شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
فرهنگي بر اساس مترادفات زبان رايج فارسی

«فرهنگ طيفي»(طبقه‌بندي طيف واژگان فارسي) نوشته جمشيد فراروی، نخستين فرهنگ طبقه‌بندی لغات و اصطلاحات رايج زبان فارسی است كه به صورت طبقه‌بندی شده طيفی از معاني مترادف،‌ نزديك و مشابه را جمع‌آوری كرده. اين كتاب از سوی انتشارات «هرمس» روانه بازار شده.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين فرهنگ 749 صفحه و دربرگيرنده 45 هزار لغت و 92 هزار معني و تداعي لغت و اصطلاحات رايج زبان امرزوي فارسي است. 

به گفته فراروي، فرهنگ طيفي منبعي براي جست‌و‌جوهاي مخاطبان نويسنده، مترجم، محقق و متخصصان كامپيوتر در حيطه ترجمه ماشيني و موتورهاي جست‌وجو، خارجيان نو‌آموز فارسي و ايرانيان خارج از كشور است. 

فراروي درباره ويژگی‌های اين فرهنگ توضيح داد: اين فرهنگ معاني كه نام آن در زبان‌های خارجه تزاروس است، فهرستي از لغات است كه در آن همه لغات زبان فارسی بر مبنای معاني تداعي معنايي خود طبقه‌بندی شده‌اند و اين طبقه‌بندي به شكل يك ساختار علمي، فلسفي تنظيم شده است.
 
اين محقق درباره اختصاصات معاني مختلف اين لغات گفت: حدود نيمي از لغاتي كه براساس ماهيت اين فهرست نامشان در اين كتاب بود، داراي دو معني يا بيشتر هستند كه هر معني با توجه به ماهيت اين فهرست مي‌بايست در مقوله عام مربوط به آن تكرار شود. 

وي در پاسخ به اين سوال كه در حوزه زبان معيار اين فرهنگ چه وضعيتي دارد، اضافه كرد: ملاك اصلي من در اين كار فرهنگ سخن است. اين فرهنگ يكي از زمينه‌هاي اصلي تحقيق در اين كتاب است. 

فراروي همچنين درباره نوآوري و كاربردهاي فرهنگ طيفي اضافه كرد: مشابه اين فرهنگ تا به حال نوشته نشده و نوآوري آن مرتب كردن لغات مترادف به صورت طيف يا سايه‌روشن‌هاي معاني است. در اين فرهنگ لغات به ترتيب الفبايي مرتب شده‌اند و شما با دانستن يا حدس زدن هجي كلمه مورد نظر، ‌آن را به سرعت پیدا مي‌كنيد.

اين پژوهشگر افزود: كاربرد اصلی اين فرهنگ، يافتن لغاتی است كه شخص به ياد نمي‌آورد يا به زبان خودماني، نوك زبانش است و با كمك گرفتن از لغات مترادف يا مرتبط با ‌آن در كتاب، آن لغات به يادش مي‌آيد.  
مقدمه، نمادها، راهنماي استفاده از كتاب، كتابنامه، فهرست فصول و طبقات، بخش مقولات، بخش نمايه و فهرست ساختاري مقولات از فصل‌هاي مختلف اين كتاب است. 

مهدي فيروزان در پيشگفتاري بر اين كتاب نوشته: «يكي از شاخصه‌هاي رشد فرهنگي جوامع ،‌تعدد و تنوع دايره‌المعارف‌ها و واژه‌نامه‌هاست. هر قدر ميل و علاقه مردم جامعه به دانستن مفاهيم و موضوعات بنيادين يا تعاريف و معاني تازه و ناشناخته افزايش يابد، بر تعداد و انواع آثار مرجع افزوده مي‌شود.» 

فرهنگ طيفي(طبقه‌بندي طيف واژگان فارسي)نوشته جمشيد فراروي به شمارگان 3000 نسخه از سوي انتشارات «هرمس» منتشر شده است. اين كتاب 749 صفحه‌اي با قيمت 15000 تومان در بازار كتاب عرضه مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها