جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱
بررسی اقتصاد نشر و کتابفروشی‌ها در سومین برنامه «الف، ب، بسم‌الله»

سومین برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان اهالی نشر بود، بررسی اقتصاد نشر و کتابفروشی‌ها در گفت‌وگو با ناشران از رئوس این برنامه بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سومین برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» که همزمان با روز سوم سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (جمعه 14 اردیبهشت) برگزار شد، موضوعاتی چون اقتصاد نشر در گفت‌وگو با اصحاب نشر بررسی شد.
 
رضا حاجی‌آبادی؛ مدیر انتشارات هزاره‌‌ ققنوس، علی‌اکبر تورانیان؛ مدیر کمیته اطلاعرسانی  سی  و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیر انتشارات شهرآب و محمدرضا توکل صدیق؛ نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان و مدیر انتشارات صابرین در گفت‌وگو با امین خرمی و شهرام‌گیل‌آبادی درباره اقتصاد نشر و کتابفروشی در بخش رودر روی برنامه حضور داشتند.
 
در این بخش، حاجی‌آبادی درباره مساله خصوصی‌سازی و تحقق اصل 144 صحبت کرد و گفت تا زمانی که مساله خصوصی‌سازی را جدی نگیریم با این نگاه اوضاع نشر ما نه تنها بهتر نمی‌شود بلکه به سمت نزول حرکت می‌کند، همچنین عنوان کرد که روند تولید کتاب‌های ما فقط در نگاه تولیدی باقی مانده است، در حالی که باید نیازسنجی، بازاریابی و بعد از تبلیغات، ناشر به سمت تولید و فروش کتاب برود و نبود این کتاب موجب توسعه نگاه کاسب‌کارانه به حوزه نشر شده است.
 
همچنین در این برنامه، تورانیان یکی از اصلی‌ترین دلایل لنگ بودن کمیت اقتصاد نشر و کتاب را عدم وجود امنیت در حوزه نشر دانست و گفت که متاسفانه امنیت از این حوزه خارج شده است. وی همچنین به گرانی قیمت کاغذ اشاره کرد و یادآور شد که ناشران ما بیشتر به سمت ورشکستی حرکت می‌کنند، زیرا بعد از برنامه‌ریزی وقتی در مرحله اجرا قرار می‌گیرند، کتاب  آن‌ها بسیار گران‌تر در می‌آید و زمانی که می‌خواهد به دست مخاطب برسد فروشی نخواهد داشت، زیرا قیمت کتاب نیز برای مخاطب اهمیت دارد. تورانیان در این گفت‌وگو تاکید کرد که دولت باید اصلی‌ترین نگاه حمایتی را از بدنه نشر به‌ویژه ناشران داشته شاد.
 
در ادامه این مبحث، توکل گفت آن چیزی که به عنوان حمایت دولتی از ناشران انجام می‌شود، به هیچ‌وجه لزومی ندارد. زیرا کتابفروشان باید از حمایت‌‌های دولتی بهره‌مند شوند وگرنه مشکل ناشران با خرید 50 یا 60 جلد کتاب حل نمی‌شود. وی همچنین در بحث آمار رسانه‌ها مثل آمار 20 درصدی اقتصاد نشر در نمایشگاه را رد کرد و گفت که کل اقتصاد نشر ما در طول یکسال، 1400 میلیارد تومان است که 100 میلیارد تومان آن در نمایشگاه است که عدد 8 درصدی را شامل می‌شود.
 
در بخش تحلیل 31 نیز امین خرمی با نادر قدیانی درباره غرفه ناشران کودک و نوجوان و چشم‌انداز ادبیات کودک و نوجوان گفت‌وگو کرد، همچنین در این گفت‌وگو درباره جانمایی ناشران کودک در مصلای امام خمینی (ره) صحبت شد و درباره مساله تالیف و ترجمه نیز تاکید کرد که برای آشنایی کودکان با فرهنگ ایران زمین باید بیشتر به سمت تالیف کتاب برویم.
 
همچنین میهمان ویژه این برنامه محسن هاشمی؛ رئیس شورای شهر تهران بود که تاریخچه کوتاهی از تاسیس اولین کتابخانه در سال 1305 توسط شهرداری گفت و به آمار 2400 کتابخانه کنونی شهرداری در شهر تهران اشاره کرد و در نهایت به موضوع لزوم حمایت از مقوله کتاب توسط تمامی ارگان‌ها تاکید کرد و گفت که شهرداری در این زمینه تلاش‌های خود را می‌کند.
 
همچنین در بخش سرای اهل قلم رضا جلالی با امیر زندی به عنوان مدیر تالیف نشر کلاغ سفید از زیرمجموعه‌های نشر گاج درباره شیوه‌های نوین‌سازی کتاب‌های آموزشی برای کودکان صحبت کرد.
 
برنامه رادیویی «الف، ب، بسم‌الله» در روزهای سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر روز از ساعت 16 تا 17:30 دقیقه بر روی موج FM 103.5  و در غرفه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اجرا می‌شود. تهیه‌کننده این برنامه، فرهاد دهنوی و کارشناسان آن شهرام گیل‌آبادی، رضا جلالی و امین خرمی هستند.
 
 سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 22 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 10 تا 20 در مصلای امام خمینی (ره) برپا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط