کتاب انسان شناسی فرهنگی با رویکرد تبلیغ بین الملل، در شانزدهمین همایش کتاب سال حوزه، درگروه علمی علوم اجتماعی به عنوان اثر شایسته تحسین انتخاب شد.
بررسی تطبیقی مشابهت ها و تفاوت های فرهنگی در سراسر جهان، به عنوان موضوع مطالعاتی در حوزه انسان شناسی فرهنگی، زمینه ساز ورود به شاهراه هایی است که با بهره گیری از آن می توان گامی بلند در عرصه شناخت فرهنگ ملت های جهان برداشت. در این گام، با بازشناسی تفاوت ها و شباهت های فرهنگی ملل، زمینه رشد و تعالی را در دانش پژوهان و فراگیران عرصه های مطالعات فرهنگی، به ویژه علاقه مندان گسترش اسلام ناب در سراسر جهان فراهم ساخته، ظرفیت های تبلیغی حوزه ها و مراکز علمی و مبلغین را افزایش داد.
مباحث این كتاب بر پايۀ اصول، مباني و نظريههاي انسانشناسي فرهنگي، فرهنگشناسي، زبان و گونههای ارتباط استوار شده و عنصر و مبانی تبلیغ دینی نیز در متن مباحث آن آمده است.
این دغدغۀ مبارک، زمینهای را پدید آورد که به تدوین و تألیف کتاب حاضر انجامید؛ کتابی با نام «انسانشناسی فرهنگی با تأکید بر بُعد بین الملل تبلیغ» که پس از چند دوره تدریس در مقطع کارشناسی ارشد مراکز علمی کشور، از جمله جامعه المصطفی العالمیه، ارزیابی و بهروزرسانی شد.
مباحث این كتاب بر پايۀ اصول، مباني و نظريههاي انسانشناسي فرهنگي، فرهنگشناسي، زبان و گونههای ارتباط استوار شده و عنصر و مبانی تبلیغ دینی نیز در متن مباحث آن آمده است.
این اثر، دارای چهار فصل است که فصل اول آن با رهیافتی مفهومی، روشی و نظری، مفهوم انسانشناسی فرهنگی، روش تحقیق و نظریههای آن را واکاویده و به رابطۀ آن با تبلیغ دینی در بُعد جهانی میپردازد.
فصل دوم، مفهوم فرهنگ و ویژگیهای آن ودرفصل سوم، این مسائل را شرح میدهد: ارتباطات میانفرهنگی، وضعیت زبان در دنیای معاصر، اهميت توانمندی زبان در موقعيت تبليغي، پيوند ميان زبان و فرهنگ و كاربرد موقعيتي زبان.
مباحث فصل پاياني در سه موضوع ارائه شده است: ضربۀ فرهنگ، قومگرایی و نسبیت فرهنگی، و نمونهای از مقایسۀ ارزشهای دو فرهنگ مختلف.
نظر شما