یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۵
اثري براي به تامل واداشتن انسان‌ها

نويسنده كتاب «جهان در غياب آرمان‌شهرها» اثرش را تصاويري مي‌داند كه حين گردشي در انديشه‌هاي جهان امروز برداشته شده‌اند، تصاويري كه گوياي وضعيت نابسامان بشر در جهان امروزند. به اعتقاد وي، نتايج مشاهده اين تصاوير، بازگرداندن آرمان‌ها به دنيايمان نيست، بلكه هدف اين كتاب، به تأمل واداشتن انسان‌هاست.

زهره روحي، نويسنده اين كتاب، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ به اثري كه پيش از اين از وي منتشر شده است، اشاره كرد و گفت: سال 1384 كتابي با عنوان «لحظه‌گردي‌ها، بازشناسي و تأملاتي در فلسفه» از من منتشر شد كه به فلسفه اگزيستانسياليست مي‌پرداخت. اين اثر پس از بررسي افكار «نيچه» و كتاب «چنين گفت زرتشت» او، مقايسه‌اي تطبيقي ميان افكار وي و «هايدگر» و «كركگارد» انجام مي‌دهد، اما كتاب «در غياب آرمان‌شهرها» اثري است كه به دليل پرداختن به تاريخ فلسفه علوم اجتماعي و همچنين تاريخ انديشه، از بار جامعه‌شناسي برخوردار است.

وي هدفش از نگارش اين اثر را اين‌گونه توصيف كرد: دليل پرداختن به آرمان‌شهر، وضعيت جهان كنوني و موقعيت نابسامان انسان امروز در آن است. انسان از لحاظ اقتصادي، سياسي و اجتماعي با موقعيتي ناامن روبه‌روست، وضعيتي كه حاصل گرايش‌هاي نئوليبراليستي و خصوصي‌سازي‌هاي افراطي سرمايه‌دارانه است.

روحي افزود: اين اثر پاسخ و راهكار ارايه نمي‌كند، بلكه به ايجاد پرسش مي‌پردازد. برخلاف اعتقاد برخي از نخبگان فكري كه دوران آرمان‌شهرها را پايان يافته مي‌پندارند،‌ اين اثر به تأثيرات اين تفكر در جوامع امروزي و جهان در غياب آرمان‌شهرها مي‌پردازد. البته در اين كتاب قصدي براي دفاع دوباره از شكل‌گيري آرمان‌شهرها و اعتقاد به آنها نداشته‌ام، زيرا ارايه نظري مخالف نظرات غالب و سعي در به كرسي نشاندن آنها، سبب استبداد و رنج و عذاب مي‌شود. همان‌گونه كه خصلت‌هاي توتاليتر برخي از ايدئولوژي‌ها كه آرمان‌هايي را نيز در درون خودشان دارند، مايه رنج عده كثيري را فراهم مي‌كند.

وي اثر خودش را اين گونه توصيف كرد: اين كتاب به تصاويري مي‌ماند كه حين گردشي در انديشه‌هاي جهان امروز برداشته شده‌اند، تصاويري كه گوياي وضعيت نابسامان بشر در جهان امروز است. نتايج مشاهده اين تصاوير بازگرداندن آرمان‌ها به دنيايمان نيست، زيرا برخي از اين آرمان‌ها مشكل‌ساز نيز بوده‌اند. تنها قصد اين اثر به تأمل واداشتن انسان‌هاست.

روحي افزود: اين كتاب با سيري در آرمان‌ها و ايدئولوژي‌ها، شرايط بروز آنها را بررسي مي‌كند. بسياري از ايدئولوژي‌هاي آرمان‌گرايانه خواسته‌هايي مترقي نظير «آزادي» و «فرديت» كه در آن زمان سركوب مي‌شدند را طلب مي‌كردند،. معتقدان به اين ايدئولوژي‌ها نظير «مدرنيسم» مي‌كوشيدند قلمرو آزادي و دموكراسي را در اختيار افراد بيشتري بگذارند.

وي به توضيحات بيشتري درباره فرديت پرداخت و گفت: فرديت نيز نظير ساير آرمان‌ها كه در زمانه شكل‌گيريشان مترقي به شمار مي‌آمدند،‌ بعدها توسط ساير آرمان‌ها سركوب شدند و اين دور ادامه يافت. دليل سركوب آرماني نظير فرديت نيز خصلت‌ها و گرايش‌هاي نئوليبراليستي و وجهه بيمارگونه آن است كه از زبان سياست‌مداراني نظير «مارگارت تاچر» و «رينولد ريگان» شنيده مي‌شود.

روحي بار ديگر تأكيد كرد كه كتابش قصد ارايه بينشي و نگرشي خاص نيست و گفت: اين اثر قصد ايجاد پرسش دارد،‌ زيرا با پرسش به تأمل واداشته مي‌شويم. همان‌گونه كه «هايدگر» رستگاري را در پرسش مي‌بيند، انسان پرسشگر به يقين به لحاظ اجتماعي و انساني بهتر از ديگران قادر به شناخت و درك موقعيت فرهنگي و اجتماعي خويش است. وي با ايجاد پرسش و تأمل خواهد توانست خصلت‌هاي اجتماعي را در خود جاي دهد و ارتباطي مناسب با دنياي پيرامونش و افراد آن برقرار كند.

كتاب «جهان در غياب آرمان‌شهرها» با بهاي 25000 ريال از سوي انتشارات جهان كتاب منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط