سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۰
نفيسي در پژوهش دانش‌ورانه ادب به شيوه نوين پيشگام بود

به گفته دكتر ميرجلال‌الدين كزازي، استاد و پژوهش‌گر ادبي، سعيد نفيسي از پيشگامان ويرايش متن‌هاي ادبي و پژوهش‌ دانش‌ورانه در ادب به شيوه نوين شمرده مي‌شود.

دكتر مير جلال‌الدين كزازي، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي، در آستانه سالمرگ استاد سعيد نفيسي به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: شيوه نوين در ويرايش‌ها و پژوهش‌هاي ادبي همان است كه روش انتقادي مي‌نامند؛ به گونه‌اي كه بر پايه نوشته‌هايي كه از متن‌هاي كهن برجاي مانده متن را ويرايش مي‌كنند يا از دانش‌هاي امروز در پژوهش‌هاي ادبي ياري مي‌گيرند. سعيد نفيسي از پيشگامان ويرايش متن‌هاي ادب كهن به شيوه امروزي بود.

وي تاكيد كرد: سعيد نفيسي بي‌گمان يكي از پركارترين سخندانان روزگار ما ست كه در زمينه‌هاي گوناگون به پژوهش‌هاي ادبي دست زده است.

دكتر كزازي گفت: برترين ويژگي نفيسي كه بدان شناخته مي‌شود و آوازه يافته است، پركاري اوست. او در ساليان زندگي كتاب‌هاي بسيار از خود به يادگار نهاده؛ از ويرايش متن‌هاي ادبي تا نوشتن داستان‌هاي تاريخي و ترجمه كتاب‌هاي فرانسوي به زبان فارسي. يكي از اين يادگارها ويرايش او از ديوان رودكي است كه هنوز پس از چندين سال ارزش خود را پاس داشته و به كار پژوهندگان ادب، كساني كه درباره رودكي مي‌پژوهند و مي‌نويسند، مي‌آيد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه جايگاه نفيسي در پژوهش و ويرايش نسخ ادبي كجاست، تصريح كرد: نمي‌توان گفت سعيد نفيسي بي‌جانشين است. كساني شيوه او را دنبال كرده‌اند و شاهكارهاي ادب فارسي يا متن‌هايي كه چندان شناخته نبوده با تلاش آن‌ها ويرايش شده است.

به عقيده دكتر كزازي ارزش كار نفيسي، پرشماري كتاب‌‌هاي وي و پيشگامي‌اش در پژوهش‌هاي ادبي در ادب كلاسيك فارسي است. 

فردا چهارشنبه 22 آبان، بيست و دومين سالروز درگذشت استاد سعيد نفيسي است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط