شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
امام خمینی(ره) و گاندی حضور مردم را شرط بقا حکومت می‌دانستند

پژوهشگران و مفسران ایرانی و هندی در سمینار اندیشه‌های گاندی و درس‌های آن برای انسان امروز ضمن همسنجی اندیشه‌های امام خمینی و گاندی بر تفکر این دو مبنی بر بقا حکومت به شرط حضور مردم تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همزمان باصد و پنجاهمین سالگرد تولد مهاتما گاندی رهبر استقلال هند، روز  پنجشنبه دهم بهمن ۱۳۹۸ سمینار دو روزه‌ای با موضوع  اندیشه‌های گاندی و درس‌های آن برای انسان امروز، از سوی انجمن ایرانی کلکته در محل این انجمن برگزار شد.

مراسم افتتاحیه این سمینار دو روزه با حضور  ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آرون کومار رئیس انجمن ایرانی کلکته، پابیت سارکر رئیس دانشگاه رابیندارا و برخی  دیگر از نویسندگان و شخصیت‌های فرهنگی کلکته و بنگال غربی حضور داشتند.

پروفسور رام چوداری، رئیس بنیاد گاندی در این مراسم گاندی را بخشی از هویت جامعه هند برشمرد و یادآور شد: جامعه امروز نیازمند به بکارگیری درس‌هایی است که گاندی طی حیات و مبارزه خود در مسیر استقلال، آزادی و همزیستی و صلح بما آموخته است.

امام خمینی (ره) و گاندی منشاء آثار و تحولات بزرگی در جامعه جهانی شدند
جاوید یوسف عضو هیئت رئیسه انجمن ایرانی کلکته و دیگر سخنران افتتاحیه این سمینار نیز با تشریح فعالیت‌ها و اهداف انجمن ایرانی کلکته در مسیر توسعه و تحکیم مناسبات ایران و هند و معرفی ایران به مخاطب هندی، گفت: امام خمینی (ره) و گاندی دو شخصیت بزرگ روزگار ما هستند که منشاء آثار و تحولات بزرگی در جامعه جهانی شدند.

وی با ابراز امیدواری از گسترش همکاری‌های این انجمن با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد با حضور اساتید ایرانی دوره‌های آموزش زبان فارسی و مطالعات ایرانشناسی در این انجمن تقویت شود.

سیاست برپایه ارزش‌های اخلاقی استوار است
فواد حلیم، نویسنده و اندیشمند هندی دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این سمینار بود. وی در سخنانش با اشاره به چالش‌های اجتماعی و فرهنگی که انسان امروز با آن مواجه است، گفت: درسی که رهبران بزرگی چون گاندی، امام خمینی، ماندلا و برخی دیگر به ما دادند این است که اگر سیاست بر پایه ارزش‌های اخلاقی استوار شود و سیاستمداران بتوانند از نظام اعتمادی مستحکمی را بر مبنای صداقت، راستگویی، گفت‌وگو و مردم مداری پی ریزی کنند قطعا آن جامعه و رهبران آن مسیر توامان موفقیت و سعادت را دنبال خواهند کرد.

وی افزود: امروزه متاسفانه جوامع با نوعی بی اعتمادی به رهبران سیاسی خود مواجه بوده و این بی اعتمادی با ایجاد شکاف میان رهبران سیاسی و مردم آسیب‌های جدی به مناسبات مردم و رهبران وارد کرده است.

امام خمینی و گاندی فراتاریخی، فرامذهبی و فرا جغرافیایی‌اند
ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی، دیگر سخنران این مراسم بود که با موضوع بررسی تطبیقی شخصیت و اندیشه‌های امام خمینی و گاندی مطالبی را ارائه داد.

وی امام خمینی و گاندی را دو شخصیت فراتاریخی نامید که فراتر از مرزهای قومی، جغرافیایی و حتی مذهبی و با نگاه انسانی و ارزش‌های اخلاقی توانستند بخشی از تاریخ را تحت تاثیر خود قرار دهند.

ربانی گفت: هر دو شخصیت رشد و توسعه واقعی را در استقلال و تکیه بر سرمایه‌های خودی و رهایی از وابستگی و استعمار دانسته و بر ساز وکارهای فرهنگی و پرهیز از خشونت در مسیر مبارزه برای استقلال و آزادی تاکید داشتند.

امام خمینی و گاندی مردم را پشتوانه حکومت وشرط بقاء آن می‌دانستند
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: مردم در نگاه امام خمینی و گاندی منشاء و کانون اصلی قدرت بشمار آمده و بهره‌مندی حکومت از پشتوانه مردم را شرط بقاء آن می‌دانستند. هر دو رهبر خود را بخشی از جامعه و بویژه مردم محروم می‌دانستند و پیوسته بر ارتباط خود با مردم، ساده زیستی و ساده گویی و پرهیز از تشریفات و پیچیده گویی پرهیز داشتند.

وی تعلق خاطر و درس‌آموزی از نهضت عاشورای حسینی را دیگر وجه مشترک این دو رهبر بزرگ خواند و اضافه کرد: نگاه گاندی مشرق زمین و فهم درست او از اسلام ومسلمانان موجب شده بود تا وی مناسبات و ارتباطات خوبی با مسلمانان برقرار کرده و در میان مردم دیگر کشورها از جمله ایران از محبوبیت خوبی برخوردار باشد.

ربانی درپایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد انجمن ایرانی کلکته همچون گذشته بتواند سهم خود را در توسعه مناسبات فرهنگی ایران و هند و معرفی ایران معاصر به جامعه هند بخوبی ایفا کند.

این خبر بر اساس اطلاعات ارسالی از رایزنی فرهنگی ایران در دهلی نو به ایبنا، تنظیم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها