چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
مستندسازی طرح‌های کلان را جدی دنبال می‌کنیم

محمد ابویی اردکان، در حاشیه برگزاری نخستین «هم‌نشست ارزیابی طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری کشور» گفت: با بهره‌گیری از مشاوران در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، مستند‌سازی طرح‌های کلان را جدی دنبال می‌کنیم.

محمد ابویی اردکان، رییس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مستند‌سازی طرح‌های کلان کشور اظهار کرد: یکی از سیستم‌های زیرمجموعه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،‌ طرح مدیریت دانش است. این مرکز با بهره‌گیری از مشاوران متخصص در حوزه‌های مختلف علمی، درصدد بررسی شیوه مستند‌سازی طرح‌های کلان است. یکی از دستگاه‌های ملی کشور مسئول تولید سامانه و گردآوری مستندات از جزئیات طرح تا انتها است. 

سابقه ضعیف مستندسازی طرح‌های پژوهشی کلان در کشور 
قائم‌مقام دبیرکل شورای عالی عتف، سابقه مستندسازی طرح‌های کلان در کشور را ضعیف دانست و ادامه داد: پیش از این، تجربه مستند‌سازی طرح‌ها صورت نگرفته بود. از سال‌ها پیش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) طرح‌های پژوهشی ملی هم گرد‌آوری می‌شوند، اما تنها جمع‌آوری پایان‌نامه‌های دانشگاهی به‌طور منظم انجام می‌شود. «همنشست ارزیابی طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری کشور» یک تجربه خاص است که باید به مستندسازی‌ طرح‌ها توجه داشته باشیم. 

نوشتن فقط به معنای تولید سند نیست
ابویی، درباره دلایل تمایل اندک پژوهشگران به تالیف کتاب ادامه داد:‌ با ایجاد یک سیستم حمایتی مناسب از گرد‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات، پژوهشگر برای ارایه اطلاعات به این سیستم ترغیب می‌‌شود. نوشتن فقط به معنای تولید سند نیست،‌ بلکه در حوزه پژوهش، نوشتن مراحل پیچیده‌ای شامل طراحی تحقیق، گردآوری اطلاعات، سازماندهی و تولید گزارش‌های جزیی و کلان دارد.

وی گفت: به دلیل پیچیدگی‌های این حوزه و طولانی بودن فرآیند به ثمر رسیدن پژوهش در محیط‌های حرفه‌ای، سال‌ها طول می‌کشد تا افراد به یک مستندساز حرفه‌ای تبدیل شوند. به‌طور معمول این‌کار به سختی انجام می‌شود. اگر به طرح‌های کلان ملی به‌عنوان یک کار تیمی نگاه می‌شود، باید توجه داشت مستندسازی نیز یک فعالیت گروهی است. 

انتشار مقالات ترویجی از طرح‌های کلان ملی
سید مهدی سجادی،‌ معاون پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز در حاشیه این هم نشست، درگفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایینا) اظهار کرد: حداقل کاری که در کوتاه مدت می‌توان انجام داد، انتشار یک مقاله ترویجی از خروجی فعالیت کمیته ارزیابی این هم نشست است.

وی افزود:‌ یکی از اهداف مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، انتشار مقالات ترویجی از طرح‌های کلان ملی است. ‌از کارگروه‌های حاضر در هم نشست می‌خواهیم ضمن ارزیابی، طرح‌ها را به زبان ساده برای انتشار در نشریات متناظر در تحقیقات سیاست علمی کشور آماده کنند.

سجادی ادامه داد:‌ پیش از این طرح‌های کلان، به‌صورت چکیده منتشر می‌شد. انتشار مقالات عمومی‌ و کلی‌تر در آینده به‌عنوان مثال در حوزه علمی و پژوهشی جزو اهداف بلندمدت مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور است. مخاطبان این مقالات ترویجی، دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان تا دانشجویان و مردم علاقه‌مند را شامل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها