی- اسلامی» اثر حبیب‌الله آیت‌الهی، «مروری بر تاریخ معماری ایرانی- اسلامی» نوشته کامبیز حاجی‌قاسمی، «رویکرد عرفانی به هنر اسلامی» نوشته شهرام پازوکی، «رویکرد حکمای مشا مسلمان به هنر اسلامی» نوشته هادی ربیعی، «رویکرد حکمت اشراق به هنر اسلامی» نوشته غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، «رویکرد حکمت متالعیه به هنر اسلامی» نوشته سیدمهدی امامی‌جمعه را در اين كتاب مي‌خوانيد.

«رویکرد اخوان الصفا به هنر اسلامی» نوشته حسن بلخاری، «رویکرد سنت‌گرایان به هنر اسلامی» نوشته ایرج دادشی، «رویکرد فقه شیعی به هنر اسلامی» نوشته احمد پاکتچی، «رویکرد بینامتنی و فرامتنی به هنر اسلامی» اثر بهمن نامورمطلق، «رویکرد نشانه‌شناسانه به هنر اسلامی» نوشته علی عباسی، «رویکرد جامعه‌شناسانه به هنر اسلامی» نوشته اعظم راودراد و «رویکردهای هرمنوتیکی به هنر اسلامی» نوشته محمدسعید حنایی‌کاشانی از ديگر مقالات اين كتاب است.

حسن بلخاری در مقاله خود با عنوان «رویکرد اخوان الصفا به هنر اسلامی» با توجه به نقش مهم اخوان الصفا و رسایل او در شکل‌گیری حکمت و فلسفه در جهان اسلام، رویکرد او را به هنر اسلامی مورد بررسی قرار داده است.

وي با معرفی اخوان الصفا و اشاره به جهان‌بینی، آرای او را درباره دو مقوله «تعریف و تصور اخوان الصفا از صناعت» و «نقش کلیدی آنها در تکوین و تدوین حلقه‌های اخوت و ظهور فتوت‌نامه‌ها» بررسي كرده است.

در مقاله «رویکرد حکمت متالعیه به هنر اسلامی» نوشته سیدمهدی امامی‌جمعه، نويسنده، ملاصدرا را تنها فیلسوف در عالم اسلام مي‌داند که هنر را به عنوان صنعت شناخته و در عین حال با دیدی زیبایی‌شناسانه به هنر، آن را به صنایع لطیفه تعبیر کرده است.

وی با توجه به آثار روانشناختی و جامعه‌شناختی هنر در جامعه و نیز تحولات ناشی از رواج تعلیم و تعلم صنایع لطیفه معتقد است قومی که این صنایع در بین آنها رواج داشته باشد، زمینه‌های بیشتری برای توجه به خداوند و زیبایی‌های او دارند و عشق‌های پاک انسانی در چنین جوامعی بروز بیشتری دارد.

در این مقاله با توجه به این بعد از فلسفه ملاصدرا، مبانی فلسفی وی درباره هنر، حکمت هنر و زیبایی‌شناسی هنری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.

دفتر نخست «جستارهایی در چیستی هنر اسلامی» به اهتمام هادی ربیعی در شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 7400 تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری «متن» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها